![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 juli 2007 Locatie: Den Haag Leeftijd: 31
|
Ik gebruik 2x hyperion 0730i van 550watt om te laden met 2x 700watt voedingen afgesteld op 27volt. Thuis kan ik lekker met 5c laden. (6s 3300mah) Ik heb ook een honda EX7 aggregaat die 600/700watt max kan leveren om ook op het veld te kunnen laden en hij is al getest en gaat prima tot 800watt max zelfs. Probleem is dat om de zoveel tijd laders stoppen om lipos te meteen. Maar daarna gaan ze in een keer weer volpompen met 32amp in een keer. Inmiddels is aggregaat op eco mode (bij EX7 kan ie niet uit) waardoor voltage inzakt en laders uit en dan weer aan gaan. Thuis doe ik lekker 32A totaal en kan zelfs meer... maar alles boven 8amp per port op het veld gaat mis. Ik zat te denken om een APC tussen aggregaat en mijn voedingen zetten om de stroom op te pakken voor een paar seconde zodat aggregaat niet meteen de volle laag krijgt en onderuit gaat. Liefst moet de lader rustig zijn amp omhoog schroeven maar het is nou eenmaal zo.... Er zijn vast een paar goede elektro techneuten hier die een goede idee hebben om toch het maximale eruit te halen
__________________ Gaui X5 BLS451, BLS251, Stock motor en ESC icm vbar gov! Gaui X7 BLS255HV, BLS256HV, Scorpion 4035-500, YGE160 icm vbar gov! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 juli 2007 Locatie: Den Haag Leeftijd: 31
|
moet ik weer gaan zingen bas
__________________ Gaui X5 BLS451, BLS251, Stock motor en ESC icm vbar gov! Gaui X7 BLS255HV, BLS256HV, Scorpion 4035-500, YGE160 icm vbar gov! |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 23 december 2003 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 47
|
Ja, je kan inderdaad een UPS ertussen zetten, wordt wel vaker gedaan, ook in de industrie. Of je zet tussen de voedingen en laders een flinke accu, 2x 12V. Dat vangt ook de piek op. Je gebruikt de voeding dan als acculader. Grts Gert-Jan
__________________ www.F5B.nl Laatst gewijzigd door GJVO; 24 augustus 2011 om 23:48 |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
wanneer gaat UPS aan? als input op 0volt is of als input ook een beetje maar inzakt? anders gaat UPS als een gek aan en uit... lader wilt 32amp, aggregaat zakt, ups neemt over, aggregaat is terug, ups gaat uit. lader wilt nog steeds 32amp in een keer... en wordt steeds herhaalt. Tenzij UPS niet aan of uit gaat maar meehelpt tot aggregaat op volle toeren is.
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Het ligt aan het type UPS. Normaal levert een UPS het vermogen uit het net, dus in jouw geval de generator. Dat gaat naar een gelijkrichter en dan weer naar een inverter die er wisselspanning van maakt en het doorgeeft aan de belasting, bij jou de voeding. Aan de gelijkrichter hangen de accu's. De UPS kan 2 dingen doen. spanning uit het net meteen doorgeven of de accu's laden en dan de belasting voeden uit de accu's via de inverter. Dat is dus per UPS verschillend, net wat de klant wil. De werking is dus ook afhankelijk van het type UPS. In principe grijpt een UPS in als de netspanning wegvalt of onder een bepaalde waarde zakt. Dat gebeurd ook als je generator overbelast raakt, dan zal eerst de spanning inzakken waarna de zekering aanspreekt omdat de stroom te hoog gaat worden. Zodra de UPS ingrijpt gaat hij vermogen uit de accu's trekken. Als de netspanning terugkomt schakelt hij weer terug en gaat de accu laden en op normaal bedrijf over. De kleine APC upsjes werken volgens mij volgens de eerste methode, ze geven de netspanning door tot hij wegvalt of te veel inzakt, dan gaat hij vermogen uit de accu's leveren. Maar volgens mij zijn ze niet te programmeren door een leek, je kan dus niet de afvalspanning instellen. Het enige wat je voorkomt door zo'n UPS is dat je acculader steeds uitvalt. Dus zodra de UPS gaat piepen moet je de generator resetten en gaat het weer verder. Betere oplossing is zoals ik schreef: Generator > Voeding > 2x 12V accu's in serie > Lader Je hebt maar 1 voeding nodig, die werkt dan als loodaccu lader en je stroombron voor je lader zijn die 2 accu's. Dan kan je alle pieken opvangen. Of.. je neemt gewoon de generator en voeding niet mee maar voed alles uit de 2 accu's, wij doen ook alles uit accu's, zelfs tijdens de wedstrijden, alle electronica draait op 2 100 Ah loodaccu's. GJ
__________________ www.F5B.nl Laatst gewijzigd door GJVO; 25 augustus 2011 om 00:08 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
ja daar zat ik ook aan te denken... alleen komt uit voeding 27v. worden accus niet te veel opgeladen (kaboem)? of moet ik voeding spanning ook verlagen naar 24volt?
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2009 Locatie: IJmuiden Leeftijd: 43
|
En voor je het weet heb je een aanhangwagen met rotzooi bij je om 2 accu´s te laden,je kunt denk ik beter de laadstroom verlagen tot een waarde die de generator wel bij houd en eventueel een extra accu pakket erbij kopen.
|
| | |
| | #12 (permalink) |
|
27 volt is prima. Een loodaccu laadt je op tot 14,4 Volt, dus 2 stuks is 28,8 volt. 27 Volt is perfect. Kaboom kan altijd, ook bij gecontroleerd laden maar ga er maar niet vanuit dat het gebeurd. GJ
__________________ www.F5B.nl |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
ok, maar in mijn gevaal heb ik 4 accus dus nodig.... ( 2 laders en 2 voedingen) of kan ik laders en voedingen allemaal op een accu aansluiten in parallel dus?
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Je hebt maar 1 voeding nodig om je accu's bij te laden. En hoeveel vlieg je eigenlijk? Hoeveel keer laadt je op een dag? GJ
__________________ www.F5B.nl |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2009 Locatie: IJmuiden Leeftijd: 43
|
Ik zou voor een echte accu lader gaan dan want jouw voeding regelt waarschijnlijk geen stroom en dat is toch wel lekker voor je accu. de levensduur van een accu kun je behoorlijk inkorten door verkeerd laden. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |