hallo
ik, snap het niet helamaal hoor maar dat zal wel aan mij liegen
balsa en drijfvermogen en duikboot
sorry maar ik bouw reeds 20 jaar duikboten en ik denk dat gij een klein beetje weinig van duikboten schijnt af te weten of boten in zijn algemeen
een duikboot drijft op zijn ballasttank
de inhoud van die tank is het gewicht wat boven water uitsteekt als ze leeg is
dus een tank van 500 cc geeft ongeveer 500 gr drijfvermogen
als je de boot zelfdrijvend gaat maken (zeg balkje hout) dan heb je een knoert van een duiktank nodig om de hele handel naar de bodem te krijgen
als je balsa hout wilt testen dan hoef je niet zo een hele toestand te bouwen
een bakje van betonpleks met een aansluiting voor een tuinslang
aan de voorzijde een opening waar je die balsaplank kunt tussen steken en daar over heen een alu plaat met een groot gat er in zodat het balsa vrij komt te liggen
dit allemaal vastschroeven met de nodige vleugelmoeren en dan druk er op
dan kun je aan de buitenkant zien hoe het balsa vervormd door de water druk
je kan het ook anders om gebruiken dan
helemaal vullen met water ook de slang en dan de slang naar beneden laten hangen en iemand onder stilletjes de slang laten open draaien
door de kolom water die je nu verkrijgt krijg je onderdruk in je bak en zie je de plank aan de buiten kant vervormen.
als je zoals ik las in je bericht een deel van je romp zo in de bak zet en er druk op gaat zetten dan zal er niet veel inploderen want je hebt de gelijke druk overal in je bak
je zou dan elke sektie appart moeten waterdicht maken zodat er lucht in elke sektie blijft zitten
waar je dan ook met je testresultaat nog geen rekening mee hebt gehouden is het uitzetten van de lucht IN je duikboot tijdens het varen
door de warmte van je motoren en batterijen en regelaar zet de lucht in je boot uit en krijg je dus tegen druk dit kun je niet zo makkelijk simuleren in je test bakje
mijn ondervinding gewoon klosje balsa hout voor de neus en de staart polyester er over heen (matje of drie ) en plamuren en schuren en voor de rest niet meer over wakker liggen .
vroeger gebruikten we linde of essen hout voor de rompen
schuurde ze in model aan de buirten kant
lieten een cm of 5 staan als wand dikte en de boot werd dicht gedraaid met vleugelmoeren en als dichting lekker dik pakking vet tussen de deksel en de romp
de assen vol vet en varen met die handel
niks auto piloot geen diepte meters en andere toeters en bellen gewoon varen en lol maken
en ging het eens verkeerd dan zwembroekje aan en de plomp in duiken en zoeken waar de laatste lucht bel boven gekomen was want daar had ge het meeste kans om je boot terug te vinden
maar ja das ouderwets het nu moet het allemaal berekent worden en uitgemeten
ik ben wel benieuwd naar het resultaat van je testen dat zeker wel
sportieve groeten en tot een een plas water Raf
|