Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 25 augustus 2010, 12:20   #1 (permalink)
rew

Standaard IMAX B8 Lader overlaad LIPOs.

Hoi,

Mijn verse IMAX B8 doet niet goed aan "CV" laden als die fase aangebroken is. Wat ie volgens mij probeert is: de stroom zodanig laten zakken dat de spanning gelijk blijft. Dat doet ie met een algorithme: Spanning hoger dan 12.60?, dan stroom 1 stapje omlaag. Mogelijkheid om twee stapjes omlaag te gaan is er niet. Sneller dan 1x per 1.5 sec 1 stapje omlaag te gaan ook niet. Een moderne 40C batterij wil dat echter wel, en de spanning blijft oplopen. Het verneukeratieve is dat ie in dit geval er van uit gaat dat de spanning alleen kan zakken en niet kan oplopen, dus de gemeten spanning blijft STRAK op 12.60 staan totdat de stroom onder de 0.9A komt. Pas dan gaat ie merken dat de spanning boven de 12.6 gekomen is en de stroom sneller afbouwen.

Mijn 3000 mAh batterij stopt ie ongeveer 115 mAh in na het bereiken van de 4.2V/cel, terwijl volgens mijn berekening 15 genoeg zou zijn geweest.

Ik heb ondertussen 1 andere IMAX B8 van HobbyKing bezitter gevonden, en we overwegen om deze om de kosten te drukken samen naar Hongkong te sturen. Zijn er hier misschien nog anderen die vanuit nederland samen het ding willen terugsturen naar HK?

SkyRC, de maker van de IMAX B8 heeft toegezegd dat met de vermelding "overcharging problem" op het ding HK dan weet wat er aan te doen....

rew is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2010, 14:41   #2 (permalink)

Bertus's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

De prijs van verzenden maak denk ik niet zo veel uit.
Het gaat volgens mij per gewicht.
Het zal misschien 2 euro schelen als je het met z'n tweeën doen.

Maar ik ben wel blij dat je dit meld want ik ben op zoek naar een ladertje, en had al naar deze gekeken.

Zo berekenen zij de tarieven ik weet niet wat het kost als het de andere kant uit moet.
International Air Mail ($40 limit) 0 - 100gr $2.99
International (Registered) Air Mail 0 - 100g $3.99
International (Registered) Air Mail 101-200g $5.99
International Air Mail ($79 limit) 100 - 300g $6.69
International (Registered) Air Mail 201-300g $6.99
International (Registered) Air Mail 301-500g $9.99
International (Registered) Air Mail 501-750g $14.99
International (Registered) Air Mail 751g - 1kg $17.95
International (Registered) Air Mail 1.5kg $23.59
International (Registered) Air Mail 1.85kg $29.79
Oud 25 augustus 2010, 15:16   #3 (permalink)
rew

Standaard

Bertus, de nederlandse tarieven zijn anders. Ik krijg voor EUR 21 een pakket van 0-2kg naar HongKong. Daar passen precies twee laders in.

Die andere blijkt hem niet bij HobbyCity gekocht te hebben maar ergens anders. Die moet dus niet naar hetzelfde adres.

Als ik EUR 20,- moet betalen om hem op te sturen, dan KOST het me maar EUR 15,- extra om er gewoon nog 1 te bestellen. Dan kan ik deze slopen om een "naar eigen ontwerp" verbeterde lader van te maken. (ik had dat plan al eens opgevat, en om dan voor EUR 20 precies de juiste onderdelen op een printje te hebben is wel handig).

Ik vind hem wel schattig. 25W vermogen stoken, dan wordt ie 60 graden (volgens eigen meting). Die andere figuur had hem uitgezet: "Hij wordt ontzettend heet". Tja, je ziet de temp netjes een exponentiele curve maken naar een eind-temp. En dan heeft het geen zin om bij 58 graden te roepen: Nu vind ik het welletjes. Hij blijkt er tegen te kunnen.

Maar hij crasht m.i. ook te vaak. (het display dan).
Oud 25 augustus 2010, 19:38   #4 (permalink)

Standaard

Als het algorithme niet goed is, kun je de firmware dan niet zelf upgraden?
Kun je trouwens uberhaupt zien welke firmware je hebt?
carbonglider is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2010, 20:30   #5 (permalink)
rew

Standaard

Het is verdomd makkelijk om een vlaggetje in het chipje te zetten dat ik de firmware er niet meer uit kan krijgen. De firmware zal dus opnieuw geschreven moeten worden op basis van een gereverse engineered schema. Is wel een gedoe hoor.
Oud 26 augustus 2010, 13:24   #6 (permalink)
rew

Standaard

Ik heb een foto van het binnenwerk gemaakt. Ik ga hem hierhouden. Voor EUR 10 heb ik dan een "zak met onderdelen"... (de EUR 20 die ik zou moeten betalen om hem terug te sturen is al "down the drain". )

D'r zit een makkelijke connector op om het chipje te kunnen programmeren....
Oud 26 augustus 2010, 18:28   #7 (permalink)

Standaard

Als sky RC nou even een mailtje stuurt met de juiste bijlage... (wishfull thinking)
Een file met de gecompileerde software is genoeg. Daar hoeven ze in principe niet geheimzinnig over te doen.
Eigenlijk een gemiste kans voor de fabrikant om er niet voor te zorgen dat de klant zelf zijn apparaat up to date kan houden.
Gelukkig kan het bij veel RC producten wel.
carbonglider is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2010, 22:48   #8 (permalink)

Standaard

Ik ben die andere "figuur" waar Rew het over heeft. Met een beetje Google kom je er achter dat dit een bekend probleem is:

HobbyKing Forums - Imax B8

Overcharged lipo ? 3 times in a row ? YIKES - E-Savage.com Forums

Drift City - RC Drift Club :: View topic - batterys

Zelf PayPal geschil geopend, zie 't wel. Die van mij komt van http://www.wjhobby.com/ die nog op geen enkel email gereageerd heeft...

En het wordt nog leuker ...
De originele Bantam BC-8 waar de IMAX B8 een kloon van is lijkt dit probleem ook al te hebben:

http://www.rcgroups.com/forums/showt...=666885&page=6

weliswaar met A123 cellen, maar de symptomen zijn gelijk.

Laatst gewijzigd door rleusden; 26 augustus 2010 om 23:19
rleusden is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2010, 10:41   #9 (permalink)
rew

Standaard

Daar zegt Pardus: Bantam e-Station BC-8 Balancing NiCd/NiMH and LiPo Charger Review - Page 7 - RC Groups

dat de Imax B8 dezelfde software heeft als de bantam.... Kortom, de chinezen hebben een chinees $500 gegeven om de gelockte amerikaanse ATMEGA32 toch uit te lezen. Ze hebben geen source, ze hebben gewoon de foute software er in geduwd. Ze hebben geen updates en kunnen dat ook niet maken ook. Ook al geef ik ze exact de sourcecode regel waar het fout gaat, ze hebben de sourcecode dus niet....

Hey RLeusden, als jij een batterij laat dischargen, en je drukt op INC om het display met de individuele spanningen te krijgen, crasht ie bij jou dan ook?

Oh... ik had hier nog niet de foto van het binnenwerk laten zien.

Click the image to open in full size.click

click hier voor groter...

De 2 chipjes rechts van de CPU zijn aanloge schakelaars. De vier buttons zijn op de onderste aangesloten.

Pin 13, 14, 15, 16 van de atmega gaan naar de databus van het display (pin 11, 12, 13, 14).

De analoge output van de tempsensor kan ik nog even nergens terugvinden.

Laatst gewijzigd door rew; 27 augustus 2010 om 10:49
Oud 27 augustus 2010, 18:12   #10 (permalink)

heino's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Hoi Rew,

Die lader lijkt ook al erg op een 150W 8S lader van Turnigy die ik heb.
Ook ik heb hier al wat perikelen mee gehad maar dat van het overladen van lipos......zal ik eens moeten kijken.

Ik zie wel dat jij tenminste normale shuntweerstanden erop hebt zitten en niet zo als bij mij van die shuntdraadjes als laag ohmige weerstand.

Wat betreft het display kan ik je wel vertellen dat het ligt aan het frame van het display dat het frame aanraakt vd lader zelf.
Tis snel te checken door een kabeltje aan beide frames te houden, normaal is het frame ground en is het gelijk aan elkaar.
In dit geval dus niet en staat er een soort van wisselspanning (waarschijnlijk de opzwiepvoeding vd lader) op het buiten frame.
De oplossing die ik heb toegepast is om het framepje van het display gewoon met wat tape te isoleren zodat het niet meer tegen het buitenframe kan komen.

Ik zal dit draadje wel in het oog houden vanwegen al jullie bevindingen en ik zal eens die turnigy lader weer eens gaan gebruiken, momenteel iCharger 3010B 1000W 10s waar ik heel blij mee ben momenteel om mooi 5C te kunnen laden.

Keep us posten jongens,
Heino
heino is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2010, 18:52   #11 (permalink)
rew

Standaard

Heino, ik begin te vermoeden dat ze gewoon allemaal het schema reverse engineeren van een "goede lader", en dan dat goedkoop namaken. Dus ook die Turningy is een namaak bantam-BC8. en ik begin te vermoeden dat ze dus de code gewoon uit de Bantam slopen. En de hardware dus compatbile moeten houden.... En ze hebben dus een binary, maar geen source code: zodra er wat mis is, kunnen ze er niks aan doen. En als ik bij Bantam kom zeuren: M'n Imax doet het niet steken ze simpelweg hun middelvinger omhoog. Of bantam het probleem ooit heeft opgelost weet ik niet. En waarom de chinezen dan niet een gefixte firmware op de kop tikken....

Anyway, Dank voor je hint mbt het frame en het display.

Ik heb denk ik trouwens een workaround voor het probleem: Gewoon "fast charge" gebruiken voor "high-C" batterijen.

Als mijn berekening goed is, mis ik rond de 15mAh uit mijn 3000mAh batterij als ik "fast charge" gebruik bij 1.3C laden. (dus 99.5% vol ipv 100% vol). Daar kan ik mee leven.

De B8 moet de 3000mAh batterijen boven de 2C kunnen laden en dan zou het verschil iets groter kunnen worden. Och.... Eventueel met "0.9A" naladen. Onder de 0.9A lijkt het wel goed te gaan... Als het echt nodig is zit je dus aan een tijdje laden onder de 4.2V per cel vast voordat ie de current weer laat zakken in het CV gedeelte.
Oud 28 augustus 2010, 11:16   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Hey RLeusden, als jij een batterij laat dischargen, en je drukt op INC om het display met de individuele spanningen te krijgen, crasht ie bij jou dan ook?
Nee, dat werkt wel goed.
Oud 29 augustus 2010, 13:45   #13 (permalink)
rew

Standaard

Ok. Heino zegt dat het om een hardware-probleem gaat: Isolatie tussen de display en de case, dus dat kan makkelijk subtiel verschillen tussen verschillende exemplaren.

Nog een dingetje. Ter info: Toen ik een batterij aan het dischargen was, ging met 25W de temp volgens de meting van het apparaat zelf naar de 60 graden, en bleef daar stabiel. Die wordt volgens mij dus op de case van de powertor zelf gemeten, dus dat is helemaal niet zo ontzettend heet. Dat het heet aanvoelt is natuurlijk te begrijpen. (jij zegt (hier of op een ander forum) dat je hem te heet vond worden en hem maar hebt uitgezet.)
Oud 1 september 2010, 22:53   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
(jij zegt (hier of op een ander forum)
=> circuitsonline.net

Ik was toen een 4S aan het ontladen, meer dan 25W dus. Als de buitenkant al 60 graden is, is de tor binnenin tegen de 100, en aangezien iedere 10 graden temperatuur verhoging een halvering van de levensduur is.

WJHobby heeft mijn geld terug gestort, en zijn nog in discussie met Skyrc de fabrikant, mocht ik een firmware update krijgen dan laat ik dat wel weten.
Oud 2 september 2010, 11:08   #15 (permalink)
rew

Standaard

De mijne was volgens mij steeds de stroom aan het bijstellen zodat ie op een constant wattage uit zou komen. Dat wattage zal ie wel zelf weten wat ie kan hebben... (volgens mij zit ie bij 1S LIPO nog net onder de maximale ontlaadstroom, maar daarboven is ie gelimiteerd door de max power).
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten