Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corvl @ Ernst: Ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven... Maar ben eigenwijs, heb zojuist zo'n emcotec ding besteld. |
Ghe..ghe..ghe, modelbouwers zijn toch per definitie eigenwijs?

Ten minste die ik ken zijn het allemaal, mijzelf bepaald niet uitgesloten.

Als ik vragen mag, wat kost zo'n Emcotec schakelaar/regelaar eigenlijk? Pure nieuwsgierigheid hoor!
Hans: Is dat zo??? Bij LiPo's kan je inderdaad een beetje zien aan de spanning wat de ongeveer conditie van de accu is. Het probleem is alleen dat die spanning heel snel inzakt wanneer de accu leeg raakt. Dus je kan met een nog op veilig staande aanduiding weg gaan en na een paar minuten kan de zaak al onveilig worden. Een dergelijke indicator is alleen een vangnet en je moet ook direct wanneer die aan gaat zorgen dat je aan de grond komt. Doe je dat niet direct dan kan je nog steeds te laat zijn!
Dus "zit er nog genoeg in voor een vluchtje?" Als je zo gaat denken ben je al verkeerd bezig. Je moet het gewoon zeker weten dat er nog voldoende in zit voor een vluchtje!
Het is vele malen veiliger om te meten hoelang je met een volle accu kunt vliegen en daarna die tijd minus een veilige marge aanhouden. Stel je zou 60 minuten kunnen vliegen dan moet je nooit verder gaan dan 50 minuten. De overgebleven 10 minuten zijn voor de onnauwkeurigheden en de verschillen in stroom gebruik gedurende elke vlucht. Hoe je die "vliegtijd" kunt meten is al vaker besproken, daar heeft bijna iedereen wel een methode voor.
Daar komt nog bij dat je een volledig geladen ontvangeraccu zelden in één vliegdag leeg krijgt. En omdat we allemaal zorgen dat al onze accu's netjes geladen zijn voordat we gaan vliegen

zijn daar geen problemen te verwachten.
Neemt niet weg dat een indicator als extraatje geen kwaad kan maar je moet er dus niet op gaan vertrouwen!