Afgelopen zaterdag heb ik met Uni 1 weer wat rondgetuft. Voor vandaag had ik de peddel gewichten naar buiten geschoven zodat de peddels 35 gr bedragen. De heli heeft nu weer zijn mij bekende stuurgedrag. De rol is voor mij een beetje de maatgevende manouvre. Echter vandaag even niet gerold..... Wat wel namelijk?
Mijn startmotor is de mooie Robbe superstarter 120 best.nr 4002. Hij heeft me 1 keer eerder in de steek gelaten en dat was op de laatste wedstrijd in 2006. Toen was de as doormidden gebroken. binnen in de behuizing vlak achter het voorste glijlager. Ik heb thuis de starter uitelkaargehaald en het anker met het afgebroken deel in mijn draaibank geklemd en em op 3 kanten met het lasapparaat aangepikt. Lassen is not my thing!! However de as is vandaag de dag nog steeds okay. wat dit keer mis ging is dat er een kortsluiting ontstond in de wikkelingen op het anker. 10 ampere trekken en nog geen 10 tpm. Thuisgekomen dacht ik : "even op zolder kijken." en ja hoor : vrolijk kwam ik met een restje wikkeldraad weer naar beneden. Oude wikkelingen eraf en even kijken hoe het moet , juist ja , en de (nieuwe) erop. Afgelopen zaterdag dit even getest en ik kon ook zo weer naar huis. en de motor weer stuk en 2 gloeipluggen der 'an. So ein Sch..se. Gelukkig was Nico er ook en kon ik dus toch nog even rondtuffen met de heli. Vandaag heb ik er nieuw (ja splinternieuw) draad opgewikkeld, Ik heb het idee dat het ook een fractie dikker draad is. Effe testen in de tuin danmaarweer. juist tadelloos. Eeeuh , ik denk dat dat draad een stuk dikker is. De starter trekt mijn os 61 er door alsof het zijn ongeliefde schoonmoeder is. Mooi test geslaagd.....
Wat hebben we nogmeer gedaan? EEn lange aanzuigbuis voor de carburateur. Dat is al een oude wens. Waarom? nou simpel. bij een brandstofmotor krijg je van 2 kanten olie overschot. 1:: uit de uitlaat, 2: uit de carburateur. De eerste kun je allen minderen door zo weinig mogelijk olie te gebruiken, maar het tweede is heel eenvoudig op nul te krijgen. daartoe nemen we een stuk PVC buis van het type 5/8". Dat heeft iedereen ergens wel liggen en zoniet dan haal je een stuk achter je plafond weg. Of dat van de buurman.... Verder nemen we een trechter (of iets ander wat een beetje conisch is) en een verfstripper. Buisje op lengte maken en aan een kant zacht stoken en dan op je conische vormpje em wat oprekken. Koeltunnel uit je heli slopen en dan de andere kant van het buisje opstoken en op de carburateur drukken. Koeltunnel van een gat voorzien en voila!
Mijn heli is nog steeds zeiknat want mijn uitlaatbocht heeft een kiertje. Aaaahrggg!!! En toen werd het te donker om nog verder vliegen. AAAHHHHHRRRRRUUUGGGGGGG!!!!
Groet
Steven