Nog even wat kunnen doen aan het maken van de mal. Omdat de motorkap niet zelf lossend is zal er een gedeelde mal gemaakt moeten worden. Even goed kijken hoe je de deling maakt zodat je het uiteindelijke product wel uit de mal kan krijgen. Om deze deling te maken kun je gebruik maken van een plank, 9mm MDF in dit geval, waar je het contour van de motorkap uitzaagt. Dit heb ik als volgt afgetekend:
met een blokhaakje de contouren overgenomen op papier en dit weer op het MDF geplakt en uitgezaagd. Er mag/moet en kleine ruimte zitten tussen de kap en de contour mal. Dit wordt later met modellerings-klei afgedicht.
Voor de houten mal een paar steunen van resten MDF plaat aangelijmd zodat alles stabiel is neer te zetten.
De bedoeling is dat je de mal gaat delen op het grootste omtrek van de motorkap. Deze denkbeeldige lijn is de bovenzijde van de MDF mal:
Om straks twee helften van de mallen netje te kunnen oplijnen heb ik 4 stalen pennen van 5mm in de MDF mal gemaakt die ook de verbinding vormen met de MDF-steun. Omdat de MDF steun en de motorkap voorzien wordt van hars heb ik Oracover gebruikt om een glad oppervlak te krijgen die met PVA en lossingswax makkelijk losbar is. De motorkap heb ik nog in de witte lak gespoten zodat ook deze gladder is wat de losbaarheid en het eindproduct ten goede komt.
De volgende stap is om de spleet, die zich tussen de motorkap en de MDF mal bevindt, op te vullen met modelleerklei (links onder op foto) zodat hier geen hars tussen kan lopen en er een mooie haakse overgaan ontstaat.
volgende keer verder....