![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2011 Locatie: Hoofddorp Leeftijd: 43
|
Ik heb een B6ac lader met IP lipo's: 2s 5600mah 7.4 volt. Zolang ik de accus gewoon laad heb ik geen probleem! de lader slaat netjes af op 8,4 volt. Zodra ik balanced ga laden blijft de display hangen op 8,39 volt en blijft de lader oneindig doorladen met 0,1 A maar slaat niet af. Het probleem ligt zeker bij de accu omdat het met een andere lader ook niet wil lukken om gebalanceerd te laden! Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2010 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 26
|
ik had hetzelfde probleem met een imax b6 en 1 van mijn accu's, bleef maar laden met 0,1 en soms zelfs 0,0a Toen het advies gekregen om de accu tot aan de lipo cut-off leeg te rijden en hem daarna weer op te laden, heb nu geen problemen meer met deze accu, is net zo snel vol als mijn andere accu's Echter heb ik niet de kans gehad om het ook met een andere lader te proberen. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Verschillende lipo probleempjes laten zich oplossen door de lipo een keer tot minimum te ontladen.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
De oorzaak is zeker NIET de accu maar de balancer! De balancer is een apparaatje dat zorgt dat de spanning over een LiPo cel niet hoger kan worden dan de maximaal toelaatbare waarde. Dat is 4,2135V wat meestal wordt afgerond op 4,2V. Jij hebt een 2 cel accu dus is de spanning 8,4V wanneer de cellen beide helemaal vol zijn. Helaas (pindakaas) zijn er nooit 2 dingen 100% hetzelfde dus ook, eigenlijk zeker, in de elektronica niet. De balancer zou dus moeten zorgen dat de spanning niet hoger wordt dan 4,2V per cel. Helaas blijkt nu dat die spanning net een haartje lager is en wel zodanig dat de totaal spanning niet verder komt dan 8,39V. De lader "denkt" dat de accu nog niet vol is, de balancer "denkt" dat hij wel vol is! De lader blijft proberen de accu verder te laden maar die laadstroom wordt door de balancer om de cellen heen geleidt. Met andere woorden de accu is netjes vol, de lader en de balancer hebben netjes hun werk gedaan, je kan de accu van de lader/balancer loskoppelen en lekker gaan rijden, varen of vliegen. Een LiPo accu ontladen voor het laden is nutteloos en zelfs nadelig voor de accu. Het gaat ten koste van de levensduur. Je kan en LiPo bijvoorbeeld 200 keer laden en ontladen wanneer je hem echt tot aan de minimale spanning leeg gebruikt. Wanneer je de accu maar tot de helft leeg gebruikt kan je hem veel vaker herladen, misschien wel 600 keer! Gebruik je steeds maar 10% (een beetje onzin, dat weet ik ook wel) dan kan je de accu nog veel vaker herladen, tot misschien wel 5000 keer toe! Dus hoe verder je de accu ontlaadt des te minder vaak je hem kan herladen. Waarom zou je dan de accu steeds tot het minimum ontladen als dat helemaal niet nodig is. Een geheugen effect hebben LiPo's echt niet. Oké er zijn mensen die beweren van wel maar die gebruiken de verkeerde definitie. Zij noemen een normaal verouderings effect van een accu (feitelijk van alle accu's) het geheugen effect maar dat is het dus niet. Verder ga ik hier niet op in want dat is te veel .
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Tjeemig heel verhaal!! 't zou inderdaad wel verklaren dat de lader de accu wel vol krijgt, maar in de balance mode niet. maar hoe kan het dan dat 2 verschillende merken nl de ultramat en de imax b6 deze accu niet kunnen balancen? dan leg je de schuld toch al snel bij de accu... Al met al ben ik al blij dat de accu nog naar behoren presteerd. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers, bespaart een keer een accu, lader en/of motor. Sticky/vastgepind bovenaan subforum: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ik-je-die.html Inhoud
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
Als je hem zelf had gelezen had je geweten dat daar het antwoord op mijn vraag niet bij staat. Als je niets toe te voegen hebt reageer dan ook niet. Sorry als ik wat heftig reageer maar volgens mij is dit een copy/paste berichtje van je dat je bij heel veel mensen gebruikt. Komt op mij een beetje denigrerend over! Verder allen bedankt voor de nuttige reakties. | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Berichten niet quoten als je op laatste bericht reageert, houdt discussie compact/overzichtelijk. Oei, komt dat ook denigrerend over? Het antwoord op jouw probleem staat er niet in, weet ik, had Ernst ook al gegeven. Ik zie iemand die nog maar kort op het forum is, weinig berichten. Geen copy/paste bericht, service van de zaak, er gaat veel mis met LiPo's (zoals mijn bericht al suggereerde), veel mensen zien die sticky namelijk niet. Als je zo'n bericht al denigrerend vindt, zorg ik ervoor dat het in de toekomst niet meer zal gebeuren. Voor jou dezelfde behandeling als voor andere ondankbare kinkels, nog maar kort op het forum, grote mond: plonk.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door Burp; 27 december 2011 om 17:05 Reden: Vleeswaren verwijderd |
| | |
| | #10 (permalink) | ||||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Nou, dat valt nog wel mee hoor. Ik heb wel langer stukken geschreven. Citaat:
Het zijn gewoon een kleine afwijking, die in alle electronica zit, die dit veroorzaken. Allemaal niets bijzonders, 100% normaal en je hoeft nergens bang voor te zijn. Citaat:
Niet alleen leuk maar zeer leerzaam en zinvol! Citaat:
Overigens heb ik jouw vraag al wel 100% beantwoord in mijn eerdere reactie. Dat dat antwoord je misschien niet uitkomt kan ik ook niet helpen, een ander antwoord is volgens mij niet mogelijk. Citaat:
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | ||||
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hoi Ernst Deze laders hebben allebei een een ingebouwde balancer dus is niet 2 keer dezelfde balancer gebruikt. Ik kreeg de indruk dat je dacht dat 2 keer de zelfde balancer gebruikt is vandaar. Wil dus absoluut niet zeggen dat ik je verhaal in twijfel trek, De accu zal dus niet meer gebalanced kunnen worden gaat dit ten koste van de levensduur? PS: Wat betreft bovenstaand, No hard feelings!! Heb nu 2 keer een vraag gesteld in het laadforum en kreeg van hem 2 keer hetzelfde antwoord....Schoot gewoon even in het verkeerde keelgat. Uiteraard moet je zelf ook je huiswerk doen, maar soms is het ook fijn om 1 op 1 een mening te vragen omdat het antwoord op een specifiek probleem vaak niet te vinden is. Groetjes Rene |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 maart 2006 Locatie: Uithoorn
| Citaat:
De Accu is dan al gebalanceerd maar niet als vol gedetecteerd door de lader tenzij er je nog duidelijke spannings verschillen tussen de cellen meet. Gaat dus niet meer ten koste van de levensduur.
__________________ Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken. Laatst gewijzigd door cdrom flyer; 4 september 2011 om 10:30 | |
| | |
| | #14 (permalink) | ||
| Citaat:
Dus nog meer even aanhalen. Citaat:
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |