Heren bedankt voor de tips, heb nog niet besloten wat ik ga doen.
Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Vanwege het ruimte gebruik zullen een aantal dingen al gedaan moet worden voor de romp dicht is.
Naast dit probleem heb ik er sinds vandaag een nieuwe bij, het inbouwen van een boegschroef. Deze boegschroef komt op een punt waar de romp heel erg smal is(ong. 2cm).
En laat nou net de kleinste boegschroef op de markt (of heb ik iets gemist??) de mini boegschroef van Raboesch(108-20) zijn.
Deze is uiteraard nog te groot, deze is 21 mm breed. En dat is alleen nog maar de behuizing van de ''schroef''. De diameter van de schroefbuis was wel de juiste (10mm).
Heb dus na zitten denken over de volgende twee opties:
-Zelf een boegschroef bouwen, met als nadeel waarschijnlijk gebrek aan juist gereedschap zoals, draaibank, frees enz.
-Boegpomp, een pomp ergens anders in het model plaatsen met een slang naar de plaats van de boegschroef. Nadeel is dan wel dat deze pomp ergens anders in de romp geplaatst wordt en deze wat groter is dan een boegschroef.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelfbouwen van een boegschroef van dit formaat en mij meer kunnen vertellen over gebruikte gereedschappen en technieken? De benodigde info op internet vind ik nog wat onduidelijk.
Maar het mooiste is eigenlijk een kleine boegschroef die gewoon te koop is.
Daarnaast staat de bouw natuurlijk ook niet stil, ben gisteravond begonnen met lijmen van de spanten. Uiteraard ben ik eerst begonnen met het inklemmen van het langspant. Toen deze vertikaal stond en in de lengte recht was ben ik begonnen met het plaatsen van de spanten.
Voorlopig gaat dit nog erg goed:
Binnenkort meer,
Gr robin