Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Let op bij fijn-etskristal dat het kan uitkristaliseren en bv een glazenbak uit elkaar kan laten spatten ! |
Ik heb gemerkt dat de term "fijnetskristal" zowel voor ammoniumpersulfaat en natriumpersulfaat gebruikt wordt. Het ammoniumpersulfaat kristalliseerde heel erg, en die kristallen lossen heel moeilijk weer op (heb ergens gelezen dat ze helemaal niet meer oplossen, maar dat was bij mij niet zo). Met natriumpersulfaat krijg ik als het langer in gebruik is (en er dus steeds meer koper in oplossing komt) ook wel wat kristalvorming, maar dat lost heel makkelijk weer op. Ik heb naarmee nooit meer gehad dat mijn beluchtingsopeningen dicht kwamen te zitten.
Uit jouw opmerkingen krijg ik het vermoeden dat je het over ammoniumpersulfaat hebt. Ik sla overigens mijn etsvloeistof op in kunsstof jerrycans, en daarmee heb je denk ik minder gevaar dan met glas. Met glas zou ik inderdaad oppassen, zoals je terecht opmerkt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Bij het aanmaken van alle (ets) vloeistoffen altijd aan het water nemen de andere middelen toevoegen !!! |
Waarbij je volgens mij bij natriumpersulfaat moet opletten dat je niet boven de 80 graden C uitkomt, want dan ontstaan er wel schadelijke gassen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Wie eens echt wil etsen kan een sproeietsbak maken. Sproei etsbak |
Ik blijf voorlopig maar "onecht" etsen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Teken altijd zo dat de bedrukte kant van de sheet op het materiaal ligt zo voorkomt men onderbelichting. |
Dat de bedrukte kant op de lichtgevoelige laag moet komen had ik al uitgelegd, ook dat je dan moet opletten dat je je tekening moet spiegelen. "Onderbelichting" wordt normaal gesproken gehanteerd voor te weinig belichting. Wat je hier bedoelt is waarschijnlijk lichtspreiding, waardoor lijnen minder scherp worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Ets altijd met nieuwe etsvloeistof, dit voorkomt onderetsing. |
Als ik nog eens een grote prijs win of een grote erfenis, dan zou ik dat misschien wel willen doen. Maar even serieus, dit kan je zo niet menen. Het natriumpersulfaat komt op ongeveer 4 Euro per liter, en er gaat 2 liter in mijn tank. Nog een krantenwijkje?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Voorkom lange etstijden en onderetsing, etsvloeistof dus niet teveel verdunnen. |
Verdunnen is volgens mij niet aan de orde (geweest). Ik gebruik gewoon de opgegeven concentratie van 250 gram per liter.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Ijzerchloride kan men reactiveren met een scheutje zoutzuur waardoor het langer bruikbaar is. |
Wat heb ik daaraan, als ik geen ijzerchloride gebruik om de door mij aangegeven redenen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Niet de etsvloeistof doet het werk, maar de zuurstof / lucht die wordt toegevoegd zorgt dat er geetst wordt. |
Hier zou ik patent op aanvragen: etsen met zuurstof. Misschien zit er wel een Nobelprijs voor chemie in ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Ik ga het rustig op mijn gemak doornemen, maar heb al gelezen dat ik de Positiv20 dus waarschijnlijk beter in de afvalbak kan gooien |
Teus, let wel: ik heb mijn ervaringen beschreven. Het kan heel goed zijn dat ik er gewoon te onhandig mee ben. En, dat moet wel gezegd worden, als het er goed op zat werkte het ook goed. Er zullen ook situaties zijn dat je er niet omheen kan een dergelijk produkt te gebruiken, bijvoorbeeld als je een dikte wilt toepassen die met een fotogevoelige laag niet in de handel is.
Groet,
Ad Bakker