Helaas zijn mijn ervaringen anders.
Uit het tijdperk dat ik nog LapTop's repareerde weet ik ook nog dat de fabrikanten al heel snel door hadden dat een simpele lader die de accu met 1/10C laadt niet de beste lader is. Klachten over de veel te korte levensduur van de (toen nog) NiCad accu's kwamen er aan de lopende band. Honderden accu pakketten heb ik vervangen. Toen kwamen de NiMH cellen. Één van de fabrikanten maakte een kardinale fout door de lader niet aan te passen voor de NiMH. Het was ondertussen al wel een delta piek lader maar die piek is bij NiMH duidelijk lager dan bij NiCad. Het gevolg was dat de lader meestal niet stopte en de accu bleef volpompen met ongeveer 0,5C. Wat daar het gevolg weer van was is niet moeilijk te raden, binnen enkele weken een verrotte accu en in enkele gevallen zelfs open gebarsten cellen. Ik kreeg toen de opdracht de oorzaak van die problemen op te zoeken. Het heeft me een paar dagen gekost en onderzoek van vele data sheets van de diverse cellen, zowel NiCad als NiMH. Ook heb ik met enkele fabrikanten gebeld over wat het probleem zou kunnen zijn. Het was één van die fabrikanten die me op het juiste spoor zette door op het duidelijke verschil in de delta piek te wijzen.
Een kleine wijziging aan de lader en de problemen waren opgelost.
De Dect telefoon bij mij thuis met 2 AAA NiMH celletjes erin is met een constant lader uitgerust. Wanneer de telefoon in de houder wordt gezet laad hij de accu op en net iets minder dan 1/10C. De cellen zijn 1000mAh en de lader laad met 90mA.
Die cellen gaan slechts krap een jaar mee want dan zijn ze al naar de vaantjes. Ze lijken prachtig vol maar wanneer je de telefoon uit de houder haalt en een gesprek wilt gaan voeren zie je de batterij indicator al zakken. Binnen de 5 minuten is het "piep, piep, piep," einde accu, einde gesprek.
Zet je hem weer in de houder dan gaat hij weer laden. De celspanning loopt zelfs op tot wel 1,55V Dat vindt ik achterlijk hoog en de cellen dus ook want ze stoppen er gewoon mee. Het maakt niet uit welk merk cellen ik gebruik, ze gaan allemaal.
Dit probleem heb ik nu een beetje verholpen door te zorgen dat ik 's morgens de telefoon uit de houder haal en dat hij er de hele dag NIET in teruggezet wordt. Pas als ik naar bed ga controleer ik de accu indicator en als die nog boven de helft is gaat hij NIET op de houder. Zo staat de telefoon nu dus ongeveer 1 nacht in de 3 á 4 nachten op de lader. De cellen die er nu in zitten zijn zo ongeveer een half jaar oud en presteren veel beter dan hun voorgangers deden bij die leeftijd.
We hebben ook een kleine stofzuiger met een NiMH accu. Er zitten 6 "C" cellen in en de meegeleverde adapter laad die met ongeveer 130mA op. Ook dat is nog onder de 1/10C want de cellen zijn 1900mAh. Ook hier hing de adapter altijd in het stopcontact omdat dit volgens de gebruiksaanwijzing zou zorgen voor een altijd gebruiksklare accu.
Je raad het al, ook hier hielden de cellen het ook absoluut niet vol. Nog binnen een jaar waren ze verrot. De motor kwam net op toeren om dan langzaam af te zakken. Hij kon geen kanarie veer meer opzuigen.
Een nieuwe accu erin en in een beschikbare ruimte in de stofzuiger een klein schakelingetje gemaakt dat de laadstroom stopt als de accuspanning boven een bepaalde spanning uitkomt. En nu? Problemen opgelost! De accu die er nu in zit is al zeker een jaar of 3 oud en presteert nog alsof hij net nieuw is.
Ook bij clubleden heb ik soortgelijke zaken gezien. Een simpele Titan lader werd elke vrijdag avond uit de la gehaald. De zender en ontvanger accu erop aangesloten en de accu's tot zaterdag middag laten laden met ongeveer 1/10C. Dan zaterdag middag gaan vliegen en na drie vluchtjes tot de conclusie komen dat de accu al weer leeg is.
"Hoe kan dat nu. Ze hebben vanaf gisteren avond tot vlak voor ik ging vliegen aan de lader gehangen? Dan horen ze toch vol te zijn?" Navraag leert dat de accu's altijd zo geladen zijn en dat ze ongeveer twee jaar oud zijn. Oké, gooi ze maar weg en koop nieuwe. Koop er direct een goede lader bij die echt stopt als de accu vol is. Je accu's zullen je dankbaar zijn en je belonen met een langere levensduur en betere conditie.