hoe groot wil je hem maken? het moet kleiner dan 4m, dat kost je een vermogen. 10.000 euro is zwaar overdreven, maar dan ga je wel richting de €500,- als je het goed wilt doen.
Ik raad je echt gigantisch aan een transal te maken. Echt, ik denk dat dit DE oplossing is. Een transal is het kleine broertje van de hercules. Een c-130 dus.
Een transal heet "c-160". 2 motorig, niet 4. Ze hebben ongeveer dezelfde performance behalve dan dat de hercules meer vracht kan meenemen, aangezien het extra vermogen. Maar jij hoeft geen bakstenen rond te vliegen, dus 2 motoren is ook goed.
Google ff op transal, dit is de oplossing. Ga voor een leuke 2 meter span, als je het goed wilt doen kun je zo wel 3 meter bouwen. Wel één naadeel, bij de c serie (c-130, c-160), die dingen zijn gebouwd voor vracht. Grote romp, veel ruimte etc. Dat is kut voor je aerodynamica, je wilt je romp zo klein mogelijk. Maar okay, als je hem netjes nabouwt is die transal toch nog priority nr. 1.
Vleugeltjes maak je van schuim dat je met een hete gloeidraad uitsnijdt. Dat bekleed je dan met balsa hout. 1 of 2mm (geen glasvezel! te zwaar!!!!!!)
Versterk je met carbon staaf, giga sterk.
Romp maak je volledig uit balsa. Je kunt of
-1 de romp van schuim maken en dan bekleden met balsa (stevig maar zwaar)
-2 alles van balsa bouwen (bouwt makkelijk, lichter maar helemaal niet stevig)
Optie 2 kun je verhelpen door extra carbon in te bouwen. Goedkoop, sterk, licht.
De staart maak je van balsa, dat zal geen uitdaging zijn. Gewoon snijden, lijmen en klaar is kees.
Denk wel aan ruimte voor je landingsgestel en de motor die nog op de vleugel moet komen.
Dat is globaal gezien wel hoe je een vliegtuig bouwt. Voor verdere informatie, vraag verder! (iets specefiekere onderdelen, 't is al laat, moet zo slapen. ga niet helemaal uitleggen hoe je een vliegtuig bouwt)
maar in ieder geval, heel veel succes. Ik hoop voor je dat het lukt, stuur me anders maar een persoonlijk bericht. Mijn specialiteit zit hem in de vleugel en elektro-techniek, voor landingsgestellen en romp moet je niet bij mij aankomen. Nog niet zoveel ervaring.
Good luck!
|