Voor de praktijk hierbij wat aanvulling van mijn zijde:
Ik heb een Kyosho Soarus met een vleugel van 160cm. Hij weegt rond de 700 gram. Hierin heb ik in eerste instantie een Typhoon 6/3D gezet met een graupner 9x4,5 camprop en een 3S1P Kokam 1500mha. Helaas was 40 gram lood nodig voor het juiste zwaarte punt. Deze combinatie trekt ongeveer 130 watt (10V x 13Amp) Wat het rendement is weet ik niet maar schat ik op hooguit 60% bij deze belasting. Een vlucht omhoog is meestal rond de 25 seconden. (steighoek rond de 35 graden) Ik kom dan hooguit op 100m. Hiermee heb ik de gehele zomer prettig gevlogen.
Omdat ik voor een ander model een Typhoon 15/10 heb gekocht dacht ik, kom laat ik hem eens in deze zwever zetten...... Wat een verschil! Nog steed 130 watt belasting, echter geen lood meer (de motor is zwaarder). Een aanmekerlijk hoger toerental, de motor draait rond zijn optimale rendement (ruim 80%). Stijgvluchten duren nog hooguit 15 seconden en gaan bijna vertikaal (rond de 70 graden).
Met een zwever wil je zweven, dus snel omhaaog met dat ding! Natuurlijk krijgt een fietsbel hem omhoog, maar in lange tijd!
Bart