23 augustus 2010, 14:32
|
#11 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl
| enfin, in de vakantie toch nog tijd gevonden om 5 packjes leeg te vliegen. Helaas stond er zeer veel wind op die bewuste morgen, het leek wel storm … windstoten van kracht 5 … Nou ja, was gelijk een goede vuurdoop om de stabiliteit te testen natuurlijk ! Een vlak plekje opgezocht en de heli opgetoert. Daarna even rustig hooveren en ja die wind , poeh poeh , die blaast er flink tegenaan. Als ik de neus in de wind draai en vooruit vlieg gaat de heli bijna een halve meter op en neer zoveel wind staat er ! Maar hij blijft wel redelijk netjes vooruit vliegen. Door de enorme windstoten zie ik dat hij sterk op nick corrigeert. Dat doet hij snel en vaak en het lijkt alsof de regeling wat overshoot vertoond. Hij 'bounced' namelijk steeds wat na, na elke correctie op een windstoot. Ik heb nog niets veranderd of aangepast in de sofware, maar dat zal wel een of andere gain moeten zijn vermoed ik zo. Het vliegen op zich is toch wel even wennen, het voelt anders aan dan met flybar. Ik denk dat ik met die harde wind niet zo had kunnen vliegen met een 'gewone' flybar. Ook piro's tijdens bv. rechtdoor vlucht zijn nu gemakkelijker omdat hij de rechte lijn netjes blijft volgen, daar zullen 3D vliegers echt voordeel van hebben denk ik zo. Verder nog een vraag: als ik pitch in de software op 100% heb staan, moet ik dan +/-10graden pitch halen of +/-12graden ? Ik meet nu 10graden en het is ook niet helemaal symmetrisch, ondanks dat ik precies de bouwhandleiding heb gevolgd. 10graden pitch vind ik toch wat te weinig, zeker ook omdat ik niet zo'n hoge headspeed gebruik. Dit kan ik in de software toch gewoon vergroten totdat ik 12graden meet ? Of moet ik dat in de zender doen ? Ik zal ook eens kijken of ik tijd heb om direct te upgraden naar v5, en dan met een schone lei beginnen. Bas
| |