Beste Luc,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Nogmaals, ik heb het expres geen "handleiding" genoemd, omdat dat een zekere autoriteit van de auteur suggereert, en ik ben maar een eenvoudige hobbyist die zijn ervaringen tot nu toe met anderen heeft willen delen.
Er is inderdaad een aanmerkelijk verschil tussen PCB printen (dubbel of enkelzijdig) of massief etsen. Dat is de hoodreden voor het laten vallen van ijzer(III)chloride, want ik ben er best wel van overtuigd dat dat puur vanuit het etsen gezien en ook vanwege de kosten het aantrekkelijkst is. Maar de ondoorzichtigheid geeft toch de doorslag om het niet te gebruiken.
Je opmerkingen over belichting zijn zeker terecht. Het grootste probleem van glas als afdekking is wellicht niet (in ieder geval niet bij mij) het gedeeltelijk tegenhouden van UV licht, want kennelijk heb ik daar voldoende capaciteit in, maar breking van het licht geeft waarschijnlijk ook meer kans op onscherpte. Zaak dus om de inktlaag zo vlak mogelijk tegen de gevoelige laag te houden.
Ik deed misschien wat kleinerend over dat vacuum zuigen, maar ik vind het in ieder geval voor mijn specifieke toepassingen, een beetje als het schieten met een kanon op een mug. Maar zoals je terecht al opmerkte, ieder zijn mening.
Onderetsing is een probleem waar je nooit onderuit zal kunnen komen (in ieder geval niet in een hobby setting), en dat wordt alleen maar erger als je met grotere etsdiepten gaat werken. Op zich vind ik het bij mij nogal meevallen (dat is geen kwaliteitskwalifikatie, gewoon een constatering) bij 0,3 mm dik materiaal, en dus een etsdiepte van rond de 0,15 mm. Maar ik zag pas dat er ook al materiaal van geloof ik 0,8 mm dik is, en dan zou het wel eens een serieuzer probleem kunnen worden. Saemann accepteert dan ook geen lijndikten kleiner dan de plaatdikte, en dat is precies ook de grens waar ik nu aan zit.
Nogmaals bedankt, elke aanvulling/verbetering is welkom!! Of, zoals de Engelse komiek/goochelaar Tommy Cooper altijd zei als een truc weer eens mislukte: "learning all the time".
Groet,
Ad Bakker
|