![]() |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 24 september 2005 Locatie: koksijde Leeftijd: 36
|
heb ik toch wel de verkeerde lipo aan de voltmeter gehangen...ben echt verstrooid de laatste tiid... wat ik nu ontdekte: cel 1: 4,18 cel 2: 4,20 all: 8,34 geen sprake van cel 3 !!!! dus die moet op de één of andere manier niet aangesloten zijn zeker...?
__________________ Pararoca Holy moly oodeekay calmato trainer - F4U corsair - edge 540e - sukhoi-31 - der kleine rc uhu - yak 54 |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
ik heb net de lipo opengemaakt en zag dat er zo'n soldeerbrug kapot was, netjes terug gesoldeerd en idd de voltmeter geeft aan dat er terug een 3de cel is... klein probleem: 2 cellen zitten aan 4,2V en de derde aan 3V, ik wou de lipo terug opladen (met mijn esky lipocharger) maar deze geeft aan dat het niet kan.... hoe laad ik nu die ene 3de cel op...???weten jullie raad?
__________________ Pararoca Holy moly oodeekay calmato trainer - F4U corsair - edge 540e - sukhoi-31 - der kleine rc uhu - yak 54 |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 19 maart 2006 Locatie: Uithoorn
|
De afzonderlijke cel met een lage constante stroom opladen tot hij gelijk is aan de andere cellen en dan nog eens proberen. Andersom de volle cellen een stuk leeg trekken kan in ook maar in dit geval is 3v behoorlijk laag dus de eerste methode is beter. Combinatie van beide is nog beter. Wel even de spanning goed in de gaten houden.
__________________ Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken. Laatst gewijzigd door cdrom flyer; 20 maart 2010 om 21:29 |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
en hoe doe ik dit in praktijk? moet ik de cellen uit elkaar halen?
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
| Citaat:
Vooraf even meten welke draden je moet hebben, met een beetje mazzel kun je de dikke plus of min kabel aan de lader aansluiten; de bewuste cel sluit ik aan door een glaskopspeld in de balanceraansluiting te steken en die met een meetsnoertje met aan weerszijden krokodilleklemmen op de lader aan te sluiten. Mocht de lader een low voltage melding geven en niet willen laden, dan met het NiMH programma de cel eerst boven de 3V brengen (lage laadstroom én er bij blijven!) en zodra dat het geval is weer het Lipolaadprogramma gebruiken. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
hey jan, kun je mij nog even precies zeggen hoe ik dit moet proberen, heb net een ultramat 8 gekocht en misschien kan ik mijn 2 'kapotte' lipo's herstellen...alleen, begrijp ik niet goed wat ik juist moet aansluiten... kan ik gewoon niet de lipo eraan koppelen en de lader om nimh zetten? of lukt dit niet? alvast bedankt tom
| | |
| | #39 (permalink) |
|
kan ik een 3S lipo met één kapotte cel ombouwen tot een 2S lipo?
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
| Citaat:
Ja dat kan maar waarom dan? 1 cell zit toch alleen lager? Ik zou eerst kijken of de nieuwe cell nog bijtrekt. Je lader is beveiligd dat hij een te lage cell spanning Meestal 3v of lager onbelast niet zomaar wil laden. Wat je even moet doen is: die 2 cellen wat ontladen met je lader of even een motor aanhangen ofzo. Zorg ervoor dat de slechte cell niet verder ontlaad maar ontlaad de andere 2 cellen even naar een volt of 3.8. Dan alle 3 de cellen even laden op NiMH stand met b.v 0.2A MAAR BLIJF HIER BIJ WANT ER IS GEEN AUTOMATISCHE AFSLAG. Laad de slechte cell tot iets boven de 3v meestal is 2 minuten laden wel genoeg als hij nu al op 3v zit. Dan zet je je lader weer op de lipo stand ( je lader herkent je 3e cell weer)+ balancer en laad je alles weer op tot 3x 4.2v. Normaal is meteen op nihm stand goed maar 2 cellen zitten al op 4.2 v en die raken anders te vol. Daarom moet je die 2 cellen eerst iets ontladen.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. | |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
dat had ik gedaan en het werkte maar na 2min op mijn eflite edge begon die te zwellen dus ik denk dat ie kapot is en onherstelbaar is... daarom dacht ik om die om te bouwen naar een 2cellals ontvangeraccu voor mijn kleine rc uhu zwever van graupner
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |