Het hangt er van af wat je wilt investeren in de kist.
Met de jaren wordt ABS brozer door verdamping weekmakers en inwerking van UV licht.
Heb hier thuis nog een oude Robbe Progo romp liggen. Die is intensief gebruikt geweest.. en is ziet zo sterk meer. Doch de Progo die ik nog nieuw in doos heb liggen is in uitstekende staat, niet vergeeld.
Lijmen bij uitstek zijn de Araldite industrie lijmen. 2021, 2022 en 2026.
Informeren bij Viba. De verbindingen met deze lijmen is life time.
Nadeel is dat de lijmen zeer prijzig zijn, met een speciaal pistool + mengtuitje moeten worden aangebracht... en na opening de tubes nog maar kort houdbaar zijn. Viba heeft startsetjes.
Araldite getest op een modelschip met een ABS romp (FL8 met Robbe Plura romp). Schroefassen en kunststof dek heb ik destijds verlijmd met Araldite. Ook na een zoektocht over het internet. Alles zit muurvast. Het hek heb ik gemodificeerd naar tekening, en dat het ik gedaan met polyester. Ook dat zit er nog keurig, en zonder scheurvorming.
Het merendeel van de autobumpers is gemaakt van ABS.
Reparatie van scheuren worden gelast met een soldeerföhn of met polyester producten. ABS is een styreen kunststof aangevuld met rubber. Polyester is ook een styreen.
Het solderen is een vak appart. De romp is zeer dunwandig.
Over bumperreparatie en werkstoffen is een hoop te vinden op het internet.
Glasmat en polyester kan je aan de binnenzijde aanbrengen met een speciale ballon, of een zelfgemaakte uit vuilniszakken. Zie plaatjes van de reparatie van mijn F5B in mijn fotoarchiefje op dit forum.
De romp moet aan de binnenzijde, waar de hechting moet onstaan, goed ontvet zijn, en goed opgeschuurd.
Een stevige kous aan de binnenzijde van de romp geeft weer een hoop sterkte terug. Zeker als de te vormen koker een voldoende overlap heeft.
Zorgen dat je alles goed haaks zet, en de instelhoeken in de gaten houd. Ik moest mijn stabilo aardig ophogen aan de voorzijde om de trim weer in het gareel te brengen. En zo vliegt de kist thans weer als op rails.
Andere optie is de romp provisorisch te repareren en er een afdruk van maken om zo een nieuwe epoxyromp op te zetten.
Zo maar weer? Ideeën genoeg. De reparatie is heel goed mogelijk.
Succes!
Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 13 augustus 2010 om 11:40 |