Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 20 juni 2011, 22:55   #1
 
TiNNiT's schermafbeelding
 
Lid sinds: 1 juni 2011
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 44
Berichten: 27
Standaard 7,2 NiMH vervangen door 7,4 Lipo's?

Hoi,

Ik kwam op zolder nog een oude 4wd Tamiya kloon tegen die ik 5 jaar geleden eens gekocht had.
Nou zijn de 7,2v NiMH packs die erbij zaten inmiddels overleden en aangezien ik er een tijdje tussenuit ben geweest en alles tegenwoordig Lipo is; Kan ik ook 7,4v lipo racingpacks gebruiken?

Voorbaat dank,

Gerben.
TiNNiT is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2011, 23:18   #2
 
tegomi's schermafbeelding
 
Lid sinds: 3 september 2009
Berichten: 76
Standaard

Ik denk dat je regelaar dat niet kan hebben, dus zou het niet doen.
tegomi is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2011, 23:46   #3
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Lid sinds: 1 november 2004
Locatie: Sneek
Leeftijd: 61
Berichten: 6.794
Standaard

Hallo Gerben,

Dat kan wel, maar je regelaar heeft geen onderspanningsherkenning voor lipo's, zonder onderspanningsherkenning kun je je lipo diep ontladen en dan is 'ie gelijk stuk.

Met een lipo monitor kun je dit oplossen, die geeft aan wanneer je moet stoppen met rijden als de ondergrens van de lipo bereikt is.

Groeten, Jan.
__________________
Boatsjefarders, noflik folk.
pompebled is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 07:15   #4
BJ
 
Lid sinds: 16 augustus 2002
Locatie: Hengelo Ov
Berichten: 262
Standaard

Een lipo voltage protector zou deze kunnen zijn, kosten rond € 8-10,- en zijn perfect hiervoor op 2s:

Hobbywing LiPo Battery Discharge Protector for Car

•Specification:
1.Size : 32mm(L)*18mm(W)*9mm(H).
2.Weight : 5g.
3.Battery Type : 2 cells lithium battery pack .
4.Low voltage cut-off threshold for each battery unit : 2.6V, 2.85 or 3.1V.
(Correspondingly, the total threshold for a 2 cells Li-Po battery pack is 5.2V, 5.7V or 6.2V).
5.Tolerance : 0.05V.

Je zet zo'n Hobbywing printje tussen regelaar en ontvanger, en de balancerkabel gaat in de 2s aansluiting van de protector. Zet de afslag d.m.v. een knopje op het hoogste afslagvoltage van 3,1 V (ledje brandt dan bij 3,1 V tekst op het printje) en je kunt gerust rijden.
Bij een wat ouder borstelregelaar zou het kunnen dat het niet goed werkt (regelaar slaat bijv. op hol) maar dat is een kwestie van testen.

Zelfs bij een brushless regelaar met enkel een ingebouwde afslag van 6 V (bij 2s), 9 V (bij 3s, en verder) is het raadzaam dit soort protectors te gebruiken, aangezien een goede protector ELKE cel van het lipopakket in de gaten houdt en niet -zoals de brushless regelaar- alleen de totale spanning van het lipopakket.
Ik gebruik deze kant en klare printjes voor 2s lipo's al jaren, ik heb ze in bijna al mijn modellen zitten voor lipogebruik. Ze werken perfect en is zeker een stukje veiligheid voor je cellen.

Trouwens, 7,2 V NiMH cq NiCad pakket is niet te vergelijken met een 2s ofwel 7,4 V lipopakket qua rijgedrag, de spanning van de lipo blijft veel langer 'op peil', en levert veel meer power (=meer stroom dus even letten of je regelaar dit aan kan!).
Je kunt 2s lipo een beetje vergelijken als een 8,4 V NiMH pakket. T.o.v. een 7,2 V NiMH pack krijgt je model met een 2s lipopakket een serieuze turboboost!

Groeten BJ

Laatst gewijzigd door BJ; 21 juni 2011 om 07:19
BJ is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 08:25   #5
 
Lid sinds: 23 juni 2008
Leeftijd: 40
Berichten: 112
Standaard

Misschien is dit een optie.
Marktplaats.nl > LiPo low voltage buzzer alarm RC Esky Align KDS helikopter - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw en Speelgoed | Radiografisch
Ik heb hem zelf ook, gebruik wel een regelaar met lipo low voltage cut off maar ik gebruik het als extra beveiliging.

PS: Ik ben niet de verkoper.
__________________
TeamC TC02 Evo - TeamC TC02C - Tamiya TT01 - Maverick Strada BX evo S
proximus is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 10:48   #6
 
TiNNiT's schermafbeelding
 
Lid sinds: 1 juni 2011
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 44
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BJ Bekijk bericht
Een lipo voltage protector zou deze kunnen zijn, kosten rond € 8-10,- en zijn perfect hiervoor op 2s:

Bij een wat ouder borstelregelaar zou het kunnen dat het niet goed werkt (regelaar slaat bijv. op hol) maar dat is een kwestie van testen.

Zelfs bij een brushless regelaar.....

Groeten BJ

Speaking off, ik zou werkelijk niet weten of er nog een borstel inzit of dat het toen ook al brusheless was. Toch maar even wat nauwkeuriger kijken vanavond. Ben al lang blij dat het kan, en een lipo-protector zal me de kop ook niet kosten.

Een nieuwe batterij is waarschijnlijk meer waard dan de wagen
TiNNiT is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 11:21   #7
Moderatorteam
 
Roelof's schermafbeelding
 
Lid sinds: 20 augustus 2003
Locatie: Sassenheim
Leeftijd: 45
Berichten: 22.895
Standaard

Legio's aan mensen die het ook zonder LiPo protector doen, Als je enig idee krijgt dat het vermogen minder wordt gewoon direct stoppen.

Brushless is herkenbaar aan 3 draden aan de motor maar ik denk het niet als die al 5 jaar oud is.
__________________
Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Roelof is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 11:25   #8
 
Wubbe's schermafbeelding
 
Lid sinds: 22 maart 2005
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 50
Berichten: 2.988
Weblogartikelen: 3
Standaard

En gewoon nieuwe NiMh's kopen? (kijk eens bij CheapBatteryPacks - cheap batteries for rc car, Lipo battery and charger, airplane battery)
__________________
Eraser 2000 Extreme - Sniff Vintage F3B zwever - Twister T3 - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG
Wubbe is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 14:12   #9
 
TiNNiT's schermafbeelding
 
Lid sinds: 1 juni 2011
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 44
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wubbe Bekijk bericht

Tja, zit wel wat in.

De auto is meer voor m'n zoontje van 9, en wat ik zie aankomen is dat het een paar keer leuk is en de auto vervolgens weer een aantal maanden/jaren op de plank blijft staan en papa dan weer met Nimh-packs zit die onderhouden moeten worden

Ik denk er nog maar even over na.
TiNNiT is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 14:21   #10
 
ron van sommeren's schermafbeelding
 
Lid sinds: 31 augustus 2002
Locatie: Druten
Leeftijd: 52
Berichten: 24.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tegomi Bekijk bericht
Ik denk dat je regelaar dat niet kan hebben, dus zou het niet doen.
De regelaar kan het wel hebben, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Waardoor dacht jij dat het niet kan?
__________________
Vriendelijke groeten Ron
• RMVC Cumulus Winssen / Nijmegen •
• Drive Calculator • volts jolt, current kills •
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2011, 14:30   #11
 
ron van sommeren's schermafbeelding
 
Lid sinds: 31 augustus 2002
Locatie: Druten
Leeftijd: 52
Berichten: 24.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BJ Bekijk bericht
... Je zet zo'n Hobbywing printje tussen regelaar en ontvanger ...
Bedradingsdiagrammen
R/C Calculations (toevoegen aan favorieten)
-> electrical
-> system wiring

De overige electrical menu-items zijn ook zeer nuttig/handig/leerzaam voor elektro-volk.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BJ Bekijk bericht
... Tpanning van de lipo blijft veel langer 'op peil', en levert veel meer power (=meer stroom dus even letten of je regelaar dit aan kan!) ...
De regelaar bepaalt motorspanning, de motor bepaalt welke stroom gaat lopen. Regelaar en accu zullen die stroom leveren, ook al zou de stroom voor één van beide te groot zijn. Motor is de baas.
__________________
Vriendelijke groeten Ron
• RMVC Cumulus Winssen / Nijmegen •
• Drive Calculator • volts jolt, current kills •
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2011, 15:56   #12
 
Lid sinds: 9 april 2009
Locatie: Belgie (Bocholt)
Leeftijd: 42
Berichten: 478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TiNNiT Bekijk bericht
Tja, zit wel wat in.

De auto is meer voor m'n zoontje van 9, en wat ik zie aankomen is dat het een paar keer leuk is en de auto vervolgens weer een aantal maanden/jaren op de plank blijft staan en papa dan weer met Nimh-packs zit die onderhouden moeten worden

Ik denk er nog maar even over na.
Heb je uberhaupt een lader die lipo`s kan laden?
Is ook slim om even naar te kijken voordat je een Lipo koopt.

gr.
Peter
__________________
Serpent 733/Viper, Picco, Sanwa M12,Koprop servo, Enneti, Runnertime
petertjes is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2011, 22:11   #13
 
TiNNiT's schermafbeelding
 
Lid sinds: 1 juni 2011
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 44
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petertjes Bekijk bericht
Heb je uberhaupt een lader die lipo`s kan laden?
Is ook slim om even naar te kijken voordat je een Lipo koopt.

gr.
Peter
Ja ik heb een lipo lader en inmiddels ook een hardcase lipo pack van de plaatselijke modelbouwshop. Echter, mijn lader BMI PRO-6+ geeft de waarschuwing "Low voltage". Volgens de bruksanwizung betekent dat:

The processor detected that the voltage was lower than you set in the Lithium program. Please check the amount of cells in the battery pack

Morgen maar weer terugbrengen.

Batterij: 3500mah, 7.4V 2S1P
Laadprogramma: Lipo Balance, 3.5A 7.4V(2S)
TiNNiT is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2011, 22:08   #14
 
TiNNiT's schermafbeelding
 
Lid sinds: 1 juni 2011
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 44
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelof Bekijk bericht
Legio's aan mensen die het ook zonder LiPo protector doen, Als je enig idee krijgt dat het vermogen minder wordt gewoon direct stoppen.

Brushless is herkenbaar aan 3 draden aan de motor maar ik denk het niet als die al 5 jaar oud is.
Het is inderdaad een borstelmotor. Vandaag alles afgestoft en schoongemaakt, batterij geruild en ook meteen een batterijmeter aangeschaft zodat ik de volgende keer de lipo meteen kan controleren bij aanschaf. Vind eigenlijk dat ze dat standaard in de winkel zouden moeten doen, maar dat terzijde.

Het rijdt! Eigenlijk best wel hard

Edit: mental note: niet vergeten zo'n lipo-protector aan te schaffen
TiNNiT is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:11.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1