Zoals ik al geschreven had ben ik begonnen met "kale" messing plaat en Positiv 20 spray voor het aanbrengen van een UV gevoelige laag. Om precies te zijn heeft dat één spuitbus geduurd. Wat een ellende heb ik met dat spul gehad. Op alle beschrijvingen en instructies staat dat je de plaat horizontaal moet neerleggen en bespuiten. Uiteraard moet de plaat schoon en goed ontvet zijn. Ik heb van alles geprobeerd, het ontvetten echt heel nauwgezet gedaan, maar het lukte gewoon niet. Als ik het erop spoot leek het aanvankelijk soms wel redelijk, maar dan begon het van de randen weg te trekken, uiteindelijk soms wel centimeters. Het beste resultaat kreeg ik als ik het, tegen alle regels in, vertikaal neerzette met de onderrand op keukenpapier. Als ik het dan bespoot, zakte het wel naar onder, maar het keukenpapier zoog dit op en voorkwam een opeenhoping aan de onderkant. Maar toch, het ging dikwijls fout. En dan had je eindelijk een goed resultaat, maar dan ging de achterkant weer fout. Ik denk dat ik op die manier meer dan driekwart van de spuitbus aan mislukkingen verspeeld heb. En dan wordt het met zo'n krap 20 Euro per spuitbus toch ook een kostbare zaak. Maar het ergste vond ik de ergernis!!!! Het naamplaatje uit de vorige aflevering was geloof ik één van mijn laatste wapenfeiten met dat spul, en wat mij betreft blijft dat zo.
Maar dan het alternatief. Op internet was ik al eens tegengekomen dat printplaten voor de elektronica ook met gevoelige laag geleverd konden worden. En jawel, na enig doorzoeken vond ik ook massief messingplaat met een tweezijdig aangebrachte gevoelige laag. Zelfs bij Conrad, maar dat assortiment is vrij beperkt (plaatjes van 215x145mm, en voor sommige delen heb ik 240 mm nodig). Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij
MDA Elektronica, die leveren hetzelfde materiaal (van Bungard) maar dan in standaardafmetingen van 500x1000mm (nu ik deze link weer eens opende zie ik dat ze ondertussen ook 0,5 mm materiaal hebben, dat was de vorige keer nog niet). Dat is natuurlijk veel te groot, maar tegen beperkte meerkosten wordt het wel op maat geknipt. Dit materiaal kan je zowel positief als negatief gevoelig krijgen. En daar ben ik even niet bij de les geweest. Ik had ervaring met positief, dus dat besteld. De verkoper heeft me nog speciaal gemaild of dat wel de bedoeling was, maar ik hield voet bij stuk!!! Achteraf misschien wel stom, want met negatief materiaal verspil je veel minder inkt, en is het tekenen wellicht wat "vertrouwder". Maar ik heb die keuze nu eenmaal gemaakt, en het is best wel een dure grap om even maar te experimenteren. Ik ga dat misschien met een plaatje van Conrad nog eens proberen. Maar wie het ss Rotterdam draadje wel een volgt, weet dat ik van experimenten aan elkaar hang. Je rolt van het ene experiment in het andere, en echt resultaat schiet er dan bij in. Dus, misschien blijkt het achteraf wel een verkeerde keuze, maar ik houd het maar even zo.
Mijn keuze voor positief gevoelig materiaal moet dan ook beslist niet als een advies opgevat worden. Ik zou graag eens de ervaringen willen weten van mensen die negatief gevoelig messing gebruiken. En, als ik weer eens toe ben aan een experiment ga ik het zelf maar eens proberen. Overigens, als je het per vierkante meter uitrekent dan is het Conrad materiaal wel wat duurder, maar niet schrikbarend (in de orde van 10 tot 15%). De levering is trouwens zeer snel. MDA Elektronica bestelt het bij Bungard. Daar wordt het op de opgegeven maat geknipt, en direct naar je huisadres gestuurd. Ik heb tot nu toe twee bestellingen gedaan, en het was in minder dan een week binnen.
In het Rotterdam draadje beschrijf ik regelmatig dat ik iets met levertijden heb, in de positieve zin: alles komt héél snel binnen. Afgelopen week is er een absoluut record gevestigd. Maandag middag rond 4 uur bestelde ik een serie led-lampjes (heel bijzonder, SMD leds met aangesoldeerde bedrading van 0,1 mm) bij een Duitse firma. Woensdag rond lunchtijd ging de bel, en stond daar de postbode met de aangetekende envelop!! Op een boek uit Dordrecht (zo'n 15 km ver) heb ik eens drie weken moeten wachten………
Het is een wat saai verhaal geworden, zo zonder plaatjes. Daarom wilde ik afsluiten met een foto van één van de mooiste resultaten die ik tot nu toe geboekt heb.
Op de modelbouwbeurs in Goes kwam ik in contact met een scheepsmodelbouwer die vertelde dat hij problemen had met het maken van helicopterplatforms op zijn (marine)schepen. Hij vroeg of etsen wellicht oplossing zou kunnen bieden. Ik heb dat toen geprobeerd, en hieronder het resultaat (het gaat om de cirkelvormige delen, de rechthoekige waren voor mijzelf):

De plaatjes hebben een diameter van 42 mm, met een gatenpatroon, waarvan de gaten een diameter van 0,8 mm hebben, en de kleinste steek 1,15 mm is. Ik kon zelf mijn ogen niet geloven, zo perfect zagen ze eruit.
In de volgende aflevering gaan we belichten, dan ook weer wat meer plaatjes!!
Tot dan,
Ad Bakker