Erik,
Hangt een beetje ervan af wat voor heli je hebt en persoonlijke voorkeur. Even eerst een naamuitleg.
Pitch: stand van de rotorbladen t.o.v. het horizontale vlak. bijv. -5 houdt dus in dat de bladen met een negatieve hoek van 5 graden staan t.o.v. het horizontale vlak. Voor een beginner is het niet nodig dat de bladen onder een al te negatieve stand staan op het moment dat de throttle (gasstand) laag is. Een klein beetje negatief is wel handig daar de heli zich dan ligt tegen de grond zuigt. Midden stand en vol-pitch (vol as stand) zijn afhankelijk van de motor en heli. Deze vindt je meestal terug in de handleiding.
Throtlle: De snelheid van de motor (even kort door de bocht). Deze zal niet negatief komen te staan. Rotorbladen werken slecht in hun achteruit.
Idle up: verhoogde stationair stand. Niet direct voor een beginnen, maar zodra je een beetje verder bent kun je ervoor kiezen om via een schakelaar deze functie te gebruiken. De "gasstand" krijgt dan een minimum waarde van Half-gas (of als je gaat voor idle-up2 vol gas). De heli vliegt wat zuiniger en je kunt wat meer gaan stunten (niet dan bedoel ik niet stunten als in waar gaat ie heen en wauw wat doet de heli nou weer).
Voor een beginner, en om alles een beetje overzichtelijk te houden kan er liniair gevlogen worden. Oftewel de snelheid van de rotorbladen veranderd net zo snel als de stand van de rotor bladen. Non-liniair houdt in dat het middengebied van de throttle niet exact op 50% ligt maar wat hoger. Veelal bij brandstof heli's gedaan omdat deze wat minder vermogen hebben in hun lage gebied.
Experts, ik nodig jullie uit om mij te corrigeren waar nodig.
grtz.
Danny