Ik heb het vermoeden dat er wat misverstanden zijn over het gebruik van materialen, in dit geval voor stagen of kabels in zijn algemeenheid.
Een vezeltype als PBO Zylon heeft afhankelijk van het type (AS of HM) een stijfheid die tussen de 90% tot 135% is van die van RVS 316. Het is wel tot zo'n 30 maal sterker (is nogal afhankelijk van de uitvoering van het RVS, dit is een maximale waarde) en weegt maar zo'n 1/5 van RVS (hierbij het extra gewicht voor de hoognodige UV bescherming van PBO buiten beschouwing gelaten).
Qua stijfheid win je dus maar marginaal, waar natuurlijk de manier waarop de kabel uit de draden is getwist een hele grote rol speelt. Maar als je de sterkte van de PBO optimaal gaat benutten dan rekt het aanzienlijk meer dan RVS.
De grote winst zit hem in het gewicht. Nu kan je bij schepen (waarvan de rompdimensies en diepgang vastliggen) natuurlijk geen gewicht besparen, alleen verplaatsen. In dat opzicht kan je dan stabiliteitswinst maken doordat je bovendeks gewicht verplaatst naar de kiel.
Ik heb echter het gevoel dat dat voor het gros van de (model)zeilboten allemaal weinig uitmaakt. Een tourfietser merkt er ook weinig van of hij nu op een stalen, aluminium of koolstof vezel frame zit, maar voor een tijdrijder of baanwielrenner kan het het verschil tussen winst of verlies betekenen.
Ik plaats deze opmerkingen niet vanuit enige ervaring met (model)zeilen, maar puur vanuit het materiaal gezien. Misschien mis ik wat, en dat zou ik dan graag weten. "Learning all the time", zal ik maar zeggen.
Groet,
Ad Bakker
Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 31 augustus 2010 om 10:10 |