Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 10 augustus 2010, 23:54   #7 (permalink)
Roel van Essen
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Zo... Weer een tweetal hobbydagen verder. Aan lichaamsbeweging geen gebrek; ik heb in de meest wanstaltige houdingen boven de Smaragd gehangen. Leuk hoor, zo'n grote tobbe. Denk je veel ruimte te hebben (en die heb je ook) maar als de toegang tot het inwendige van je model in het achterschip / middenschip zit, wordt het soms ergonomisch niet helemaal verantwoord en klinken er wat onparlementaire woorden in de garage...
Maar goed, de beide schootlieren zijn gemonteerd en het lopend want aangesloten. Maar dat kostte wat moeite.

Ik heb besloten om beide schootlieren een "eindeloze lus" te laten aandrijven. Die lus loopt vanaf de lieren naar voren, en via een keerrol terug naar het achterschip. En ook daar een keerrol en dan terug naar de lieren.
De voorste keerrol was is de boeg gepland, maar na een proefsessie liep de eindeloze lus uit de keerrol en liep de lijn klem. Mopper...
Dus de voorste keerrol uit de boeg gehaald en verplaatst naar een plek tussen de mast en de boeg. Dáár kon ik er nog net bij als ik m'n arm door het luikgat wurmde. (Au!) De keerrol voor de fok kwam er naast, dus ook bereikbaar. Beide lussen naar het achterschip. Daar moesten de keerrollen een paar keer verplaatst worden, want de kuip bleek dieper dan ik dacht; de keerrollen achterin moesten onder het platform voor de roerservo. Dat gedaan hebbende, kwam het klusje om de lussen, de lieren én de zender af te stellen. Na een dikke twee uren was dat gereed. Hoeveel keren ik opnieuw draad op een van de schootlieren moest leggen kan ik niet meer zeggen; het waren er te veel.
Uiteindelijk liep het geheel soepel. De schoten aansluiten was de volgende klus. Die lopen nu vanaf de eindeloze lus, via een keerrol op de mastvoet naar de gaten voor de schoten bovendeks. Onder het dek lijkt het nu een grote warboel van draden, maar dat is schijn.

Ook de zender moest geprogrammeerd worden. Ik wilde middels een master/slave schakeling kanaal 2 en 3 te mixen.
Met een schakelaar op de zender kan ik nu beide lieren combineren of apart bedienen. Als ik de lieren combineer, kan ik straks de Smaragd bedienen met alleen de linker knuppel: kanaal 4 = roer, kanaal 3 = hoofdschoot met gekoppeld de fokkeschoot. Een schakelaar overhalen maakt de fok onafhankelijk, maar dan moet ik ook met de rechterknuppel roeren.

En nu heb ik spierpijn... Wie zei dat modelbouw geen sport was?

Foto's volgen morgen.

Statistieken
Leden: 21.802
Discussies: 104.908
We verwelkomen onze meest recente forumlid, giek2000
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht T-Rex 450PRO supercombo
1 mei 2012 16:04
door leon123
Ga naar eerst nieuwe bericht MHZ Flash Mono 1 set-up.
24 april 2012 18:42
door pompebled
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Traxxas slash 4x4...
25 april 2012 14:54
Ga naar eerst nieuwe bericht Offshore sleper TS-61...
25 mei 2012 21:47
door jandootjes
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn vlieg ervaring van...
29 juni 2009 00:47
door Willem P
Ga naar eerst nieuwe bericht Phoenix flightsim +...
26 mei 2012 18:15
Ga naar eerst nieuwe bericht MonsterBeetle XL
23 mei 2012 23:19
door RonW
Ga naar eerst nieuwe bericht Harlequin
25 maart 2012 10:57
door hendrik
Ga naar eerst nieuwe bericht richting meemixen in...
26 mei 2012 23:08
door olaf
Showcases in database
Total ShowCases: 866