Vandaag lekker verder kunnen werken; het is niet te warm en niet te koud, dus in de garage zit je prima. Eerst maar eens de kiel, die ik gisteren in de plamuur had gezet, geschuurd. En vervolgens een nieuwe laag plamuur erop.
Tot zover het simpele handwerk.
Nu een klus waar ik best tegenop zag. Robbe maakt voor het grootzeil gebruik van het systeem van de "eindeloze lus": een schootlier met daarop een draad die naar een ver verwijderd punt loopt, dan over een keerrol en terug richting lier. Prima systeem, zeker in deze grote tobbe. Alleen... dat ver verwijderde punt bevindt zich in de boeg. De fabrikant schrijft voor dat de bouwer een lange balk vast moet maken op het RC-platform.
Dit is het RC-platform dus; de balk zou rechts van de lier naar voren moeten gaan.
Leuk. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg het RC-platform zonder balk wél in de romp, maar met balk niet. Verdorie...
Dan de keerrol maar voorin de romp vastmaken bij de boegversteviging.
Een stuk aluminium U-profiel werd bewerkt, zodat de keerrol er verend in kwam te zitten (verend omdat een eindeloze lus altijd onder een beetje spanning moet staan, zodat hij niet van de keerrol of lier afloopt).
Ziehier het resultaat:

Maar ja, zie dat maar eens voor in de boeg te krijgen!
1e poging: arm door de opening van het kajuitsluik. Resultaat: schrammen op m'n arm, een boel lelijke woorden maar óf de boeg is te lang, óf m'n armen te kort. Overigens kreeg ik m'n arm er nauwelijks meer uit; het had voor mijn vrouw een leuk gezicht geweest: "Schat kan je me even helpen met m'n boot uittrekken? Ik krijg 'm niet meer van m'n arm af..."
2e poging: keerrolhouden op een tang en via de kuip-opening het schip in.
Geen succes; de boeg is zo mogelijk nog verder weg.
Hoe ver? Nou, zó ver ongeveer, vanuit de kuip gezien. Als je in de boot roept, duurt het ongeveer een seconde voordat de echo terugkomt...

3e poging: Keerrolhouder op een balsabalk gelijmd en vervolgens 10 minuten priegelen, schelden, uitpuffen, opnieuw beginnen, weer schelden en uiteindelijk: HIJ ZIT!!! De M3 bout die ik op de keerrolhouder had geschroefd floepte plotseling door het gaatje in de boegversterking en kwam bovendeks. Als de wiedeweerga er een moertje op gedraaid, de haak die de fok vast gaat houden ook er in gedraaid en na 2 uur frunniken zit het geval.
En ja, voordat de keerrolhouder in de boeg ging, had er nog wel een draad op gezet, zodat ik straks de eindeloze lus makkelijk er omheen kan trekken...
Zo, en nu eerst een ....