Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2010, 13:43   #130 (permalink)
Ad Bakker
Vriend van modelbouwforum.nl

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leen.boers Bekijk bericht
Betreft het zelf etsen ben ik toch gestopt met het plan zelf te gaan etsen.
Besloten om mijn zelfontwerp naar Saemann te sturen.
Beste Leen,
Ik vind dat best te begrijpen. De keuze hangt van een groot aantal factoren af, waarbij beschikbare tijd en een geschikte ruimte erg belangrijk zijn. Ik heb plenty van beide, dus in mijn geval was de keuze gemakkelijk. Wat betreft kosten is zelf etsen misschien nog wel duurder, het afvalpercentage is vooral in het begin behoorlijk hoog. Het volgens eigen ontwerp laten etsen is een uitstekend alternatief. Ik heb de Saemann site ook al eens bekeken, en dat ziet er goed uit (laten zij het etswerk niet in Polen doen?). Als ik problemen krijg met bijvoorbeeld de relingen dan ga ik daar zeker ook bij shoppen.

Citaat:
Betreft de LED techniek, dit werk ff iets anders als gewonen verlichting.
Ik heb heel veel hulp gehad van de firma LEDtuning.
Daar ben ik ondertussen ook wel achter. Ik heb gelukkig een technische achtergrond, dus na wat "inlezen" kan ik nu best wel goed uit de voeten. Ik heb bij LEDtuning ook gekeken, maar ik vond de bedrade SMD leds (1206 en 805) bij ledbaron toch wel erg aantrekkelijk voor een redelijk onervaren soldeerder als ik ben. De draden zijn zo'n 14 cm lang, dus je kan goed ver van de led af werken met veel minder gevaar voor oververhitting.
Ik vond jouw tl-balken schitterend, maar voor mijn 1:200 schaal toch nog te groot. Ik ga nu de losse ledjes als een soort aparte "balken" in het plafond verwerken.

Citaat:
Mijn ervaring nu is dat ik 3 leds in serie heb aangsloten, er de kans bestaat als er een door brand de andere 2 het zwaarder krijgen en het niet lang vol houden.
Ik heb de lichtopbrengs naar beneden gekregen door idd de weerstand te veranderen.
Je kan inderdaad verschillende keuzes maken. In principe ga ik nu voor 6 leds in serie met een 300 Ω weerstand op 24V.
Overigens, ik denk dat je je vegist. Ik dacht dat als een led kapot gaat, hij geen stroom meer doorlaat. De ledjes die daarmee in serie staan krijgen dan een vrijwel oneindige levensduur: ze gaan gewoon uit.......
Wat betreft de lichtopbrengst breekt het ontbreken van ervaring me op. Ik probeer daarom keuzes wat naar later te verschuiven door in verschillende groepen te gaan werken (elk dek en elk plafond een eigen groep), waar van ik de spanning achteraf kan regelen. Helemaal uitgewerkt heb ik het nog niet, maar ik zie me al als een soort diskjockey achter een mengtafel zitten............

Groet,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.802
Discussies: 104.906
We verwelkomen onze meest recente forumlid, giek2000
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Klappropeller maat 14x8...
21 mei 2012 10:06
door Helijunk
Ga naar eerst nieuwe bericht Blade mCPx V2 RTF met...
26 maart 2012 16:10
door basje161
Ga naar eerst nieuwe bericht Trf 416 we
16 mei 2012 23:53
door Kevin rc
Ga naar eerst nieuwe bericht uit verkoop
27 mei 2012 00:33
door martijnoss
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Ga naar eerst nieuwe bericht Uitleg/exploded view...
9 mei 2012 12:30
door KaiWissink
Ga naar eerst nieuwe bericht Nieuwe DFC kop op...
8 februari 2012 15:18
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Multiplex Twister EDF Jet
7 mei 2012 23:24
door Justinb81
Ga naar eerst nieuwe bericht T Rex 700 fbl kopen?
26 mei 2012 12:26
door Heli-Uwe
Ga naar eerst nieuwe bericht Motor-regelaar?
21 mei 2012 19:58
door JPV
Showcases in database
Total ShowCases: 866