28 februari 2011, 13:25
|
#21 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl
| Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John33 Aangezie het draadje over injecteur ketelvoeding gesloten is reageer ik hier maar even.
T gaat toch om dezelfde boot waar die eventueel in moet komen toch ?
De kleinste injecteur voor stoommodellen levert ongeveer 0.5ltr per minuut geloof ik.
Werkdruk ligt dan tussen de 4 en de 6 bar, onder de 4 bar slaat de injecteur vaak af.
Het aan en uit zetten van een injecteur is vrij simpel, eerrst water kraan open (watertank MOET BOVEN DE INJECTUER GEPLAATST ZIJN !! ze zijn NIET zelfaanzuigend.
Daarna de stoom er vol op en meestal (!) slaat de injecteur direct aan.
Als de ketel qua vermogen wat klein is, dan zakt de druk zeer snel weg.
Je pomp immers wat van circa 70C met een rotgang de ketel in.
Op de locomotieven, stoomtrekkers en zo zit de machinist er vaak met z`n neus bovenop en kan zelf de druk en het water in de gaten houden en besluiten wanneer de injecteur dicht moet.
Met een RC model wordt dit lastig.
Als de injecteur NIET aanslaat is dat te zien doordat er dikke stoomwolken uit het ruim opstijgen, alle stoom en water worden door de morspijp naar buiten geblazen.
Als ie wel aanslaat kan je druk zover inzakken dat de machine stopt met draaien en de ketel nokkie vol zit met water en het lang duurt eer er weer voldoende stoomdruk aanwezig is.
Zelfs met mijn vrachtwagen op 6 bar en een dik kolenvuur zakt de druk weg naar bijna 4 bar als ik van 1/4 glas naar 3/4 glas water injecteer.
Ik zou dan liever een electrische pomp nemen die rustig water staat te pompen, of een stoompomp. | En dat ben ik roerend met je eens
__________________ Het leven is kort
14 Jaar dus
mvg
Frederik |
| |