Als het nep antennes zijn dan moeten die "kenners" mij maar eens uitleggen waarom een bedrijf als Assan die aan hun ontvangers maakt.
Wat is in vredesnaam daar de meerwaarde van?

Zo'n antenne kost ook geld net als de montage ervan. Er moet dus meer winst gemaakt worden op zo'n ontvanger om die extra kosten terug te verdienen. Een bedrijf dat zoiets doet beduveld haar klanten wat zich uiteindelijk altijd tegen het bedrijf zal keren. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een bedrijf dat een goede naam heeft opgebouwd zich met zo iets bezighoud.
De ontvangers met één antenne zijn auto ontvangers zeg je. Wel daar heb je de verklaring.
Deze ontvangers zullen duidelijk minder gevoelig zijn en hebben waarschijnlijk ook aanpassingen in de software om dat voor een deel te compenseren. Het resultaat is dat je met die ontvangers een reikwijdte zal halen van misschien niet meer dan 100 meter. Ga je verder weg dan zal de ontvangst steeds slechter worden en je zal vaker "lockouts" krijgen. Op een bepaald moment werkt het helemaal niet meer.
Dit is voor vliegende modellen uit den boze! Een reikwijdte van 500 meter is echt het absolute minimum om onder normale omstandigheden veilig te kunnen vliegen. Voor grote modellen en zwevers die echt ver weg kunnen is 1000 meter wel het minimum. Om onder die omstandigheden ook nog verzekerd te zijn van een zo optimaal mogelijke ontvangst wordt dus gebruik gemaakt van meerdere antennes. Hoe die gebruikt worden hangt helemaal af van de gebruikte schakeling dus de ontwerper.
Dergelijke schakelingen kunnen voor ons misschien heel vreemd lijken. De schakelingen die dergelijke hele hoge frequenties moeten verwerken worden beïnvloed door ontzettend veel zaken. Zelfs het gebruikte materiaal en de dikte van de print hebben invloed op de werking. Het is zelfs zo dat de breedte en de dikte van de koperbaanjes op de print al invloed hebben. Een beetje soldeertin op de verkeerde plaats kan al een fatale invloed hebben op de werking van een ontvanger. En dan bedoel ik hier niet een druppel soldeertin die kortsluiting veroorzaakt maar een beetje tin op een koperbaantje waardoor het iets dikker is geworden.
Het is jammer dat ik niet meer mag vertellen over de elektronica op mijn werk. Dat is voor een deel zeer hoogfrequente techniek (>20GHz). Daar wordt een filter in een ontvanger inderdaad afgesteld door met een soldeerbout een heel klein beetje tin op een baantje te leggen. Daar zitten printspoortjes op die
nergens mee zijn verbonden en dus nep lijken. Haal je ze weg dan werkt de hele ontvanger niet meer, ze zijn essentieel voor de werking. Zelfs het inkorten van zo'n baantje heeft al merkbare invloed.