Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 17 augustus 2010, 10:21   #104 (permalink)
DirkSchipper

DirkSchipper's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor Bekijk bericht
Is het mogelijk om nog enige V-stelling in te bouwen? Ik denk dat het vlieggedrag daarvan zou verbeteren. Heb je verder al wat geexperimenteerd met het zwaartepunt? Hoe doet hij het in de duikproef?
De V-stelling heeft inderdaad flink invloed op wel of geen (minder) neiging hebben om de bocht in te duiken bij bochtjes draaien. Een V-stelling van 3 gr per vleugel (tov. de horizontaal) is o.h.a. voldoende. Nog beter is ± 4-5 gr aan de tip.
Daarnaast is ook het zwaartepunt van invloed. Als dat (te) ver naar voren ligt ontstaat ook een neiging de bocht in te duiken. Dat luistert heel nauw, 2-3 mm maakt het verschil op een 3-4 m kist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor Bekijk bericht
De simpele methode lijkt me gewoon stabiel uitgetrimd rechtuit vliegen en dan flink uitslag op richting geven (rustig weer). Dan zie je vanzelf of je neus duikt of optrekt.
Die methode is veel te grof. Dat zie je niet.
Ik heb jaren met mijn F3J (V-staart) gevlogen en en altijd was er een zeer lichte neiging om de bocht in te duiken. Het was vaak ook erg moeilijk om netjes te blijven draaien, soms overtrok hij opeens over de binnenvleugel.
Toen ik een vario had aangeschaft, hoorde ik opeens stijgen bij ri-roer geven. Heel licht maar onmiskenbaar. Daarna uitslagen op ri-roeren aangepast, en ... probleem helemaal weg.
Tegenwoordig ga ik zelfs nog een stapje verder. Bij richting geven hoor ik nu op de vario licht dalen. Dat thermiekt heerlijk! Ik vlieg thermiekbochtjes met veel meer richting en een beetje rol tegen. Dat stijgt veel sneller, en hij is veel makkelijker netjes in de bocht te houden.

Bij mijn Alpina deed ik met de vario een vergelijkbare ontdekking. In ogenschijnlijk keurig gevlogen bochten (op het oog), bleek hij toch ook zeer licht up te gaan. Waarna bocht induiken volgde, of bij voldoende tegensturen met rol, gelijdelijk stijgen, vaak gevolgd door een tip-stall. Dat was met het oog nauwelijks te zien, maar met vario goed hoorbaar. Na correctie zwaartepunt was het probleem over.

N.B.
Bij mij ligt het zwaartepunt ondertussen zover naar achteren dat een duikproef zonder stuurcorrecties bij mij meer dan 100 m nodig heeft om zelfs maar horizontaal te komen (dan moet de stijgfase nog beginnen). Ik zit dus bijna tegen 'rechtdoor duiken' aan. Instelhoek verschil is dus klein, zwaartepunt ligt vrij ver naar achteren.

Moraal: 2 stuks:
- instellingen: verkeerde uitslagen op een v-staart, v-stelling, zwaartepunt
- op het oog stijgen/dalen beoordelen a.g.v. richting geven is te grof. Gebruik een vario als je kan (lenen ....)

Gr. Dirk

Edit:
Het valt me nu pas op. Staan beide staarthelften 90 gr op elkaar? En niet de gebruikelijke 110 gr-115 graden? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door DirkSchipper; 17 augustus 2010 om 10:24
DirkSchipper is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.803
Discussies: 104.920
We verwelkomen onze meest recente forumlid, AlbertR
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Turnigy head lock and...
22 mei 2012 10:50
door TLS
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Spitfire uitbalanceren
27 mei 2012 12:03
door swatson
Ga naar eerst nieuwe bericht Traxxas Slash 4x4 RTR +...
27 mei 2012 13:23
door MadMan
Ga naar eerst nieuwe bericht Vliegklare Gaui...
17 april 2012 19:51
Ga naar eerst nieuwe bericht probleem met failsafe
25 mei 2012 07:30
door m&n
Ga naar eerst nieuwe bericht Snelle, sterke auto.
15 mei 2012 20:09
door RCRacer
Ga naar eerst nieuwe bericht 1/10 kyosho nitro hobby...
27 mei 2012 13:12
door hvonk
Ga naar eerst nieuwe bericht LOGO 400 fbl
11 april 2012 20:15
door EC135
Showcases in database
Total ShowCases: 866