Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 31 augustus 2011, 22:09   #1 (permalink)

Leeftijd: 48
Standaard Voldoende capaciteit eneloops met 7 servo's?

Hallo medeforummers,

In mijn in aanbouw zijnde ME-109 is het de bedoeling dat ik 2 maal 5-cels eneloop paketten gebruik als ontvanger en servo voeding. Dit gaat via een Emcotec DPSI 2001. Die Emcotec heeft nog geen voltregelaar voor de stroom naar de servo's. Vandaar dat ik hier geen lipo's gebruik. Het is dus de bedoeling dat er 6V naar de servo's gaat. De capaciteit van die Sanyo eneloops is 2000 mah volgens de verpakking. Op de Emcotec worden 2 digitale servo's(S3152) aangesloten voor de airlons, 2 analoge voor de flaps (S3010), één analoog voor het gas (S3004), één digitaal op het richtingsroer (S3152) en één digitaal (S3050) op het hoogteroer. Voor het landingsgestel wordt een electronisch ventiel gebruikt die rechtstreeks op de Emcotec of ontvanger aangesloten wordt. Nu hoor ik wisselende verhalen omtrent de vraag of die eneloops wel voldoende stroom kunnen leveren. Bij twijfel zoek ik een andere oplossing. Ik gebruik die twee pakketten via de Emcotec juist voor extra veiligheid. Kortom, probeer ik veilig te zijn, maar bereik ik het tegenovergestelde, of moeten die Sanyo Eneloops de stroom voor die 7 servo's plus het ventiel makkelijk kunnen leveren. Zijn er mensen met praktijkervaring met dergelijke aantallen servo's op Eneloops? Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
schummie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2011, 07:40   #2 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Met 2 paketten heb je geen problemen .

De TC-Piper vlieg/vloog ik met 2 x 4eneloop paketten .

De 120er Fourstar vlieg ik op 1 x 4 eneloop paket en die heeft 8 hitec 225 servo,s drin.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2011, 16:13   #3 (permalink)

Standaard bedankt

Bedankt Johan,

Ik ga het proberen met deze 2 5-cels eneloop paketten.

Groeten,

Eric
Oud 4 september 2011, 21:23   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Maak er maar 2x4 cellen van dan is de kans op problemen nog een extra factor kleiner. De servo's gebruiken aanmerkelijk meer stroom bij 5 cellen dan bij 4 cellen. Het is waar dat Eneloop cellen minder stroom kunnen leveren dan "gewone" NiMH cellen. Het verschil is niet gigantisch maar je zal er toch problemen door kunnen krijgen.
Oud 6 september 2011, 17:15   #5 (permalink)

Standaard 4 of 5 cellen

Hallo Ernst,

Ik had begrepen dat ik juist beter een 5-cels pack kon nemen. Bij een zwaardere belasting zou de spanning zakken tot 1,1V per cel. Bij 5 cellen zou je dan in elk geval genoeg overhouden om de FASST ontvanger aan de praat te houden. Maar wellicht heb ik het niet goed begrepen.

Eric
Oud 6 september 2011, 17:26   #6 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Zoals Ernst schrijft 4 celler gebruiken .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2011, 18:01   #7 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schummie Bekijk bericht

Ik had begrepen dat ik juist beter een 5-cels pack kon nemen. Bij een zwaardere belasting zou de spanning zakken tot 1,1V per cel.
Er wordt vaak ten onrechte gedacht, dat je met een 4,8 Volt accu eerder aan een te lage spanning komt dan met een 6 Volt accu. De stroomopname is met een 4,8 Volt accu beduidend lager, dus je hebt een langere bedrijfsduur. Daarnaast zal bij een leeg rakende accu de spanning van een 4,8 Volt accu net zo snel onder de 3 Volt komen als bij een 6 Volt accu.

Overigens werken Fasst ontvangers zelfs nog bij spanningen tot onder 3 Volt (meestal nog bij 2,5 Volt). Problemen met spanningsdips, zoals je bij andere merken wel eens hoort, zul je van Fasst gebruikers dan ook niet vernemen.
Oud 6 september 2011, 23:07   #8 (permalink)

Standaard 4 cellen

Bedankt voor alle info. Ik ben overtuigd. Het worden 2 maal 4 cellen 2000 Mah Eneloop. Kan ik nog ergens zien of uitrekenen hoeveel stroom die cellen kunnen leveren. Ik lees bijvoorbeeld voor de Lipo's dat die bv met 20C ontladen kunnen worden. Hoe is dat voor die Eneloops? En klopt dan mijn berekening als de waarde 2 C zou zijn, dat dan die twee pakketten dan samen 2 maal 2000Mah maal 2 pakketten dan 8A kunnen leveren, of is dat te eenvoudig gedacht?

Groeten,

Eric
Oud 8 september 2011, 11:55   #9 (permalink)

Standaard

Ik weet niet preceis hoe het komt hoor maar kijkt er eigenlijk nooit iemand naar de specificaties die de fabrikanten opgeven? Sanyo maakt die beroemde Eneloop cellen en heeft daar een hele site aan gewijdt. Wanneer je even HIER heen gaat kan je daar een wereld aan informatie vinden.
Zo kan je daar de onderstaande grafiek vinden.
Click the image to open in full size.

Hier in kan je zien wat een Eneloop (penlight)cel doet bij verschillende ontlaadstromen. Bij zelfs 2C (dat is 4A!) is de spanning nog heel lang rond de 1,2V dus zeer bruikbaar. Wanneer je verder gaat zoeken en lezen zal je kunnen vinden dat het meest gangbare advies is om niet verder dan 2C continu ontladen te gaan. De adviezen omtrend de piek ontlading zijn wisselend maar de meeste liggen rond de 4C.
Met andere woorden voor gebruik in een zender of en/of een ontvanger met een stuk of 5 á 6 servo's zijn de Eneloop cellen volgens de specificaties uitstekend geschikt. Heb je meer servo's dan hangt het van het gebruik af. Een servo om een sleephaak los te gooien en/of om een bommenluikje te openen kan je haast "vergeten" om mee te tellen. Die servo's worden maar heel af en toe gebruikt en dan nog maar gedurende een hele korte tijd. Dat zal ook echt geen problemen opleveren.
Wil je weten of bepaalde cellen geschikt zijn voor jou toepassing? Ga dan eens op zoek naar de specificaties, de fabrikanten geven alle info die je nodig hebt. Wil je meer dan volgens de specificaties mogelijk is? Dan moet je experimenteren en voor lief nemen dat de cellen minder zullen presteren dan opgegeven wordt. Toch moet je wel uitkijken want bij "misbruik" kunnen er rare dingen gebreuren. Vooral bij LiPo's moet je daar mee uitkijken want die kunnen nare dingen doen als je "te ver" gaat.
Oud 8 september 2011, 13:44   #10 (permalink)

Fraggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden voor gebruik in een zender of en/of een ontvanger met een stuk of 5 á 6 servo's zijn de Eneloop cellen volgens de specificaties uitstekend geschikt.
Ik gebruikte ook altijd eneloop cellen in grote kunstvluchtkisten. Andere vliegers deden dat ook in kisten van 2.6mtr met zeven 20+kg digitale servo's. Heeft altijd perfect gewerkt.
Oud 8 september 2011, 14:48   #11 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Eneloop cellen hebben zelfs een eigen pagina op Wikipedia, met veel verwijzingen onder aan de pagina, o.a. naar test door Stefan Vorkoeter (man achter MotoCalc)
https://secure.wikimedia.org/wikiped...e_NiMH_battery
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2011, 08:47   #12 (permalink)

Standaard Bedankt

Allemaal bedankt voor de bijdragen. Ik heb er weer wat bijgeleerd. Het lijken me prima batterijen, en ik ga voor de Eneloops. Hoewel ik eerder overtuigd was om voor 2 maal 4 cellen te gaan, schrijft de manual van de Emcotec 2001 voor om 5 cellen te gebruiken. Ik gebruik die Emcotec om de servo-signaalspanning voor alle servo's hoog genoeg te houden. De ontvanger is een Futaba 6014 FS, waarvan in de manual staat dat voor sommige servo's de signaalspanning te laag kan worden. Die Emcotec versterkt ook die spanning. Verder is bij dit type Emcotec alleen de spanning naar de ontvanger gestabiliseerd op 5V. De servo's krijgen de batterijspanning. Bij de Me-109 wordt ook een GY 401 Futaba gyro op het roer gebruikt. Die mag absoluut geen hogere spanning dan 6V hebben, liever lager. Die schakel ik tussen de Emcotec en de ontvanger, en krijgt daarmee ook een gestabiliseerde 5V. Ik heb nu in totaal 4000Mah waarmee ik dus 8 Ampère stroom heb bij een ontlading van 2C. Die Emcotec zorgt er verder voor dat beide packs electronisch worden aan/uitgeschakeld. Zowel de Emcotec als de eerste generatie 6014 Fasst had ik nog liggen, vandaar.
Toch nog een vraagje. Ik las hier dat bij 6V de servo's meer stroom gebruiken. Dat begrijp ik. Maar ik heb t.o.v. 4,8 V toch ook een cel meer, met daarin weer 2000Mah in het geval van deze Eeneloops. Ik dacht dus, meer Volt,meer verbruik, maar ook meer cellen. Ik dacht dus dus een gelijke ontlaadtijd/vliegtijd. Waar maak ik de denkfout?
Oud 9 september 2011, 10:21   #13 (permalink)

Standaard

Geen enkel probleem om 5 cellen te gebruiken in combinatie met een Emcotec. Het belangrijkste is dat de ontvanger, de servo's en de gyro maar 5V krijgen! Daar zorgt nu die Emcotec voor, dus gebruik gerust die 5cellen.

Het stroomverbruik is heel simpel, jij maakt namelijk een klein denkfoutje.
Wanneer je 4 cellen van 1,2V 2000mAh in SERIE zet krijg je een accu met een spanning van 4,8V en een capaciteit van ........ 2000mAh.
Zet je er een extra cel mee in serie dan wordt de spanning 6V en de capaciteit ....... die blijft dus 2000mAh!
Wanneer je 4 cellen PARALLEL zet krijg je een accu met een spanning van 1,2V maar een capaciteit van 8000mAh.
Zet je daar een extra cel bij parallel dan blijft de spanning dus 1,2V maar de capaciteit wordt 10000mAh!
Bij serie schakeling moet je dus de spanning van alle cellen bij elkaar optellen maar de capaciteit blijft gelijk aan die van één cel. Bij parallel schakeling blijft de spanning gelijk aan die van één cel maar moet je de capaciteiten van alle cellen bij elkaar optellen.
Het vermogen dat deze accu's kunnen leveren is bij serie schakeling 6V x 2Ah = 12Wh. Bij parallel schakeling is het 1,2V x 10Ah = 12Wh. Heeee dat is het zelfde! En dat klopt dus want het zijn evenveel cellen serie of parallel dus moet het vermogen ook gelijk zijn.

Nu de toename van dat stroomgebruik.
Stel je installatie gebruikt gemiddeld 200mA (zo maar een uit m'n duim gezogen waarde hoor). Dan is de vergelijkbare inwendige weerstand van die installatie (wet van Ohm U=I*R of te wel R=U/I) 4,8V / 0,2A = 24 Ohm.
Nu zet je de zelfde installatie op 6V dan gaat er een stroom lopen van (I=U/R) 6V / 24Ohm = 0,25A of te wel 250mA. Dat is dus 25% meer dan bij 4,8V. Het vermogen dat wordt gebruikt wordt nog groter want dat is bij 4,8V (P=U*I) 4,8 * 0,2A = 0,96Watt. Bij 6V wordt dat dus 6V * 0,25A = 1,5Watt.
Daarom worden de servo's zoveel warmer als je ze op 6V gebruikt dan wanneer ze op 4,8V worden gebruikt.
Hopelijk is alles nu wat duidelijker.
Oud 9 september 2011, 13:04   #14 (permalink)

Standaard

Hallo Ernst,

Bedankt voor je uitleg, het is me nu duidelijk. V.w.b. de Emcotec. Die van mij is niet van het Regulated Voltage (RV) volt type. Het voltage wordt alleen geregeld op de ontvanger uitgang, met een maximaal vermogen van 1A. Dat vermogen is ruim voldoende voor de ontvanger, en de gyro , omdat de servo's hun stroom van de Emcotec krijgen. De gyro komt tussen de ontvanger en de Emcotec ingang, en de richtingsroerservo komt op de corresponderende Emcotec uitgang. De servo uitgangen op de Emcotec kunnen duurspanningen van 19A en pieken van 70A leveren als het nodig is.
MAAR, bij mijn type Emcotec is de spanning voor de servo uitgangen dus ongeregeld. De servo's krijgen dus de volle accuspanning, minus een kleine spanningsval door de Emcotec zelf. De servo's die ik gebruik kunnen volgens de handleidingen 6V hebben. Ze zullen inderdaad warmer worden, en sneller slijten. No pain, no gain zullen we maar zeggen. Ik vraag me nog wel af of Futaba bij het vaststellen van de geschiktheid van de servo voor 6V rekening heeft gehouden met de overspanning, na het laden. Ik meet die Eneloops bijvoorbeeld onbelast op ruim 7V.
Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten