Tja... Zeilwater....
Zal ze niet allemaal hier neerzetten, want het zijn er een beetje veel hier.
Ik heb ze even ingedeeld als rustig vaarwater, en zee.
Rustig vaarwater :
In Spijkenisse, nabij winkelcentrum Plateau is een leuk vierkant meertje, waar mooi in gevaren kan worden.
In het Oostvoornse meer, bij de derde slag is een heel leuk klein strandje, met een aardig stukje vaarwater. Het grote voordeel hier is dat het de eerste meters niet diep wordt. Dit is pas na een meter of 50. Een erg mooi proefvaarwatertje dus.
Bij binnenkomst van Spijkenisse, rij je over het Hartelkruis. Hieronder bevindt zich het Hartelkanaal. Een watertje van 30 of 40 meter breed, maar afgesloten voor de pleziervaart. Ook hier kan men gewoon zwemmen, dus het schip terughalen bij problemen is een mogelijkheid hier
Zee :
Aangezien ik in Spijkenisse woon, zit ik dus erg dicht bij de Rotterdamse Maasvlakte. Hier is wel e.e.a. te vinden.
Voor Open zee water kan je gewoon 1 van de vele afslagen nemen naar het strand hier. De mooiste zijn bijv.
- Afslag Dobbelstenen, vlakna de ECT Terminal.
Hier kan je vanaf het strand, of vanaf een schuine stenen kade varen.
Dit is OPEN Zee, dus je kan een aardig eindje varen, echter heb je hier wel veel "last" van golven.
- Langs de Waterweg bij Rozenburg, of aan de andere kant van de kade, Maassluis. (Dit is eigenlijk mooier voor speedbootjes, maargoe.. Vermeld um toch maar
- Helemaal aan het einde van de Maasvlakte, tegenover Hoek van Holland. Hier is een hele mooie monding, waarbij je direct aan zee zit, maar toch wat bewscherming heb voor de golfslag. Leuk voor de grotere boot.
Echt een zeilplekje is hier niet. Tenminste... 1 waar je een redelijke kans hebt om meerdere lotgenoten te treffen. Er zullen hier best mensen zijn die varen, maar ik ben ze nog nie tegen gekomen.
Groeten,
Marco.