Chris, sorry dat ik je topic even kaap maar ik heb kwasi een gelijkaardig fenomeen met de EZ* meegemaakt.
Ter informatie:
EZ* bouwkit aangekocht in april 2009.
Netjes in mekaar gelijmd, zelfs gebruik gemaakt van winkelhaak om stabilo en vertikaal staartvlak perfect horizontaal/vertikaal te lijmen, met de vleugels gemonteerd geen zichtbare afwijking t.o.v. de staart.
Aandrijving is het originele Permax 400 motortje (een HK 2200KV HXT2285 BL motortje + 30A BL regelaartje ligt al klaar voor latere inbouw) met een APC 6x4 prop en Zippy 2S1P 2500mAh Lipo, besturing met 2x Hitec HS81 servo's.
Vliegklaar gewicht is ca. 680gr en het CG is perfect.
Roeruitslagen minimaal (eerste gaatje in de horns) en correct volgens de stickbewegingen op de zender.
Door omstandigheden (ik was zelfstandige tot eind maart 2010) nooit ertoe gekomen om te gaan vliegen maar ik heb ondertussen wel 100-en uren simervaring met de EZ* op Phoenix RC in alle mogelijke weersomstandigheden.
Eindelijk twee weken geleden, op dringend verzoek van mijn zoon's vriend Mike die zelf een RTF brushless EZ* gekocht heeft (en niet gehinderd door enige vliegervaring, zelfs niet op sim) een mooi groot veld gevonden voor onze eerste maiden. De windkracht was die dag met 2-3 beaufort redelijk maar met vlagen (had liever iets minder gewenst voor mijn maiden).
Mike's RTF EZ* had een achterlijk hoog CG naar voor (door een te zware LiPo in de neus), de uitlijning van vleugels/staart was inderdaad verre van perfect en hij had het toestel voorzien van een 2.4GHz zender/ontvangersetje van één of andere (speelgoed)heli met een ridicuul laag bereik van ca. 50-60m!
Na slechts 5 minuutjes was Mike, ondanks het verkeerde CG, al gezapig rondjes aan het vliegen en heeft zijn EZ* verscheidene maal kwasi perfect geland!
Hij heeft wel 2 redelijk zware crashes gekend (met gebroken en achteraf scheve neus tot gevolg) door verlies van de binding tussen zender/ontvanger wegens het beperkte bereik. Met wat CA lijm èn een scheve neus was zijn EZ* 5 minuten later toch wéér in de lucht!
Nu mijn maiden...
Mijn eerste fout was het niet opnieuw controleren van de roeruitslagen t.o.v. de stickbewegingen.
Om één of andere reden was de servouitslag van het hoogteroer geïnverseerd in de setup van mijn zender (ik gebruik modelgeheugen 1 voor de EZ*).
Voor gebruik met Phoenix RC (modelgeheugen 9) moet ik inderdaad de uitslag van het hoogteroer in mijn zendersetup inverseren.
Twee opworpen later had ik het eindelijk door, met helaas reeds de nodige schade aan mijn EZ*...
Effe zendersetup gecorrigeerd kon ik eindelijk gaan vliegen.
Perfecte opworp en mijn EZ* was airborn!
Mooi wat rondjes gevlogen maar ik bemerkte dat ie toch wel steeds erg naar rechts trok (teveel om uit te trimmen) en dat de roeruitslagen echt aan de zwakke kant waren.
Na de landing uitslagen aangepast (volgend gaatje in de horns) en getest en weer de lucht in.
Op een bepaald moment was mijn EZ* toch echt wel ver (300-400m) en hoog en besloot ik een scherpe bocht naar rechts te maken om hem terug te brengen.
Mooie spin naar rechts maar toen ik hem wou rechttrekken besefte ik dat de roeruitslag naar links onvoldoende was.
De EZ* bleef in zijn spin naar rechts en crashte zwaar.
Resultaat: Geblutste vleugels, gebroken stabilo, gespleten en compleet scheve neus, propellor was los en spinner verdwenen.
Toen hield ik het maar gezien voor die dag...
Moraal van het verhaal:
Net als bij Chrisking vloog mijn, op het oog perfect uitgelijnde en zelfgebouwde, EZ* niet echt goed, de 'scheve' RTF EZ* van Mike met een zwaar verkeerd CG deed het integendeel wel goed!
Chris
__________________ Losi 8ight buggy / Xcelorin brushless - Côte d'Emeraude 1:20 zeesleper - MPX Easystar
Protech Topic 400 - 2x Protech Thermal 220 - Cockpit MM 35MHz/2.4GHz - T3PM - F-14 |