mooie uitleg weer jeroen, wist ff niet hoe ik het duidelijk kon zeggen

.
classicracer, een 4-lijner kan prima. Ik wil dus binnenkort ook zoiets maken. met 2 servoos zou je gewoon de stuurlijnen kunnen bedienen. Door 1 kant van het scherm af te remmen stuur je dan. Met beide tegelijk kan je het scherm remmen. Gewichtsverplaatsing doe je in principe met 1 servo op de voorste lijnen.
Een 1:1 parapente stuur je op deze 2 manieren idd. met je gewicht en met de stuurlijnen. Ook heb je dan nog een speed-systeem, die bedien je met je voeten en daarmee verander je de instelhoek van het scherm.
Bij een parapente komen de lijnen samen in risers. De meeste hebben BV 2x 4 risers. A,B,C en D risers. Aan de A risers zitten de voorste lijnen, aan de B risers de lijen erachter, enz. De lijnen aan de Trailing Edge (TE, oftewel achterrand) zijn je stuurlijnen. Hiermee kan je dus remmen. Rem je 1 kant, dan stuur je dus die kant op.rem je beide kanten, dan vlieg je langzamer en genereerd het scherm ook wat meer lift, omdat je een enigzins boller profiel creëert. Minimum Sink zit bv bij ongeveer 50% remmen. Bij 100% schiet je scherm naar achter en flikker je uit de lucht

.
Ik heb er aan zitten denken om de alle risers zegmaar aan een standaardservo te maken en dan 2 kleine servoos aan de tips v/d servohoorn v/d standaardservo. Die moeten dan de stuurlijnen sturen. Op die manier kan je in principe dus als een echte parapente sturen.
Een ander systeem is om alle risers en de stuurlijnen (per kant) op een balkje (in de lengterichting) te monteren. Die moet dan scharniere zodat er geen druk op de servoos staat. Dan zou je dus met 2 servoos de instelhoeken van beide kanten van het scherm kunnen veranderen zonder dat je het profiel veranderd. Dat lijkt me nog wel een toffe om een keer te testen.