Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firefox309 .... maar op 80% van de hellingen kan je boven aan de helling staan (daar waar nog net lift is) en kan je hem vlot voor je voeten parkeren... dan is landing in het handje hetzelfde... |
Ja....als er 5 knopen wind op een volledig laminair aangestroomde helling staat misschien. Maar niet als het een knoopje of 25 tot 30 op een grillige klif is. Naast dat het meestal erg vlagerig is bij die windsnelheden, is de rotor ook nog eens een stuk heftiger. Zoals je in het tweede filmpje kunt zien waaide ik bijna van de rand af en was het vliegtuig bij het starten bijna niet te houden. Dat zijn de omstandigheden waarin het leuk hellingvliegen is maar in het handje landen kun je dan wel vergeten.
Ook de energie-opbouw van het toestel is onvoorstelbaar (snelheid en/of hoogte). Ook dat kun je in het filmpje zien, het gaat snoeihard en héél erg hoog als je optrekt. Als je voor de landing laag boven de helling wilt komen ga je vanzelf heel erg hard. En als je die snelheid er uit wilt halen schiet je zo weer 50 meter omhoog. Het was echt niet te vergelijken met de hellingen in Nederland en Duitsland waar ik op gevlogen heb. En vergis je niet in de snelheid die dit toestel haalt.
Kortom, het was echt smullen. De grijns zit nu nog op mijn gezicht