Afgelopen zondag (3 oktober) was het dan zover: wedstrijd!
De laatste wedstrijd voor het NK F3B 2010 werd gehouden in Giesbeek (bij Zevenaar).
Het veld was mooi ruim, de lucht overwegend blauw en de wind pittig:
We hebben 2 rondes gevlogen (dus 2x thermiek-afstand-speed) met zo'n 15 deelnemers.
De eerste thermiektaak ging uitstekend! Ik hoefde niet veel meer te doen dan starten en vooral weinig sturen, en dat was voldoende voor 1000 punten
De afstandstaak ging redelijk, ik heb zeker 2 laps weggegeven door een keer te langzaam en een keer te vroeg te draaien, maar toch nog 833 punten. Afstand met 1kg ballast gevlogen.
Toen speed.
1.55kg ballast geladen
Frits werpt het model, ik sta op de achtergrond klaar bij basis A. Frans (naast mij) coached.

...veel spanning vlak voor loslaten...

...even goed concentreren...

...en weer heelhuids op de grond!
Ik weet niet eens welke tijd ik heb gevlogen.
Toen ik m'n model had weggelegd was de volgende al weer aan het vliegen.
Ik heb 770 punten gekregen voor die taak, snelste tijd in die ronde was geloof ik 15,3s of zo, dus daar ben ik wel tevreden mee (ik weet niet precies hoe je van die punten terug naar tijd moet rekenen).
Helaas had ik een wat ruwe landing bij de 2e afstandsvlucht waardoor er een knikje/scheurtje in de staartboom ontstond en ik de laatste thermiektaak niet meer kon doen. De staartboom is iets te licht geworden, een extra laag 0/90 C93 op het voorste deel zou beter zijn. Wat wel werkte is de kevlar in de boom; het carbon is gescheurd maar de kevlar alleen gekneusd, waardoor de boom niet helemaal doormidden is en reparatie dus eenvoudig.
Uitslag van de wedstrijd:
1 Jeroen Smits
2/3 Ben Ros/ Frans Vreugdenhil (verschil is heel klein)
Zie ook
http://www.f3b-holland.tk/
Met dank aan Wout Heijne en de helpers voor de organisatie.