@Klamath,
Nee dit is een heel ander blokje. Volledig Fiat. Twee liter, vijfcilinder met balans-as, vier kleppen per cilinder en een servo gestuurde variable kleptiming.
Af fabriek 220 pk, een een voor zijn tijd enorm koppel van 310 Nm. Echt een prachtig stukje gietwerk en machine bewerking. Dezelfde motor zat overigens ook in de Lancia Kappa 20V Turbo. Echter de Coupé is een stuk lichter. Dat maak em tot een snelle hinde.
Bij Auto Italia op Assen waren er vaak sprints. Heb een keer een Coupé een Lancia Delta Integrale los zien rijden. Natuurlijk was die motor gechipt... maar die van de Delta ook. Ook en Imprezza redde het niet.
Maar zoiets is een momentopname. De grenzen kunnen worden verlegd tot het stuk gaat.
Dat standaard hoge koppel betekend dat je bij 180 km/u nog een duw in je rug krijgt, en doorstoomd tot 250. Ik heb er 260 mee op de TomTom gehaald op de 31 met octaan 100 shell benzine. Die was overigens niet gezond voor de motor geweest. Driekwart jaar later heb ik de motor uit moeten bouwen voor revisie. Dat was een forse klus.
Op laten boren en er nieuwe zuigers ingezet. Maar ik heb dat toch maar even samen gedaan met een goede maat van mij, die monteur is bij Martin Willems. Ook een vriend van mij. Anders had ik überhaupt de auto niet kunnen rijden. Bij een reguliere garage was ik er op leeg gelopen. Dankzij Martin heb er zelf heel veel aan kunnen werken.
Maar het is natuurlijk geen Porche. Maar de vele reizen naar Italië zijn altijd een feest geweest... behalve toen de airco kapot ging in de file bij München. Alles is later weer gefiktst.
Overigens rijdt de auto 1 op 13 bij 120km/h!
De tijd schrijd voort en ook deze fraaie auto verouderd.
Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 16 augustus 2010 om 22:09 |