Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 22 augustus 2010, 00:29   #1

Okan's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard Lipo laden tot max. mAh

Beste medeforumleden,
Ik heb onlangs een Turnigy 2S hard case lipo pack van 5000mAh.
Nou vroeg ik me af hoe ik hem precies moest opladen, want ik ben bang dat ik bijvoorbeeld wel 4,2v per cel oplaad maar niet de volle 5000mAh.
Betekent het dus dat ik met 0,8A in theorie tot wel 5/0,8=~6 uur moet laden, en dat ik er dan vanuit kan gaan dat hij helemaal vol zit???
Want laden de batterijen dus totdat het voltage 4,2v per cel is en kan de mAh de lader niet boeien of zit het anders (dus dat hij 4,2v per cel heeft maar 4000mAh)?
Sorry voor mijn onwetendheid, ik wil gwn mijn batterijen tot het maximum opladen.
Alvast bedankt!
Okan
PS wat is het voltage van een volle 7-cel nimh batterij (niet 8,4v, da's het minimum toch?), dan kan ik weten wnr ik de lader moet ontkoppelen van de batterij (of stopt de lader vanzelf?)
Ik heb een YES I-Peak 545
Oud 22 augustus 2010, 00:38   #2

Leeftijd: 20
Standaard

Ten eerste een lipo hoor je natuurlijk te laden met een lipo lader. maar die heb je ook zo te zien(wel goed instellen he)

Als je een lipo lader hebt zal de lader gewoon vanzelf stoppen als je lipo het maximum heeft bereikt van 4.2Volt per cell. dan is je lipo ook gewoon vol, er blijft na het rijden/vliegen namenlijk altijd nog wat stroom achter in je lipo (zorg er altijd voor dat er nog 20% stroom in je lipo zit, kom je hieronder is de kans groot dat de levensduur van de lipo achteruit gaat). omdat er dus altijd wat stroom (ampere's) achterblijven zal er nooit de volle 5000mah ingaan. dit hoeft dus ook niet, zolang de cellen maar op 4.2 volt staan.

Justus

p.s. mocht ik iets verkeerd hebben geformuleerd/neergezet: correct me if i'wrong.
Oud 22 augustus 2010, 00:46   #3

Okan's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik laad gwn met de balance-funtie en alles gaat heerlijk, ik dacht gewoon misschien dat de lader zeg maar wel het voltage behaalde maar niet de amperage, dus 8,4v (full charge is dat) en 5000mah.
En dat is dus niet het geval?
Oud 22 augustus 2010, 01:01   #4

PIR3lly's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Hij zal over het algemeen niet die 5000mAh gaan halen. In het begin misschien nog wel, maar naarmate de accu ouder wordt gaat dat er niet altijd meer in.
Het hangt natuurlijk ook af van hoe leeg je hem rijdt/vliegt/etc.
Als je je lipo cut-off te hoog hebt staan, zul je dus vroeg stoppen en zul je nooit die 5000mAh er terug in kunnen laden (want je hebt misschien maar 4000mAh verbruikt en er zit nog 1000mAh in).
Heb je de cut-off te laag staan, dan ontlaad je de lipo waarschijnlijk teveel. Er gaat dan mogelijk wel meer in dan de 5000mAh, maar dat ontladen is slecht voor je lipo.

De lader stopt altijd wanneer er 4.2V per cel is bereikt. Als 1 cel eerder aan deze 4.2V zit, dan zal de lader ervoor zorgen dat het voltage van deze cel niet hoger wordt. Dit doet ie net zolang totdat de andere cel ook 4.2V heeft bereikt. Om dit te kunnen is het wel van belang dat je altijd de balance aansluiting gebruikt.

Ik heb op mijn auto's, boten en vliegtuigen de lipo cut-off op 3.3V per cel staan. Dit gaat bij mij al tijden goed en de lipo's doen het nog prima.
Als ik dan bijvoorbeeld mijn 5800 2S zippy's weer bijlaadt, dan gaat er zo'n 5500mAh weer in (zijn nu 9 maanden oud). Ik laad deze accu's (en mijn 5000mAh 3S lipo's) meestal op 10A. Al de kleinere lipo's op 2C.

Laatst gewijzigd door PIR3lly; 22 augustus 2010 om 01:09
PIR3lly is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2010, 01:35   #5

Okan's schermafbeelding

Standaard

Aha, dank je wel. De VXL 3x stopt vanzelf als de voltages van de batterijen onder 3,8v per cel komen. Ik laad ze met 0,8A en 13v, kunnen jullie me wat tips geven over het laden zodat ik maximale levensduur uit mijn batterijen kan halen? En wat is het maximale tot wat ik de NiMh kan laden qua voltage, het is de Traxxas 7-cell baterij met 3000mah, die ik laad met 0,3A.
Oud 22 augustus 2010, 10:36   #6

Joland's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Op een nimh batterij staat meestal wel de laad gegevens op. Evenalsop een lipo, ik houd bij mijn lipo altijd 1C aan, dan zit je altijd save. Soms laad ik hem met 2C.
Joland
Oud 22 augustus 2010, 12:37   #7
Maartje_karsten
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PIR3lly Bekijk bericht
Hij zal over het algemeen niet die 5000mAh gaan halen. In het begin misschien nog wel, maar naarmate de accu ouder wordt gaat dat er niet altijd meer in.
daar klopt helemaal niks van.

ik heb zelf de Turnity 5.0Ah
en die heb ik nu al bijna een jaar.

als ik hem leeg hem gereden trapt mijn lader er gewoon 5.3 tot wel 5.6

dat is al bijna een jaar

ik rij met een traxxas slash 4x2 met 7.5 bl

een uur lang
  Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2010, 12:41   #8

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Okan Bekijk bericht
Aha, dank je wel. De VXL 3x stopt vanzelf als de voltages van de batterijen onder 3,8v per cel komen. Ik laad ze met 0,8A en 13v, kunnen jullie me wat tips geven over het laden zodat ik maximale levensduur uit mijn batterijen kan halen? En wat is het maximale tot wat ik de NiMh kan laden qua voltage, het is de Traxxas 7-cell baterij met 3000mah, die ik laad met 0,3A.
Dat een regelaar uitschakelt bij een celspanning van 3,8 Volt lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Dat is zelfs nog boven de nominale celspanning.

Een aantal deskundige forumleden heeft informatie verzameld over accu's en laadtechnieken en op het forum geplaatst. Veel van je vragen worden daar beantwoord. Lees deze FAC's maar eens door! Zie [FAQ] Accu's en laadtechnieken - Modelbouwforum.nl

Als je de zoekfunctie gebruikt, met b.v. de term "laden Ni-Mh" vindt je ook heel veel informatie. Je bent namelijk echt niet de eerste die deze vraag stelt!
N.P.S. is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2010, 13:28   #9

DennisK's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Citaat:

Weet je zeker dat je wel laad met een lipo lader? 0,8A en 13V klinkt nou niet echt als een lipo instelling. Lipo laders stel je in op aantal cellen en laadstroom. Laadstroom is afhankelijk van je type en grootte van de accu.

bv 2s5000 = 7,4V lipo en daar op staat 1C charge dan mag je dus op 5Ampère laden. Op het moment dat de lader ziet de de spanning per cel tegen de 4,2 volt aan gaat zitten zakt de stroom steeds verder terug en controleert de lader om de zoveel seconde wat de cel spanning is zonder laadstroom. Zakt hij weer onder de 4,2 gooit de lader de stroom er weer op en herhaald dit tot hij echt vol is. Je eind laadstroom zal dan tegen de 100mA aanzitten.

Voor NimH is het een ander verhaal. Grofweg een cel die aan de lader hangt met een relatief hoge laadstroom en bijna vol is zal ongeveer 1,5V per cel zijn.
Een volle onbelaste 7 cellen pakket zal ongeveer 10,5V zijn bij afslag van de lader. Kan iets meer of iets minder zijn.
Nominale spanning is 8,4V Dit zal hij bij belasting een tijdje aan kunnen houden maar na verloop van tijd zakt deze ook iets terug. Een volle lipo 2s is 8,4Volt maar zal bij belasting ook al iets terug zakken. Zeg 7,4 tot 7,8V afhankelijk van de belasting. Dit houdt hij een tijd vast tot hij bijna leeg is. Daarna zakt de spanning snel in en zou de regelaar af moeten slaan. Belast op circa 3,3V per cel is ruim voldoende. Die 3,8 Volt is wel veel. Dan heb je inderdaad maar weinig te laden. Schat dat er dan nog al snel 30 a 40% in de accu zit bij afslag. (beetje afhankelijk hoeveel stroom je trekt op je motor)

Ga eerst nog maar eens meer lezen over het gebruik van lipo's voor je ouders de brandweer kunnen bellen om jullie huis te blussen.
Gr. Dennis
Oud 22 augustus 2010, 13:40   #10

Standaard

Okan geeft aan dat hij een 3000 mAh Ni-Mh accu laadt met 300 mA. Dat is 1/10 C. Een lader die reageert op het Delta-Peek moment van de accu zal bij deze laadstroom niet afslaan, eenvoudigweg omdat dat moment bij zo'n lage laadstroom niet valt te detecteren.

Vraagsteller is nog jong en zal nog weinig (electrotechnische) kennis en ervarig hebben. Niet erg, zo begin je allemaal. Het wat lezen in de FAC's, zoals ik hierboven al aangaf, zal wat basiskennis bijbrengen.
Oud 22 augustus 2010, 22:20   #11

Okan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je zeker dat je wel laad met een lipo lader? 0,8A en 13V klinkt nou niet echt als een lipo instelling. Lipo laders stel je in op aantal cellen en laadstroom. Laadstroom is afhankelijk van je type en grootte van de accu.
Ik kies via mijn Lipo-lader, de YES Ipeak 545, 'lipo balance charge', selecteer 2S en dat bevestig dat ik met 0,8A wil laden. Daarna laadt hij de batterij gwn totdat hij vol zit (4,2v/cel).
De reden dat ik nou 0,8A met 13V gebruik, is omdat de crappy voeding die ik heb, officeel 12V en 1A zou moeten geven, maar bij 0,8A en 13V stabiel en koel blijft.

Citaat:
bv 2s5000 = 7,4V lipo en daar op staat 1C charge dan mag je dus op 5Ampère laden... Je eind laadstroom zal dan tegen de 100mA aanzitten.
Oh, dus ik zou een voeding moeten nemen die bijvoorbeeld 12V o.i.d. (lader kan van 11V tot 18V aan) met 5A minimaal kan leveren? Is het laden met 5A (dus 1C?) goed voor mijn batterij ook??? De LiPo kan tot 2C maar ik heb vb gelezen dat het laden met 1/10C (dus 0,3A) bij een NiMh het best is voor de levensduur, dus wat is een goede laadsterkte voor maximale levensduur van een LiPo?

Citaat:
Ga eerst nog maar eens meer lezen over het gebruik van lipo's voor je ouders de brandweer kunnen bellen om jullie huis te blussen... Vraagsteller is nog jong en zal nog weinig (electrotechnische) kennis en ervarig hebben. Niet erg, zo begin je allemaal. Het wat lezen in de FAC's, zoals ik hierboven al aangaf, zal wat basiskennis bijbrengen.
Yep mij kennis is idd niet zo veel, plus heb ik ook nog eens geen safe-zak .
Citaat:
Een lader die reageert op het Delta-Peek moment van de accu zal bij deze laadstroom niet afslaan, eenvoudigweg omdat dat moment bij zo'n lage laadstroom niet valt te detecteren.
Wat?... Delta is toch vershil, dat weet ik nog wel van natuurkunde maar de rest...
Oud 22 augustus 2010, 22:25   #12

Standaard

Citaat:
Wat?... Delta is toch vershil, dat weet ik nog wel van natuurkunde maar de rest...
Ja, voortaan beter opletten bij de natuurkundelessen. Hier uit blijkt dat het toch wel nuttig is.

Ga eerst maar eens een heleboel lezen.
Oud 23 augustus 2010, 14:07   #13

Okan's schermafbeelding

Standaard

Tjah, nog nooit gehad zoveel bij natuurkunde maar ok
Wat ik van die post snap is dus dat doordat de lader met 0,3A laadt, niet het verschil tussen de NiMh cellen (meestal 0.003V tot 0.007V) zo goed worden waargenomen en daardoor de lader niet weet wnr de batterij vol zit aan het eind (als de lader nog met minder stroom laadt)???
Ach goed...
Reageren

Labels
ampere, laden, lipo, mah

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten