Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: romp testen
Los bericht bekijken
Oud 23 december 2003, 10:25   #3 (permalink)
KOEZE
Guest

Standaard

Scoob,

Ik denk dat je jezelf veel ellende op de hals haalt als je een duikbootromp van balsa gaat maken. Ik geef je nu kort aan hoe ik het gedaan heb.

Ik ben uitgegaan van het spantenplan van de boot. Ik heb vervolgens de spanten verkleind zodat de lijn 5 mm naar binnen kwam (10mm smaller). Dit maakt een huiddikte van 5mm mogelijk.
Op basis van die spanten heb ik een “plug” gemaakt. Een soort moedermal. Omdat ik een moderne onderzeeer bouw (Walrus) is mijn basis een stuk pvc pijp geweest voor het cilinderische deel van de romp. De rest heb ik van MDF gemaakt. Schijfjes met de juiste dikte uitgezaagd zodat je grofweg de juiste vorm krijgt. De trapjes tussen de MDF schijven heb ik volgeplamuurd met polyesterplamuur.
Het dek heb ik gemaakt door “zadeltjes te maken van triplex en deze vervolgens beplakt met berkentriplex (1mm dik). Hier zou je evt. je balsa kunnen gebruiken. Vervolgens een paar uurtje schuren (denk om je stofkap en om ruzie te voorkomen, blijf uit de buurt van de volgende zaken: - open ramen, - wasgoed, pasgewassen auto’s en bedenk zelf nog maar een paar )

Als je moedermal gereed is en goed glad smeer je hem in met lossingswas.
Vervolgens ga je glasvezel lamineren over de mal. Zorg ervoor dat er geen lucht tussen de, met hars doordrenkte, glasweefsels komt. Hiervoor zijn speciale rollertjes te koop. Lamineer door tot je de gewenste rompdikte hebt bereikt. Het beste kun je nu de romp strak afwerken (je mal zit er nog in dus alles is vormvast) met polyestherplamuur en veel schuren (mondkap).

Als je tevreden bent over de romp zaag je hem open en breek je de moedermal eruit.
Ik heb ervoor gekozen om de boot over de grootste breedte open te zagen waarna de de mal er langzaam uit kunt wrikken. Tip: wrik een stukje van de huid los en laat er dan wat water met afwasmiddel tussen lopen. Dit zorgt ervoor dat de er een waterfilmpje tussen mal en romp komt waardoor de mal makkelijker loslaat.

Succes.

EJK
  Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.806
Discussies: 104.934
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Piet piloot
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn vlieg ervaring van...
29 juni 2009 00:47
door Willem P
Ga naar eerst nieuwe bericht Bouwverslag Minimoa 1:3.5
23 januari 2011 12:18
door Chip
Ga naar eerst nieuwe bericht parkflyer voor beginner?
23 mei 2012 17:40
door PH7CW
Ga naar eerst nieuwe bericht Riser 100 – electro...
18 mei 2012 20:19
door RJA
Ga naar eerst nieuwe bericht bouw hydromite
3 maart 2012 22:24
door peyke
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht the Wings Nistelrode ,...
2 mei 2010 09:48
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Ga naar eerst nieuwe bericht Nieuwe DFC kop op...
8 februari 2012 15:18
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Ontvangers/kristalle...
27 mei 2012 17:39
door Janssen
Showcases in database
Total ShowCases: 866