![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 4 mei 2009 Locatie: België
|
Toen ik daarnet mijn nieuwe (tweedehandse) xray xb8 probeerde begon één van de twee lipo's te branden :S De oorzaak is een raadsel... De auto, motor en ontvanger zijn in orde (op wat roet en een vreselijke geur na), maar de regelaar betrouw ik niet echt meer... Ik hoorde wel nog de fan draaien tot de kabel van de batterij smolt. Wat zouden mogelijke redenen kunnen zijn behalve kortsluiting? Foto's volgen straks. EDIT: het gaat hier over een Turnigy 5000mah 20c lipo. De motor is een 2200kv 36-60 9L. De regelaar is een HK150A en alle elektronica is van mij (niet tweedehands).
__________________ XRay XB8-E HPI Baja 5Bss 2-speed Gaui 500x HK500CMT MB339 EDF pylon racer EPP FPV - EzOSD Laatst gewijzigd door GDV-Maxx; 1 september 2010 om 18:29 |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 23
| Citaat:
+ / - omgedraaid toevallig? dit gebeurt alleen bij onwijse kortsluiting. en zelfs dan is het zeldzaam
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 maart 2010 Locatie: Uden Leeftijd: 17
|
korstluiting, overbelasting of een aan de binnen kant open getrilt. Ja, lipo is toch meer risico lopen dan met life of nimh accu's. Hoop dat je auto nog kan herstellen.
__________________ |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
De auto zelf is in orde, maar hoe krijg ik die vreselijke geur weg? Ik was wel een paar keer zacht overkop gegaan net voor het gebeurde...
__________________ XRay XB8-E HPI Baja 5Bss 2-speed Gaui 500x HK500CMT MB339 EDF pylon racer EPP FPV - EzOSD Laatst gewijzigd door GDV-Maxx; 1 september 2010 om 20:08 | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 13 oktober 2004 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 29
|
Hoe heb jij die 86A piek gemeten Of is dat een cijfertje wat ergens genoemd wordt 5000 20C is gewoon aan de krappe kant voor een 1/8 , als de accu dan niet helemaal fit meer is kun je weleens tegen problemen aanlopen zoals nu.
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Wordt door iemand anders genoemd. Volgens de specs trekt de motor normaal zelfs maar 55A... De lipo was hoogstens 15 ladingen oud en had nog volledige capaciteit. Ik denk dat ik misschien de reden ken. Het was een combinatie van een 20c en 25c... Dit heeft goed gewerkt in mijn boot, maar misschien heeft de 25c lipo te hoge stromen gestuurd door de 20c (ookal is het zogezegd maar 55A)
__________________ XRay XB8-E HPI Baja 5Bss 2-speed Gaui 500x HK500CMT MB339 EDF pylon racer EPP FPV - EzOSD |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2009 Locatie: België, omgeving Mechelen en Antwerpen Leeftijd: 21
|
Tja verschillende oorzaken mogelijk kortsluiting is volgens jou niet mogelijk? dan denk ik aan een probleem met de regelaar of gewoon met de batterij zelf Indien je de lipo tweedehands hebt gekocht kan er vanalles mee gebeurd zijn. Misschien heeft de vorige eigenaar de lipo wat mishandeld waardoor hij zijn volledige specificaties niet meer haalt en dan heb je hem misschien gewoon overbelast. Een andere reden kan ook zijn dat je aan het rijden was en de interne contacten losgekomen zijn en die kortsluiting gemaakt hebben? Of misschien een nog logischere oorzaak: de lipo gewoon veel te hard leeggetrokken? Had je een lipo cut off of iets van melder voor de spanning van de lipo te weten? Om de brandgeur weg te krijgen gewoon een paar dagen buiten laten liggen. Of desnoods een geurtje over spuiten
__________________ VOLVO FH16 1/16 VOLVO FH 12 1/14 VOLVO XC60 BOBCAT Yale Forklift www.RC-powertrucks.be |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 28
|
Twee verschillende soorten lipo mixen is vragen om problemen. Als je "saddlepack" lipos gebruikt, dan altijd samen kopen en samen gebruiken. Verschillende interne weerstanden betekend dat de ene pack de andere constant op zijn donder geeft.
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 oktober 2004 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 29
| Citaat:
Voor je dat soort dingen gaat roepen zou ik eerst eens zelf een datalogger aanschaffen zodat je weet waar je het over hebt en wat er daadwerkelijk in de auto gebeurd De piekstromen die je trekt liggen vaak een heeel stuk hoger als wat de fabrikant opgeeft als max.... Das namelijk het aantal A's wat de motor trekt onder ideale omstandigheden , bij optrekken moet de motor vanuit een blokkering gaan werken en trekt het ding dus veel hogere stromen als die aangegeven 55A. Verschillende lipo's mixen is ook nooit goed Als je dat niet doet loop je het risico dat er teveel verschil in de prestaties is waardoor er dingen fout gaan ....
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT | |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
De gemakkelijkste manier om de auto schoon te maken (en waarschijnlijk ook enige) is met een hogedrukreiniger, maar wat kan ik doen met de regelaar en ontvanger? Die zijn beiden volledig zwart (regelaar ook vanbinnen), maar werken perfect... zou ik ze beschadigen als ik eraan kom met water? (zonder dat er stroom opstaat uiteraard...)
__________________ XRay XB8-E HPI Baja 5Bss 2-speed Gaui 500x HK500CMT MB339 EDF pylon racer EPP FPV - EzOSD |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 17 januari 2005 Locatie: Ekeren Leeftijd: 36
|
in de electronica afdeling is een sticky, electronica heeft zwemles gehad. Daar staan manieren genoeg om de boel proper te krijgen. TM
__________________ cars :thundershot,egress,optima mid csp, jordanF1, shotgun, TF2,TC3,TC5 ft, TC5 R, DB5, piccolov2, Ryan ep,Skycat,LMHcorona, Junior sport ep. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Hogedruk reiniger ? Zeg maar das tegen alles wat een gat heeft en waar iets in dat gat zit draait, of beweegt! Compressor op 2 to 4 bar op een afstandje wil nog wel in combi met een harde borstel,of tandenborstel, kwastjes,en putty, en aanverwanten....
__________________ | Traxxas Stampede VXL | Align Trex 550 | Gens ACE lipo's | TX: T3pk & MX16, All Assan 2.4 powered! | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2009 Locatie: nabij Schiphol Leeftijd: 36
|
Gewoon alles schoonmaken met een doekje en wd40. Ruikt ook gelijk een stuk beter En een 20C met een 25C mengen is geen goed plan. Maar of een accu daarvan affikt???
__________________ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |