![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 november 2008 Locatie: Moerbeke-Waas Leeftijd: 30
|
Ik zoek een oplossing om op het veld te kunnen laden, en een stroomgroep is geen optie, iemand een idee of ik een optima accu hiervoor kan gebruiken? Zou graag een 6s 5000mah een 6tal keer minimum willen laden. Maar heb ook geen zin om een accu van 50kg te versjouwen iedere maal... Iemand tips?
__________________ Do not run out of altitude and experience at the same time, the result will be expensive. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Accus uit een scootmobiel heb ik een heel lange tijd gebruikt..
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2003 Locatie: drenthe
|
6s 5000mah 6x laden uit een 12 volt accu,mmmmm Maar je wilt geen accu van 50 kilo meenemen . De energie komt niet uit de lucht vallen en het word dan of wel 50kg slepen. Of een stroomgroep[generator]meenemen Of brandstof gaan vliegen . Simpele rekensom 6s 5000 is gelijk aan 3s10000. Dat wil je ook uit je optima halen dat dus 6 keer is 60AH. Dus zonder meerekenen van verliezen van accu/lader heb je echt wel een Accu nodig van 70ah en 12 volt . En dan wil het nog niet want voor levensduur moet je een veel dikkere accu nemen enz enz enz . Groeten Wiebe.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 13 november 2008 Locatie: Moerbeke-Waas Leeftijd: 30
|
Mmmm, als ik een accu van 100Ah op de kop kan tikken ben ik uit de nood...dat gewicht moet ik er dan maar bij nemen. Ik dacht dat een optima dieper kon ontladen worden dermee. Je ziet die mannen met hun rijdende discos toch ook altijd met die accus...vandaar. Mvg
__________________ Do not run out of altitude and experience at the same time, the result will be expensive. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 23 oktober 2008 Locatie: Dordrecht Leeftijd: 38
|
Hey, echt een goeie tip om te laden heb ik niet voor je, behalve een klein aggregaat of de auto accu eventueel met draaiende motor(is millieu technisch alleen niet echt verantwoord). Ik kan iig vertellen dat de optima accu niet zal voldoen. Ik heb dit zelf ook geprobeerd(met een red top), ook met 6S 5000Mah, en ik kon altijd 1 goede lading doen en de 2e stopte al vaak halverwege. Soms lukte de 2e net wel als ze niet te leeg waren. De voornaamste reden hiervan is dat de lader werkt tussen de 11-18 Volt en met het vermogen dat je vraagt om te laden zakt de spanning van de accu dus redelijk snel onder de 11 Volt en dan stopt de lader er mee. Je kan het ook nog proberen door 2 of 3 accu's parallel met elkaar te verbinden, maar dan sjouw je je nog een breuk. En het klopt idd dat een optima(AGM accu) beter tegen een diepere ontlading kan, maar dan moet niet de lader er al eerder mee stoppen zoals bij mij. Groet, Paul.
__________________ MHZ Racemaster twin http://www.youtube.com/watch?v=ljW1Zkoev9k Laatst gewijzigd door papenhove; 9 juli 2011 om 08:49 |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Ontlaad je sneller dan heb je dus minder. En die mannen met rijdende disco,s hebben vaak ook een dikkere dynamo er in zitten . En gebruiken de accu als buffer niet echt als stroomleverancier . Als je al een accu wilt gebruiken dan hoop ik voor je dat je met een accu van 12v en 130ah het lukt . Dan heb je ook nog een beetje levensduur . Maar je hebt daarvoor ook een goede lader nodig .[3 traps]?? En zoek dan een accu voor zonnecellen/tractie. Maar ik beloof niks je kan zo op de afslag van je lader zitten . En ze zijn niet goedkoop . Groeten Wiebe.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 15 november 2009 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 39
|
Ik heb zelf een vmf semi tractie accu van 80ah i.p.v. een startaccu in de auto zitten. Deze accu's kun je dieper ontladen dan een startaccu. Ook kunnen start accu's slecht tegen een continue belasting. Je kan op deze manier een paar accu's laden op het veld. op wikipedia word gesteld dat een normale startaccu maar 20% ontladen mag worden. Daar heb je dus niets aan. De accu zal dan eerder stuk gaan. Een semi tractie kan tot 50% ontladen worden. Een tractie accu kan tot 80%. Uiteraard is de prijs van deze drie accu's oplopend. Ik meende dat ik voor mijn semi tractie van 80 ah 150 euro betaald heb. Maar ik moest toch een nieuwe accu in de auto hebben, dus maar gedaan. De kapotte startaccu was misschien wel stuk gegaan door het laden aan de auto.... Werner Werner
__________________ APM2 HexaCopter, T-REX 500 ESP, Hughes 500e (T-REX 600 ESP), T-REX 600E PRO, KDS 450, SWIFT II, T8FG, |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Wiebe, het spijt me maar jou manier van berekenen klopt van geen kanten. In dit geval kom je tot een min of meer vergelijkbare conclusie maar je kan en mag niet zo maar capaciteiten optellen en vermenigvuldigen. De juiste berekening is zoals hieronder: Je hebt een accu van 6 cellen en een capaciteit van 5000mAh. Een volle accu is dus 6 x 4,2V = 25,2V. Ik ga uit van een laadstroom van 1C dus 5A dan is dat dus 5 x 25,2 = 126 Watt. Dat is het vermogen wat je lader maximaal moet leveren om de accu te laden. Dat vermogen moet door de voedingsaccu, de Optima accu, geleverd worden. Die accu is 12V dus zou 126Watt hetgeen betekend dat er 10,5A uit die accu getrokken zou worden. Helaas is er altijd enig verlies want in de lader moet er van die 12V eerst nog 25V gemaakt worden. Het is dus te verwachten dat de stroom die uit de Optima accu wordt getrokken tot misschien wel 15A op zal lopen. Afhankelijk van de capaciteit van die Optima accu kan je er dus een aantal keren uit laden. Welke accu je hebt weet ik natuurlijk niet maar laat ik uitgaan van een 50Ah accu. In theorie zou je daar dus zeker 3 keer uit moeten kunnen laden want 3 x 15A = 45A(h). Helaas zal dat in de praktijk niet zo zijn. De capaciteit wordt opgegeven bij een belasting van 1/20C dus van niet meer dan 2,5A! Hoeveel de capaciteit daalt bij een stroom van 15A staat helaas niet in de specificaties. Wel bij 25A, dan is er ongeveer 17% minder capaciteit beschikbaar. Met een beetje reken en gokwerk kom ik dan op een vermindering van ongveer 11% wat 5,5Ah zou zijn. Weer zuiver theoretisch zou je dus net wel, net niet, 3 keer kunnen laden uit een 50Ah Optima accu. Dan nog een ander punt. Optima levert 3 soorten accu's. Echte start accu's, met de rode deksel. Deep cycle accu's, voor machines en andere zaken die langdurig veel stroom nodig hebben, deze hebben een gele deksel. En een accu met een blauw deksel die voor de watersport en dergelijke bedoeld is. Voor deze toepassing zou je het beste de gele accu kunnen gebruiken. Een blauwe zal ook goed kunnen werken maar de rode is niet geschikt. Kijk voor verdere uitleg over deze accu op de site van optima.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ernst . Wat je verteld klopt maar een 3s10ah is toch het zelfde als een 6s5ah. Ik pak liever een 3s omdat je dan bijna gelijke spanningen hebt en dus er [ongeveer]het zelfde uit de loodaccu zal moeten komen . Zonder verliezen meegeteld van de lader ed . Dat geeft toch een naar wat ik weet redelijke schatting van wat je nodig hebt. En de vraag steller wilde minimaal 6 keer laden . Groeten Wiebe.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
| Citaat:
Koop meer accu`s en laad die gewoon thuis op. Hoeveel accu`s kun je laden op het veld ? je moet toch steeds een uur wachten. Dus beter investeren in aandrijfaccu`s dan je een bult tillen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. | |
| | |
| | #11 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
3s10Ah is een accu van nominaal 11,1V en een capaciteit van 10Ah. De maximale spanning is iets meer dan 12,6V en bij 1C is de laadstroom 10A. 6S5Ah is een accu van nominaal 22,2V en een capaciteit van 5Ah. De maximale spanning is iets meer dan 25V en bij 1C is de laadstroom 5A. Waar je wel gelijk in lijkt te hebben is dat er ongeveer het zelfde vermogen uit de laad accu wordt gevraagd, namelijk ongeveer 126Watt! Ik schrijf LIJKT want ook dat is niet waar! In alle laders treed enig verlies op. Het is jammer voor jou maar dat kan niet buiten beschouwing gelaten worden. Dat verlies hangt van een heleboel factoren af. In het geval van een 3S accu zal de lader nog steeds moeten zorgen dat de laadspanning hoog genoeg is om de LiPo te kunnen laden. Bij een voedingsspanning van 12V uit een accu zal de spanning toch te laag zijn om de LiPo helemaal te kunnen laden. Daarom zit er in de lader een booster schakeling die de 12V omhoog brengt tot misschien 15V of in het gunstigste geval iets meer dan 12,6V. Helaas is er tot de dag van vandaag nog niemand in geslaagd om een schakeling te verzinnen waarin geen enkele verlies optreed. Daarom zullen de verliezen in de lader hoger worden door die booster schakeling. In het geval van een 6S zal die booster schakeling de 12V nog veel verder moeten verhogen om die accu ook helemaal vol te kunnen krijgen. Dan is een spanning van misschien wel 27V nodig. In het gunstigste geval iets meer dan 25V. Helaas zullen de verliezen in de booster schakeling groter worden naarmate de spanning verder opgevoerd moet worden. Al met al zal je dus meer verliezen hebben bij het laden van een 6S accu. Citaat:
Het is gewoon het beste om altijd van de juiste zaken uit te gaan. Let op de juiste spanningen en laadstromen. De term Ah of mAh voor de capaciteit van een accu is een "grootheid" die eigenlijk niet erg klopt. Het is een makkelijk te begrijpen term maar elektronisch klopt hij niet. Daarom kan je dus niet een 6S5Ah gelijk stellen aan een 3S10Ah. Daar komt nog bij dat die capaciteit behoorlijk lager kan worden naarmate de ontlaadstroom hoger wordt. Bij echt hoge stromen kan dat zomaar de helft blijken te zijn. Dan gaan die berekeningen al helemaal niet meer op. Helaas geldt dat ook bij de laadstromen. Hoe hoger de laadstroom des te meer verliezen en des te minder de accu opneemt. Het lijkt wel leuk om je LiPo met 5C te laden maar dan zal de capaciteit meetbaar lager uitkomen. De mensen valt dat niet op want de ontlaadstromen zijn al dusdanig hoog dat het laadverlies niet eens merkbaar is.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 10 juli 2011 om 18:42 | ||
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Ernst, als je zo nauwkeurig wilt rekenen, en de op zich prima werkende schattingmethode van Wiebe wilt verwerpen, zul je wel even het hele plaatje in het oog moeten houden. Bijvoorbeeld dat je een lipo niet leeg MAG vliegen, bij voorkeur 20% restcapaciteit, dus er hoeft maar 4Ah geladen te worden, geen 5Ah. Je rekent met een laadspanning voor de lipo van 4.2V/cel, de GEMIDDELDE laadspanning ligt echter zo rond de 3.95V. Voor de vraagsteller: Als je eens begint met 2 6S lipo's. Die neem je vol mee van huis. Kun je alvast de eerste 2 vluchtjes maken. Tijdens het vliegen met de 2e accu, kun je dan alvast de eerste accu weer opladen, je wilt neem ik aan wel een beetje door kunnen vliegen? Zo hoef je maar 4x een lipo te laden, scheelt alweer. Als de prijs niet belangrijk is, en je een lichte veld-accu wilt, kun je eens kijken vaar de grote LiFePo cellen; Winston Battery Limited LiFeYPO4 cells (3.2V) - GWL/Power - Your Complete Power Solutions - EV-Power.eu Een 40Ah cel kost rond de 47Euro/st ex transport (met dank aan Val hier op t forum voor het uitzoeken), je hebt er 4 van nodig voor een voedingsspanning van 12.8V en 40Ah. Dat weegt dan 6.4kg Beter zou zijn 4 cellen 90Ah te nemen, de kosten lopen dan natuurlijk wel op, dan heb je wel een veldaccu van 90Ah en slechts 12.4kg. De spanning is wat hoger dan een loodaccu (zeker onder belasting) en LiFePo cellen mag je helemaal leeg trekken zonder schade, in tegenstelling tot loodaccu´s (ook Optima's kunnen er niet tegen leeggetrokken te worden). Groet, Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl Laatst gewijzigd door Gerben; 10 juli 2011 om 19:14 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Je zou een accu om uit te laden kunnen samenstellen uit Li-Po cellen. Dat scheelt een heleboel gewicht. Maar dan ben je tijdens het laden energie van de ene naar de andere Li-Po aan het overpompen. De oplossing ligt dus uit het samenstellen van pakketten voor je toestel uit de cellen waarvan je ook een laadacuu kan maken. Het gaat om meerdere pakketten. Dat is geen gesjouw met zware loodaccu's, geen wachttijden om te laden, geen laadverliezen.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 10 juli 2011 om 20:35 |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
De hierboven aangegeven methode lijkt me nog het beste . Dus een paar accu,s eerst erbij kopen en zien hoe dat je bevalt . Een dikke loodaccu/lifepocel kost ook redelijk duiten . Maar hebben jullie geen 220v op het veld ? Of is het niet bij een club?
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
|
Ik denk dat je accu,s gewoon moet vergeten om van te laden... Accu,s zijn leuk bij kleinere lipo,s of je moet b.v een voertuig hebben waar je er meerdere parallel in kunt zetten en kunt laten zitten zodat je daar laadt. deze laad je dan b.v in de garage weer op. Zo geen gesjouw. Denk dt er 3 echte opties zijn voor electro vliegen. 1 aggegraat van je club gebruiken of andere gehanteerde energie bron. 2 zelf een aggregaat kopen 3 laden vanaf je auto met draaiende motor. Laatste optie gebruik ik als de generator op de club niet draaid. heb 5000mAh geladen met 5C ofwel 25A + verlies een kleine 30A Nagemeten met multimeter maar mijn dynamo trekt dit zonder iets aan de auto te doen. Heb ook mijn lader nog ingesteld op een minimaal ingangs voltage zodat hij stopt als de stroom teveel zou zakken. Aangezien dit nog de max is welke lipo,s ik laad weet ik nog niet wat de max is voor mijn dynamo in +- stationair stand. Maar had niet verwacht dat ie het zo makkelijk zou trekken van een relatief kleine benzine motor. Vind het zeker niet ideaal maar wel een aardige tussen oplossing. Zou er helemaal geen stroom zijn bij ons dan zou ik toch een keer een een aggregaatje op de kop tikken.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |