Het ontwerp van de Sniff dateert net als dat van de Antares (zie foto) van begin de jaren 1980.
Het was het tijdperk dat men begon te experimenteren met Epplerprofielen (E 387,178,174,193 en dergelijken).
Nog zo een gekend toestel was de DASSEL (toenmalig wereldkampioen).
Ik herhaal, men was toen volop nieuwe pistes aan het betreden.
De tendens was toen van een dun profiel, lage stabcoeff, grote vleugelopp.
De nadruk lag toen op het verhogen van de penetratie om meer snelheid te verkrijgen.
In veel gevallen lieten deze toestellen te wensen over voor wat betreft het bochtenwerk op lage snelheid.
Mijn Antares van Top Fite was van het zelfde bedje ziek (stabcoef: 0,34).
Zolang je er de snelheid in hield, geen probleem, maar eens je deze liet zakken Ai,Ai....., absoluut niet voor onervaren piloten.
0,45 a 0,50 als stabcoef voor een goed toestel is nu de stelregel.
Wat op het eerste gezicht niet het geval is bij de Sniff.
Eind jaren 80 is men gaan inzien dat men het over een andere boeg moest gaan gooien om deze lakune op te heffen en is er een stelselmatige verlenging gekomen van de staarten (grotere stabcoef), zoals U duidelijk kunt merken bij de hedendaagse FB3 toestellen.
Ja, Parijs is niet in een dag gebouwd, begrijp je?
Er is maar een oplossing om de sniff beter te laten vliegen.
Groter Stab oppervlakte of langere staart.
In dit geval raad ik je aan van je staartvlak 20% groter te maken.
Je zult het verschil duidelijk merken, zeker en vast.
De groeten,
Aurectar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wubbe Heren,
Met een V-staart zoals de Sniff heeft bedien je 2 functies: Hoogte en Richting (héhé...). Als je staart dus niet goed afgesteld is dan geef je ook een beetje hoogte als je richting geeft en ook een beetje richting als je hoogte geeft.
Ervoor zorgen dat er geen richting gegeven wordt als je het hoogteroer bedient is niet zo erg moeilijk: zorg ervoor dat beide hoogteroeren dezelfde uitslag hebben naar boven en beneden. Voor richting lijkt mij dat wat moeilijker. Zijn er methoden om te testen of je toestel niet een beetje hoogte meekrijgt als ik het richtingsroer bedien?
Ik heb het nu op 'basis van ongeveer' afgesteld maar de Sniff vliegt nog steeds niet heel erg lekker. Tijd om wat nauwkeuriger naar instellingen te kijken, en dit is er één van.
Nog even een plaatje:
Leon |