Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 september 2010, 10:41   #1 (permalink)
rew

Standaard Shuntweerstand bouwen.

(Dit maar in accu-techniek omdat ik geen "electro" forum kon vinden. Er is wel electro-vliegen, maar het is m.i. juist ook voor auto-bouwers handig...)

Een kennis wil graag grotere stromen meten. dwz, mijn multimeter gaat maar tot 10A (een paar seconden 20A). Da's niet genoeg als je met dikke dingen aan het experimenteren bent.....

Wat ik heb gedaan is ik heb een stuk van 19.2cm 12AWG draad genomen en dat als shunt-weerstand gemonteerd. Omdat hij toch al deans "shunt-schakeling-adapters" had, heb ik er een deans stekker aan gesoldeerd.

Dan gaan er twee dunnne draadjes naar de 200mV aansluiting van de multimeter!

Volgens de standaard tabel zou 19.2cm 12AWG ongeveer 1 mOhm moeten zijn. Dat blijkt bij mijn goedkope draad toch iets meer te zijn. Ik heb hem daarna dus wat ingekort. Natuurlijk weer iets te veel, dus nu geeft ie iets te weinig aan. Maar wel heel redelijk in de richting. Als je zin hebt kan je het allemaal natuurlijk precies calibreren.

Calibreren gaat als volgt. Als je twee meters hebt, zet je ze in serie, anders moet je je behelpen met achter mekaar metingen doen. De ene met de shunt de andere in de normale ampere stand. Vervolgens regel je een 15A belasting, en vergelijk je de waardes. Geeft de meter met de nieuwe shunt te veel aan, moet je het stuk draad wat inkorten. Geeft ie te weinig aan, kan je het beste overnieuw beginnen.

Met 12AWG denk ik dat ik tot zo'n 100A durf te meten. het vermogen in het stuk draad is dan 100A * 100mV = 10W! Dat zal dus serieus warm worden. Ik probeer een dezer dagen de fotos er bij te zetten. Hoewel er niet veel aan te zien valt.
rew is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 16:39   #2 (permalink)

Seeyah's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

dit is wel leuk gevonden bij ons op school meten we zo ook de stroom door onze machines maar ik ben er nog nooit op gekomen om dit ook toe te passen in de modelbouw
Oud 1 september 2010, 18:15   #3 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Misschien ook wel handig voor de autorijders.
Wij gebruiken ze in onze vliegtuigen, loggers met allerlei sensoren.
Shunts tot 400A (in de praktijk gaan ze tot 500).

SM-Modellbau online Shop - UniLog

GJ
Oud 1 september 2010, 21:03   #4 (permalink)

Seeyah's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Nu we hier over zo'n stromen bezig zijn, weet iemand hoeveel stroom een truck motor vraagt? Het gaat over een Carson Venom truck.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik een schakelaar zou willen inbouwen op de connector waaraan ik de batterij hang. Ik maak een parallelle aftakking naar de regelaar en naar een multiswitch maar de multiswitch heeft geen schakelaar. Dus dacht ik van 1 schakelaar in serie te zetten op die connector om alles in 1 keer te kunnen afzetten
Oud 1 september 2010, 22:15   #5 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

Wild idee mischien, maar het aantal A's o pde moter en regelaar zou een indicatie kunnen zijn. Wat de accu max kan leveren geeft ook een indicatie voor de bovengrens.
Jakko
jakkobink is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 22:53   #6 (permalink)

d.knoppers's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Hier ook nog een mogelijkheid.

$3 Wattmeter - RC Groups

Gr. Dennis
Oud 1 september 2010, 22:56   #7 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Standaard

Aan een statische meting, met multimeter of iets dergelijks heb je niks, niet met een vliegtuig en al helemaal niet met een auto.
Dus de enige goede manier om te meten is als de auto optrekt, rijdt, remt.

GJ
Oud 2 september 2010, 11:18   #8 (permalink)
rew

Standaard

GJ, aan een meting in een extra-beladen vliegtuig/auto heb je helemaal niks! Zo'n Wattmeter weegt ook wat!

Beetje overdreven, maar iedere meting levert informatie op. Voor mijn DT750 motor met 1045 prop kan ik met deze shunt (maar ook "net" met mijn multimeter) gewoon meten dat ie bij volgas 12A trekt. Dat betekent dat ik met een 15-18A ESC toe zou kunnen. Dit soort metingen zijn dan gewoon nuttig.

Een vriendje heeft een eigen motor gebouwd. (niet herwikkeld, gewoon gebouwd!) Van dat ding wilden we dus de stroom meten, terwijl het ding nergens heengaat.... Vandaar dat we deze oplossing hebben gekozen.
rew is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2010, 11:53   #9 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Standaard

Als hij iets meer weerstand heeft is perfect!!! Zet er een potmeter tussen en kan je perfect de boel calibreren. Je krijgt bv 1.12 mV per A uit dat stukje en met een potmeter (buitenste pootjes over de input, sleep contact en - naar de meter) en je kan de potmeter uitgang exact op 1 mV per A afregelen. Potmeter van 1 of 10kOhm is ideaal, je meter ingang is toch hoog omig en de shunt laag.
Oud 2 september 2010, 12:06   #10 (permalink)

d.knoppers's schermafbeelding

Standaard

Verschil is dat dynamisch bij een vliegtuig de stroom omlaag gaat en bij een auto juist omhoog. Voor een autotje zou je of dat ding mee moeten nemen of een rollerbankje moeten maken om een beter idee te krijgen.

Om te bepalen of de motor en de regelaar bij vliegtuigen niet over belast worden is een statische meting ruim voldoende. Wil je weten wat hij in de lucht doet wordt het lastiger. Trek er 10% af van wat je op de grond hebt gemeten en je zit in de richting.

Optie 2 is continue volgas, dan uit na X tijd. Accu weer vol laden en kijken wat er uit is of nog beter, ontladen en kijken wat je nog over had en dan weet je ongeveer wat hij in de praktijk doet. Alleen bij lipo's is volledig leeg trekken ook niet alles. Je zou dan eerst een ijkpunt kunnen maken op basis van onbelaste spanning. bv 3,7V per cel. Dus vol laden, dan leeg trekken tot 3,7V onbelast en dan zie je wat er aan mA uit is.

Beetje een omweg maar voor vollast zit je dan wel behoorlijk goed.
Piekstromen bij autotjes kan je zo niet meten. Gewoon hopen dat je regelaar goed genoeg is.
Kortsluitstroom zal de hoogste piek zijn.
Als dit voor brushless ook geldt zou dit U(Accu spanning) / Ri(weerstand van de spoelen) zijn.
Oud 2 september 2010, 12:37   #11 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
Aan een statische meting, met multimeter of iets dergelijks heb je niks, niet met een vliegtuig en al helemaal niet met een auto.

Ik doe al 15 jaar niks anders.
Heb mijn A-meter zelf gemaakt en meet alleen statisch op de grond.

Zo weet ik altijd wat een motor met welke prop statisch trekt .

En ook alleen dat wil ik weten .

Ik heb daar door nog geen motor of regelaar stuk gehat.

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2010, 12:42   #12 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Standaard

Als je tevreden bent met een statische meting, prima.
Maar wij vliegen met vliegtuigen die op de grond een overtrokken prop hebben, dus minder stroom trekken.
Met een logger kan je ook nog veel meer te weten komen, temperatuur, toerental, etc.
En ik zou echt niet weten hoe je een auto of boot kan meten met een statische meting.

GJ
Oud 2 september 2010, 12:48   #13 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Standaard

Gek, mijn stroom loopt terug in de lucht..... of het moet wel erg overtrokken zijn mar 99% is dat niet. Dan nog is het verschil erg weinig, minder dan 10%
Oud 2 september 2010, 13:18   #14 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

De ervaring dat de motorstroom in de lucht maar weinig terugloopt heb ik ook. Dat komt dus niet overeen met de vele verhalen die je hoort dat in de lucht het stroomverbruik wel 30% zou moeten dalen.
Oud 2 september 2010, 14:05   #15 (permalink)

Standaard

Hallo JP in Helmond heeft meters tot 100 Ampere verkocht.
Ik weet niet of hij ze nu nog verkoopt??

Gerard
Gradje 49 is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten