Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 22 maart 2005, 20:16   #1
@peter@
Guest

Standaard Li IOn Batterijen Laden !

Hoi iedereen

Om LI ION batterijen te laden heb je daar een apparte lader voor nodig.

Of kan ik gewoon met mijn power peak infinity2 van robbe een LI ION batterij opladen ?

peter
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2005, 20:24   #2
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

als die een lithium programma heeft wel.
Oud 22 maart 2005, 20:39   #3
@peter@
Guest

Standaard

Hoi gerard

ik weet dat ik mijn lader kan upgraden voor LI PO batterijen maar voor
lithium batterijen weet ik niet dat dat mogelijk is.

Ik laad met mijn infinty 2 Nicad en Nimh cellen maar ik zou niet weten of ik er li ion cellen mee kan laden laat staan dat er een programma voorzien is voor li ion cellen. In de meeste gsm's zit ook li ion batterij en die wordt met zo'n klein adaptortje opgeladen en daar zal zeker geen programma in zitten !!

Wie meer weet over het laden van LI ION cellen met een power peak lader laat maar wat van je horen

groeten peter
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2005, 20:46   #4

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

De Infinity2-Li kent zowel Lithium cellen van 3,6 Volt als cellen van 3,7 Volt. Er kunnen dus eerste en tweede generatie Li-ion cellen mee worden opgeladen en uiteraard ook LiPo's.
Oud 22 maart 2005, 21:01   #5
@peter@
Guest

Standaard

@ corrien

Dat is positief nieuws corrien Ik wil mijn batterij van mijn foto toestel opladen met mijn infinty 2 als wij op verlof gaan.

Ik heb wel de infinty 2 zonder lipo sofware. Moet ik deze eerst laten upgraden om de Li-ion cellen te laden of moet dit niet ?

Welke instellign moet je gebruiken: peak sensitive of peak normaal

thanks[/url]
  Met citaat reageren
Oud 22 maart 2005, 21:09   #6
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

als je er een hebt zonder lipo software zal je lader eerst gemodificeerd moeten worden.
Oud 22 maart 2005, 21:31   #7

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Als je wil weten hoe het precies in elkaar zit: de aanvullende handleiding voor de Infinity2-Li is hier nog steeds te downloaden: http://www.modelbouwforum.net/~foto/...nity2%20li.pdf
Oud 23 maart 2005, 09:57   #8

Ella de Wildt's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

@Peter,

Je moet je niet vergissen in de "intelligentie" die in die kleine adaptertjes zit.(mits niet een Ushi-Bushi versie) In zo'n ding zit zeker niet alleen een (te)kleine trafo en een gelijkrichter.
Het zijn tegenwoordig hoogwaardige spanningsomvormers die bovendien ook nog eens een zeer hoog rendement hebben.
SMD microcontrollers zijn tegenwoordig maar een paar vierkante mm groot en kunnen dus met andere SMD componenten tot een super kleine maar complete omvormer en lader worden gebouwd.

Conclusie:vorm en grote zegt niets, je moet echt weten wat er in zit, specs inzien dus.
Oud 23 maart 2005, 11:34   #9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @peter@
In de meeste gsm's zit ook li ion batterij en die wordt met zo'n klein adaptortje opgeladen en daar zal zeker geen programma in zitten !!
De adapter is inderdaad vaak gewoon een klein schakelend voedinkje of een klein trafootje met stabilisatie. Maar de GSM zelf heeft wel degelijk een volledige Li-Ion of LiPo lader 'ingebouwd'! Het enige wat de adapter dus doet is de lader voeden. Daarom kun je ook relatief goedkope GSM auto-adapters kopen, voedingsspanning is niet erg kritiek.
Oud 23 maart 2005, 19:03   #10
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 58
Standaard

Haak snijdt hier een heel belangrijk punt aan! In de "lader" die bij de meeste apparaten wordt meegeleverd zit vrijwel nooit de eigenlijke lader! Er zijn vele apparaten waar tegenwoordig LiIon accu's in worden gebruikt. De eigenlijke lader zit bij vrijwel al deze apparaten in het apparaat zelf en bij enkele in het accupakket ingebouwd.
Weest hier dus erg voorzichtig mee en hang een dergelijke accu niet zomaar aan een lader. Alle LiIon accu's kunnen echt in de fik vliegen als ze verkeerd geladen worden. Als dan de accu ergens op ligt dat ook bandbaar is zijn de gevolgen niet te overzien maar wel te raden! Gaat er verder niets fout dan is toch nog de accu naar de maan en daar durven ze ook flinke prijzen voor te vragen.
Dus, alle LiIon accu's alleen laden met de bijbehorende lader of op z'n minst met een lader die een LiIon programma heeft!!!!!!!!!
O ja, er bestaan diverse soorten LiIon accu's en LiPo's behoren ook tot de LiIon accu's. Het zelfde verhaal geldt dus ook voor LiPo's!
Ernst Grundmann is offline   Met citaat reageren
Oud 24 maart 2005, 21:56   #11
@peter@
Guest

Standaard

Allen bedankt voor jullie reactie.

Ben nog aan het overwegen of ik mijn power peak lader zal uitbreiden met de gepaste software of anders koop ik een omvormer van 12v naar 220v +/- 150w. Dan kan ik de originle lader gebruiken om de lithium cellen te laden en ook andere componenten aan hangen zoals de laptop als we op vakantie gaan.
De kostprijs van beide in ongeveer hetzelfde.

groeten peter
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten