Enige tijd geleden ben ik weer verder gegaan waar ik was opgehouden, namelijk bij het klinkwerk aan de hoofdbok van mijn baggermolen.
Ik ben ondertussen al weer vergeten waarom ik op een bepaald moment ben gestopt, ik weet alleen nog dat er eerst weer iets anders eerder in elkaar moest omdat je er anders niet meer bij zou kunnen en daar had ik de detail tekeningen nog niet van klaar.
Dit had alleen tot gevolg dat ik even niet meer verder wilde met dit project.
Door de crisis in Nederland en in mijn geval vooral de stilte in de binnenscheepvaart, hoorde ik halverwege februari dat mijn contract, door gebrek aan nieuwe opdrachten, niet verlengd zou worden.
Jammer dacht ik toen.
Maar ook kwam de vraag om al mijn vakantie dagen maar op te nemen.
Haha, maar dat vond ik niet erg.
Ik wilde iets simpels gaan bouwen, maar het moest echter later wel nuttig gebruikt kunnen worden.
Na wat snuffelen in mijn tekeningen archief en wat oude boeken, kwam ik bij ”de onderlosser” of ”stortbak” .
Plaatjes ingescant en met een foto/teken programma overgetrokken, met maten tot de honderdste mm. (begin nauwkeurig want als je dan later wat afwijkt, valt het bijna niet op).
Daarna het spanten en lijnen plan met het zij- en boven aanzicht kloppend gemaakt en een materiaal lijst samen gesteld.
Met het vullen van het boodschappen wagentje meteen gezien dat de prijzen van hout ook niet in het gulden tijdperk zijn blijven hangen.

01 materiaal. op 25 februari 2010
02 Spanten uit geprint, daarna op plaat gelegd en met passerpunt op hoekpunten door gedrukt.
03 spanten op de plaat.
04 Na een middagje stof maken het resultaat.
05 Wat een uitvinding: een figuurzaag machine.!

06 Van het afval heb ik maar even warmte gehad in de houtkachel.