Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cesar Over de 5 blads rotor, ik heb altijd gedacht dat zo'n 5 blads meer lift zou geven ook al is de diameter wat kleiner. Dat is dus niet zo.
Gr.
Ruud. |
Ja hoor, dat is wél zo. Op zich trekt die vijfbladsrotor waarschijnlijk moeiteloos 12 tot 13 kilo van de grond, dat is het probleem niet. Het probleem is dat een rigid rotor met toenemende belasting steeds vervelender gaat sturen. Tot ongeveer 10 kilo zal dat voor de rotordiameter die voor jouw heli voorzien is, nog niet echt problemen gaan geven, daarboven zal hij naar alle waarschijnlijkheid in toenemende mate vervelend worden. Tot welk gewicht hij daadwerkelijk beheersbaar is valt slecht te zeggen, dat hangt echt van de vaardigheden van de piloot af. Electronische ondersteuning haalt deze scherpe kanten eraf, maar dat is slechts schijnveiligheid; ga je over de grens, dan is het ook met een stabilisatiesysteem over en uit, maar dan nog definitiever als wanneer je met de hand stuurt.
mijn BO 105 (4-blad, 1.88 m rotor) weeg 12 kilo en stuurt (naar mijn smaak) echt lekker, maar hij schijnt bij 14 kilo al een echte rotzak te zijn om mee te vliegen.
Lees wat dat betreft ook de eerste post in dit draadje eens op je gemakje door:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...n-vliegen.html
(is wel een hele lap text hoor!)
Groet, Bert