Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leen.boers Betreft het zelf etsen ben ik toch gestopt met het plan zelf te gaan etsen.
Besloten om mijn zelfontwerp naar Saemann te sturen. |
Beste Leen,
Ik vind dat best te begrijpen. De keuze hangt van een groot aantal factoren af, waarbij beschikbare tijd en een geschikte ruimte erg belangrijk zijn. Ik heb plenty van beide, dus in mijn geval was de keuze gemakkelijk. Wat betreft kosten is zelf etsen misschien nog wel duurder, het afvalpercentage is vooral in het begin behoorlijk hoog. Het volgens eigen ontwerp laten etsen is een uitstekend alternatief. Ik heb de Saemann site ook al eens bekeken, en dat ziet er goed uit (laten zij het etswerk niet in Polen doen?). Als ik problemen krijg met bijvoorbeeld de relingen dan ga ik daar zeker ook bij shoppen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leen.boers Betreft de LED techniek, dit werk ff iets anders als gewonen verlichting.
Ik heb heel veel hulp gehad van de firma LEDtuning. |
Daar ben ik ondertussen ook wel achter. Ik heb gelukkig een technische achtergrond, dus na wat "inlezen" kan ik nu best wel goed uit de voeten. Ik heb bij LEDtuning ook gekeken, maar ik vond de bedrade SMD leds (1206 en 805) bij ledbaron toch wel erg aantrekkelijk voor een redelijk onervaren soldeerder als ik ben. De draden zijn zo'n 14 cm lang, dus je kan goed ver van de led af werken met veel minder gevaar voor oververhitting.
Ik vond jouw tl-balken schitterend, maar voor mijn 1:200 schaal toch nog te groot. Ik ga nu de losse ledjes als een soort aparte "balken" in het plafond verwerken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leen.boers Mijn ervaring nu is dat ik 3 leds in serie heb aangsloten, er de kans bestaat als er een door brand de andere 2 het zwaarder krijgen en het niet lang vol houden.
Ik heb de lichtopbrengs naar beneden gekregen door idd de weerstand te veranderen. |
Je kan inderdaad verschillende keuzes maken. In principe ga ik nu voor 6 leds in serie met een 300 Ω weerstand op 24V.
Overigens, ik denk dat je je vegist. Ik dacht dat als een led kapot gaat, hij geen stroom meer doorlaat. De ledjes die daarmee in serie staan krijgen dan een vrijwel oneindige levensduur: ze gaan gewoon uit.......
Wat betreft de lichtopbrengst breekt het ontbreken van ervaring me op. Ik probeer daarom keuzes wat naar later te verschuiven door in verschillende groepen te gaan werken (elk dek en elk plafond een eigen groep), waar van ik de spanning achteraf kan regelen. Helemaal uitgewerkt heb ik het nog niet, maar ik zie me al als een soort diskjockey achter een mengtafel zitten............
Groet,
Ad Bakker