en nu verder...
Na alle mijlpalen van het afgelopen jaar moeten we toch weer verder. Sinds de laatste wedstrijd is er van oefenen eigenlijk niets terecht gekomen en ik bemerkte dan ook bij mezelf een duidelijke terugval toen ik vorige week weer eens ging oefenen.
Het woei erg hard die dag en het leek mij dan ook een goede test om de op de 3d masters aangeschafte Optifuel eens te gaan proberen om het verschil met mijn nitroloze brandstof te gaan ontdekken.
Even in de herinnering: om afstelproblemen te voorkomen heb ik een carbsmart op mijn heli's gemonteerd en die staat op 130 graden omwille van de nitroloze brandstof. In uni star 1 is die temperatuur te laag want de motor wordt door de carbsmart telkens weer rijk gedraaid en dat is aan de motor te horen.
Eerst dus een vlucht met de nitroloze brandstof. Diverse figuren gevlogen en met weinig succes. Door de wind is de eerste 3/4 looping van de Cubaanse 8 niet mooi te krijgen. De tweede 3/4 looping moet je dan weer mee oppassen anders is ie helemaal niet , en ook niet een beetje gelijkvormig. Door de ongeoefendheid en de spanning heb ik ook de neiging een lading nick te trekken als ik de 2 kwartrollen maak waardoor het figuur bol blijft staan van de fouten. Het is goed dat ik het hier eens opschrijf, nu heb en neem ik even de tijd om eens na te denken wat er allemaal fout gaat en waar dat aan liggen kan.
Het leek me ook zinvol om eens wat aandacht aan de autorotatie te gaan geven. Oei, met zo'n bikkelharde wind is dat niet makkelijk. De unistar komt niet netjes bij papa terug. Nog maar een paar keer oefenen totdat ik de auto iets te veel uitknijp en de heli iets hard neerkomt. Helaas is er een linkje verbogen. Terugbuigen is geen optie dan breekt ie. Bah nou kan ik de Optifuel niet in Unistar 1 gaan uitproberen. Het zal dus met unistar 2 moeten gebeuren. Eerst weer een tankje van de nitroloze. Hee da's apart: Unistar 1 rolde weg volgas tegen de wind en Unistar 2 doet dat niet. Hoe kan dat nou zijn ? Die koppen zijn toch identiek? Al met al ga ik na dit tankje de Optifuel tanken. Nou , verras me maar. Starten ,lopen en vliegen. Nee dat niet , de stationair en hovernaald moeten iets geknepen worden verder is het goed. Carbsmart op 100 Graden gezet en gaan. De motor loopt erg mooi op de Optifuel die overigens 20 % nitro heeft. Wat ik niet zo geweldig vind is dat ik eigenlijk niet merk of ik meer vermogen heb. Dat betekent dus dat ik met deze brandstof een hoop geld uitgeef voor een iets soepeler lopende motor en een koelere motor. Dat vindt ik niet zo zinvol eigenlijk. Maar ik kan natuurlijk niet op 1 test afgaan en zal het dus wat vaker moeten proberen.
Vandaag heb ik wel met Unistar 1 de eerste test kunnen maken met Optifuel. ook in deze heli merk ik eigenlijk geen verschil voor wat betreft het vermogen. Het is wel iets meer naar mijn idee maar dat ik ook te verklaren omdat de carbsmart deze motor altijd rijk zet. ik heb nog een elektronisch truukje in de koffer zitten om de carbsmart op 140 graden te laten werken. Misschien toch maar eens proberen.
Trouwens , dat Unistar 1 vorige week zo wegrolde tegen de wind in is ook opgelost: De stuurbrug van de paddlestang was toch nog verschillend bij beide koppen. Die van Unistar 2 was van Graupner en die van Unistar 1 was van Vario. Het verschil is dat die van Graupner de kogeltjes iets uit het midden heeft staan waardoor de paddlestang een positieve delta krijgt. Ik wist dat eigenlijk al heel lang........ Dus hup ,ook op Unistar 1 een Graupner stuurbrug en klaar is klara.
Verder lekker geoefend , ook de looping met pirouette heb ik vandaag eens gevlogen, de eerste ging natuurlijk ernstig mis, want in de stress vergat ik gewoon met mijn rechterstick de welbekende roerbeweging te maken. De tweede looping ging al een heel stuk beter en Tjerk slaakte zijn kreten van vreugde en verassing. Ook een derde poging gaat heel mooi. Fijn kunnen we die ook.
Nu maar hopen dat het weer goed blijft in de komende weekenden.!
Steven.
Laatst gewijzigd door heimhelicopters; 22 augustus 2010 om 23:23 |