Digitale servo's op een vierpunts aangestuurde swash werken wel, maar zijn minder geschikt dan ananloge. Waarom? Digitale servo's zijn in vergelijking met analoge enorm precies. Bijgevolg gaan digitale servo's mekaar constant zitten tegenwringen bij de minste afwijking in de mechanische afstelling. Gevolg, ze zuigen de batterij waarmee je ze voedt leeg!
Mijn analoge S9206 servo's gaan al 3 jaar mee (en ik maak behoorlijk wat vluchten), wat volgens mij bewijst dat ze deugdelijk zijn.
Wil je toch digitale servo's op je swash, controleer dan "zeker" minstens om de 10 vluchten de mechanische afstelling op speling.
Het verhaal dat je vertelt over de heading lock klopt inderdaad voor extreem zware machines. Zelf vlieg ik al van in den beginne op mijn benzinetrainers en daarna op de Alouette met een dezelfde Logictec gyro en bijhorende servo (in mijn Alouette bouwstrip vind je alle details) en nooit of te nimmer heb ik door in heading lock te vliegen problemen ondervonden. Dus een benzine-trainer kan je gerust in heading lock vliegen.
Een Vario Benelux verdeler???
Voor zover ik weet is de invoerder voor België Guy Vanderschelden en voor Nederland Joop Van Lent. Van een derde persoon die dan zogezegd Benelux verdeler zou zijn heb ik nog nooit gehoord en de Belgische invoerder heeft ook geen weet van een Beneluxverdeler! Ik denk dat er rondlopen die zichzelf "titels" geven!
Alle componenten die ik gebruik op mijn heli's en hier vermeld zijn mij geadviseerd geweest door Guy Vanderschelden. De man heeft ondertussen 35 jaar ervaring met RC-helivliegen en al wat er bij komt kijken. Als ik er zelf niet aan uit geraak of tegenstrijdige info krijg of lees volg ik steeds zijn, op ervaring gebaseerde, raad en tot op heden ben ik daar nog nooit aan bedrogen geweest.
Heligroeten,
Nick
|