Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arievandorp De lijn opschieten: misschien een spoel met een veer er in.
Zoals het snoer van een stofzuiger. |
Nee. gaat niet werken. Heb ik al eens gebrobeerd met zo'n "Skipashouder":
Zo'n ding met een draad er in wat op een katrol zit met een veertje er in.
1) de veer is vaak te slap
2) op het moment dat je loskoppelt schiet de draad met een rotgang de katrol in, maar vaak met een boog; gevaar voor schade
3) tijdens het slepen trek je de draad helemaal uit, op het moment dat je vaart mindert, komt het gesleepte object met een rotgang op de sleepboot af.
Afkoppelen is wél mogelijk:
Op de HH gebruikte ik hiervoor een messing stang die door een servo heen en weer werd gewogen. Die messing stang zat in het lierhuis.
In rust verbond hij twee messing cylindertjes. Als ik de servo bediende werd de stang naar achteren getrokken en verdween in een van de cylinders.
Op de sleepdraad zat een lus gesplitst. De messing stang zat door de lus.
Als de stang naar achteren werd getrokken, viel de lus dus uit de stang vrij en was de sleep los. Een simpel, maar wel effectief systeem.
De sleeptros (RC) opschieten kon dus niet.
Loskoppelen deed ik vlak bij de wal, zodat de laatste meter geboegseerd kon worden.
Loskoppelen vanaf het sleepobject kan ook, maar dan moet dat ook met een ontvanger zijn uitgerust.
In feite hetzelfde principe, alleen nu aangebracht in een dubbele bolder.
Tussen beide bolderkoppen een messing stang die middels een bowdenkabel weggetrokken kan worden.
Ik geef de voorkeur aan het systeem op de sleper; als je eens een roeiboot met kinderen sleept, en die zitten te klieren, kan je altijd de sleep loskoppelen op het midden van het water.
Hoe die kinderen dan naar de kant komen is hún probleem...