Baggeraar schrijft
> Heb zelf 18 jaar met een (ware grootte) stoomheimachine mogen spelen, maar nooit een verse aanwinst kunnen vinden voor bemanning.<
Ik reageer hier dus even een beetje naast de topicstarter maar denk dat dit gezien het einde van het keteltje wel mag Zo niet dan hoor ik dit wel
De stoom heimachine deed mij ineens denken aan de inmense kracht van de grote loc's die in mijn kindertijd vanuit Duitsland op het station van Apeldoorn arriveerden Als hij dan vertrok dan slipten de aandrijfwielen door ondanks de tonnen gewicht er boven
Later in sixties liet een Amerikaan zien wat een stoomturbine in het klein kon Hij bouwde er een in een Volkswagen Kever om te laten zien dat dat achterin kon De motor startte op in dezelfde tijd als de toenmalige diesels omdat er maar ongeveer een borrelglas water was Dit water werd ingenieus snel na verbruik weer gecondenseerd en teruggebracht
De auto reed even snel als de brandstof kever maar wel geruisloos Traploos en amper verslijtende onderdelen Verder kon de auto dus ook op elke in die tijd verkrijgbare brandstof / gas etc rijden
Ik geloof dat de man en zijn project om zeep zijn geholpen ; dat staat me tenminste bij Groet Kasper
|