Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2010, 11:41   #5 (permalink)
Haastnooit
Vriend van modelbouwforum.nl

Haastnooit's schermafbeelding

Standaard

Bedankt voor de reactie's. Ik schatte zo in dat met de aanpassing van de C-hub aan de voorzijde ongeveer een 2-3 mm gewonnen zou kunnen worden. Maar 5-7 mm komt aardig in de richting van wat ik nodig heb. Ik zal er toch nog maar eens naar gaan kijken. Verlies je dan niet gemakkelijk de dogbone's ?

Aan het legoblok zit de chassisverlenging van de voorzijde vastgeschroefd, ik heb wel overwogen het weg te halen, maar uiteindelijk besloten het nog even zo te laten. Ook een mogelijke toekomstige verbetering !

Body - bevestiging

De achterbumper is nu precies gemaakt op de gewenste toekomstige hoogte van de Ramcharger body. Deze rust aan de achterzijde nu op de PLA verbinding tussen de bumper en het trapje. De achterste bodyposts zijn ruim te kort, om op de juiste hoogte te komen heb ik uit de grootste aluminium hoeklijn die ik heb (20x40mm) een tweetal beugeltjes gemaakt. Helaas waren deze net niet hoog genoeg, maar met een pvc plaatje en het originele ringetje tussen de verschillende schroefverbindingen, zijn de achterste bodyposts uiteindelijk precies op hoogte.

Click the image to open in full size.
ðimg 8615 bodypost achterzijde

Aan de voorzijde rust de body nu op de bovenkant van de bodyposts, de body staat nu nog wat te hoog. De bodypost zijn denk ik precies lang genoeg, maar de standaard plaats van de bodyposts is een beetje ongelukkig, deze komen nu precies uit op een niveauverschil in de motorkap. Uit een aluminium strip (2x10mm) en de kunststof busjes welke origineel onder de achterste bodypost zaten heb ik een brug gemaakt. Vervolgens de bodyposts richting het midden van de motorkap verplaatst en vastgezet.

Wielkasten

Door de “hoge” stand van de body is er behoorlijk wat inkijk in het chassis, de elektronica en de bodymounts aan de voorzijde zijn door de wielsparingen in de spatschermen zichtbaar. Om dit te verhelpen heb ik van wat dunne kunststof liniaaltjes (promotiemateriaal van mijn vorige werkgever, bedankt haha ) wielkasten gemaakt. Allereerst de vorm van de wielsparing in het spatscherm overgenomen en vervolgens de liniaaltjes verwarmd en onder de juiste hoek gebogen. De wielkasten zijn uiteindelijk aan het chassis bevestigd met behulp van de schroeven waarmee de bodymounts zijn bevestigd. Aan de achterkant waren de wielkasten niet perse nodig tegen de inkijk, maar voor de scale looks vond ik dat ze er moesten komen.

ðimg 0206 wielkasten 1

ðimg 0207 wielkasten 2

De wielkasten uiteraard heb ik uiteraard netjes zwart gespoten.

Scale details (lightbar/spiegels/nummerplaten/ruitenwissers/roofrack)

De aankleding van de body is een tijdrovende klus gebleken, niet zo zeer door de hoeveelheid werk, maar meer door de hortende en stotende vooruitgang. Aangezien dit mijn eerste echte “scale project“ is en ik nog niet zoveel ervaring heb duurt het soms even tot dat de volgende stap wordt genomen. Nadat de body definitief op het chassis zat heb ik als eerste de Proline lightbar (idd ook van sinterklaas) boven op dak gezet, dat was niet zo moeilijk en duurde ook niet lang. Netjes meten en aftekenen, gaten maken en een prachtig resultaat.

ðimg 8608 lightbar aangebracht

De volgende stap was het maken van een setje spiegels. Dat was een behoorlijk zwaar en lang denkproces. De spiegels van een 1:1 schaal 1983 Dodge Ramcharger staan als het ware op een driepoot welke op de deur zit gelast. Ik heb veel nagedacht over hoe ik dat op schaal en nog een beetje stevig kon namaken. Ik wilde niet iets op de buitenkant van de kap lijmen, want dat breekt uiteindelijk toch zo af. Dus moest het anders, maar hoe ……??? Daar ben ik dus ook niet uitgekomen, ik heb een compromis moeten maken en besloten niet “originele” spiegels te maken. Ze zijn na veel schuren, passen en meten ontstaan uit PLA plaat en een staaldraad van 1,5mm doorsnede. De bevestiging op het chassis is net als de standaarddingetjes van Tamiya, met bodyclips en rubber O-ringen dus.

ðimg 8613 spiegels aangebracht

Uiteindelijk ben ik heel blij met het resultaat van de spiegels, ze zijn eenvoudig, stevig en de bevestiging op de body is heel strak. En als bonus dankzij het compromis zijn de spiegels nog inklapbaar ook, haha !!! Tijdens het nagenietend kijken naar de spiegels zo op de auto gemonteerd, bedacht ik dat er ook echte ruitenwissers op moesten komen. Nou dergelijke gedachten kosten al gauw weer een paar dagen met nadenken over hoe en waarvan dat gemaakt zou kunnen worden. Voor de ruitenwissers ben ik uiteindelijk gekomen tot de volgende prachtige samenstelling; haarspelden, antennebuis, antennedraad en M2x10mm schroefjes met moertjes.

ðimg 8706 ruitenwissers aangebracht

De wissers en wisserarmen zijn van de rechte delen van 4 stuks kaal gemaakte haarspelden gemaakt, welke onder een hoek aan elkaar zijn gesoldeerd. De wisser en wisserarmen moeten met de hand en punttang uiteindelijk in de definitieve vorm worden gebogen. De uiteinden van de wisserarmen zijn omgebogen en vast gesoldeerd aan de M2 schroefjes. In de koppen van de schroefjes heb ik eerst een sleuf gevijld waar de wisserarm precies inpast. Twee hele korte stukjes antennebuis (2-3mm) om de M2 schroefjes fungeren als afstandhouder aan de buitenzijde van de body. Om het geheel af te maken heb ik nog een stukje zwart antennedraad op de raamkant van wissers gelijmd, zo lijkt het net een echt rubber !!

Tijdens een van de vele stopmomenten in het fabricageproces van de ruitenwissers heb ik voor de aardigheid alvast een setje nummerplaten gemaakt. Ze zijn heel eenvoudig te maken, gewoon printen met een normale printer en daarna met plakband (hopelijk) waterdicht plakken. Meer zekerheid met de waterdichtheid heb je natuurlijk wel als je een seal-apparaat gebruikt. Nadeel is dan wel dat je nummerplaat veel meer reflecteert en er “nieuwer” uit ziet, de nummerplaten met plakband zijn doffer. De bevestiging op de body is heel eenvoudig, gewoon met dubbelzijdig plakband.

ðimg 8630 nummerplaten

De laatste toevoeging aan de Ramcharger body is een roofrack. Ik heb vooraf lang getwijfeld of ik wel of niet een roofrack op de auto moest zetten, de “FBI looks” van de auto met alleen een lightbar vond ik eigenlijk best wel aardig. Uiteindelijk heeft de nieuwsgierigheid het gewonnen en heb ik toch besloten om eens een proefexemplaar te maken. Puur om te kijken hoe een roofrack op de auto zou staan. Hiervoor heb ik een heel aantal polystyreen staafjes (rond 3,2mm) en wat strippen PLA 2mm gebruikt. Gelukkig maar dat ik toch besloten heb het proefexemplaar te maken, want met roofrack is dus wel de definitieve keuze geworden, haha.

ðimg 8712 roofrack gemonteerd 1

ðimg 8713 roofrack gemonteerd 2

ðimg 8720 roofrack gemonteerd 3

Het roofrack is met vier M3x10mm boutjes+locknuts aan de body bevestigd, aan de binnenzijde van de kap gebruik ik wat kleine stukjes dunne kunststof plaat om de druk te verdelen over een groter oppervlak van de kap. Voorlopig komt het styreen roofrack op de auto, het is zonde om deze niet te gebruiken. Waarschijnlijk zal deze na de eerste “rollover” wel moeten worden vervangen door een messing variant.

Het roofrack is geladen met een reservewiel (uit de Pajero kit), gereedschapskist, een grote kist/koelbox, een stuk afdekzeil, twee dekens en een touwrol. Van wat haarelastiekjes en ijzerdraad (ringbandje van een kladblok) heb ik een aantal binddraden gemaakt om de lading op zijn plaats te houden. Uiteindelijk is er nog een schep bijgekomen om het voorste deel een beetje te vullen. De schep wordt met dunne reepjes fietsbinnenband aan het roofrack vastgebonden.

ðimg 8907 roofrack vulling

De spuitcabine

Omdat dit de eerste keer was dat ik verschillende soorten kunststof van kleur heb voorzien heb ik vooraf telkens een proefstukje gespoten. En dat is maar goed ook want de Tamiya TS-15 spuitverf die ik nog had staan hecht niet goed op de pvc delen. Op de PLA delen zijn er geen problemen. De bumpers en het roofrack heb ik dan ook met de TS-15 gespoten, maar het resultaat was niet helmaal wat ik voor ogen had, alles was superglimmend zwart geworden. Ik heb alles uiteindelijk overgespoten met een Karwei zijdeglans spuitlak, met een goed resultaat als gevolg.

Voor de pvc delen van de chassisverlenging heb ik dezelfde zwarte spuitlak gebruikt, alleen vooraf gegaan door een kunststof primer voor een betere hechting. Ook nu weer een goed resultaat en ook niet onbelangrijk; dezelfde “kleur” zwart als de bumpers en het roofrack. De spiegels van PLA zijn weer volgens een anders recept gespoten (PLA+primer+spuitlak) en ook deze “kleur” zwart is hetzelfde geworden.

ðimg 0213 chassisverlenging+bumpers gespoten

Omdat de resultaten met de Karwei spuitlak me wel bevielen heb ik nog een paar andere kleuren gekocht om de roofrack vulling te spuiten. De schep heeft een aluminium kleur pan, de gereedschapskist is nu rood en de deksel heeft een aluminium kleur gekregen. De grote kist/koelbox is lichtblauw geworden met een wit deksel en witte handvaten. Nog een paar stickers geplakt en voila … het roofrack met vulling is klaar !!!

ðimg 0209 roofrack klaar 1

ðimg 0210 roofrack klaar 2

De body ……………… moet nog gespoten worden. Volgende week heb ik vakantie en dan is de kap aan de beurt, nu eerst de kleurstelling bedenken .....

Banden en velgen

De banden en velgen blijven voorlopig nog even standaard, dit om de auto “low budget” te houden. Tot nu toe heb ik nog maar 60 euro aan alle aanpassingen besteed, de Karwei spuitbussen verf niet meegerekend want die zijn nog lang niet op, haha. Een nieuw setje scale velgen en banden is dan relatief gezien een hele forse investering. Deze gaan op mijn wishlist voor mijn verjaardag en hopelijk kan ik ze volgend jaar uitpakken …...

Oh ja, ik ben nog wel op zoek naar 1 Touareg velg+band voor in de roofrack. Heeft iemand er nog 1 over ? Volgend project wordt namelijk de Pajero, en dan heb ik het wiel wat nu in het roofrack ligt nodig ……

Laatst gewijzigd door Haastnooit; 17 juli 2010 om 11:52
Haastnooit is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.802
Discussies: 104.910
We verwelkomen onze meest recente forumlid, giek2000
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Probleem Turnigy TGY52 /...
15 mei 2012 23:00
door Bronsky
Ga naar eerst nieuwe bericht Verbouwing naar...
25 augustus 2011 16:08
door wiggie
Ga naar eerst nieuwe bericht Art Tech Hurricane...
12 mei 2012 14:49
door DPK
Ga naar eerst nieuwe bericht LRP s10 blast probleem
6 februari 2011 17:02
door oisterwijk
Ga naar eerst nieuwe bericht Snelle, sterke auto.
15 mei 2012 20:09
door RCRacer
Ga naar eerst nieuwe bericht Harlequin
25 maart 2012 10:57
door hendrik
Ga naar eerst nieuwe bericht Precedent T240
27 mei 2012 09:06
door Marx-7
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Funcopter
16 mei 2012 11:54
door Robion
Ga naar eerst nieuwe bericht Aflakken HQ resin, Neo...
27 mei 2012 07:50
door Hoefhaan
Showcases in database
Total ShowCases: 866