Het wordt maar eens tijd dat ik mijn ervaring met Assan aan het forum toevertrouw
Ik heb ruim een jaar geleden mijn MX12 met de hackmodule omgebouwd naar 2.4 en gelijk al mijn modellen met een Assan ontvanger uitgerust.
Voor de hoogte richting gevlogen modellen de witte 4 kanaals ontvanger en voor de modellen met aileron etc de 8 kanaals zwarte doos al dan niet met verlengde antenne.
- Ombouw van de zender een een fluitje van een cent. 3 draadjes, eventueel een LED naar buiten brengen en een mechanische constructie voor de antenne. Bij mij is deze op de plek gekomen van de 35mHz antenne.
- Ik heb een ontvanger gehad die soms niet wilde reageren op stuursignalen, ook een meter naast de zender niet. Retour gestuurd en keurig een nieuwe gekregen.
- De reikwijdte van beide typen is meer dan voldoende om elk model uit het zicht te vliegen. De ultra lichte witte met het ene draadje is bij uitstek geschikt voor indoor vanwege zijn gewicht en omvang, maar voelt zich ook prima thuis in een Easystar die je tot zichthoogte brengt.
- Ik heb in de tussentijd al weer een tweede MX12 omgebouwd en nu totaal zo'n 15 á 20 ontvangers in gebruik. Storingen en tikjes behoren tot het verleden met een uitzondering. Ik heb een zwarte 8 kanaals ontvanger gehad waarvan de ontvangst sterk wisselde. Soms geen problemen en dan in eens weer op nog geen 100m in failsafe (motor uit en roeren neutraal) om enkele seconden later weer te functioneren. Ik raad dan ook aan in het begin de ontvanger even in de gaten houden. Een reikwijdte test heeft niet zoveel zin. Maandagochtend modellen zijn er gewoon altijd

- Ik heb een Assan RX ook geprobeerd in een DLG op één Lipo maar dat vindt de ontvanger niet fijn. Het werkt wel, maar ik vond het niet betrouwbaar. Daarom heb ik mijn DLG's omgezet op 2 lipo's met een regelaar er tussen, die ook de lipo safe doet. Werkt prima een heeft ook nog een positief effect op de werking van de servo's
Kortom ik ben heel erg tevreden. Gelet op de prijs en kwaliteit is het een super goed systeem. Ja er zijn systemen die meer kunnen (hoppen en mlink bv.) maar die zitten ook wel in een andere prijsklasse.