![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2009 Locatie: Bathmen Leeftijd: 15
|
Hallo, Ik heb sinds Sinterklaas een dynam PA-18 supercub. Best een mooi vliegtuig voor zijn prijs! Alleen heb ik een probleem met het laden van de bijgeleverde 11,1V 1250 mAh dynam lipo. Daarbij zit een standaard ladertje en een zeer simpele balancer met autopeak functie. Nu bleef het lampje maar rood branden ( rood betekende charging) ookal was de accu eraf. Ik dacht dat daar het probleem in zat. Dus ik terug naar de winkel daar hem even uitgetest en krijg toen keurig netjes een nieuwe e sky balancer waarbij het lampje wel naar toebehoren werkt. Alleen nu hang hij er al ruim 2,5/3 uur aan en het lampje knippert nog steeds. De balancer heeft een output van 0,8A. De balancer wordt wel warm (niet heet, maar gewoon "normaal warm"). Trouwens de lipo doet het wel in het vliegtuig. Wie o wie kan mij helpen? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
|
Betekent dat lampje niet dat hij aan het "balancen" is, dus zorgen dat de 3 cellen van de accu (nodig om 11.1V te krijgen) allemaal even vol raken. Bij grote verschillen kan dit proces best lang duren.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 25 maart 2008 Locatie: - Rotterdam - Leeftijd: 17
|
Even een kort dom vraagje van me... Ik laad mijn lipo's altijd gebalanceerd, maar zou ik ze ook ongebalanceerd kunnen laden of is de kans dat ze dan verrot gaan erg groot?
__________________ E-Firestorm Mamba Max Pro 3700kv - BigScale FG Marder 23cc - Kyosho Pureten Alpha EP 4700kv Drift |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Het kan meestal geen kwaad om een GOEDE Lipo te laden zonder balancer. Dat moet je alleen niet te veel achter elkaar doen. Als je een accu een keer of 2 à 3 zonder balancer hebt geladen doe het dan minstens 1 keer met een balancer. Het vervelende is dat onbalans in de accu altijd een langzaam (maar wel zeker) proces is. In het begin bij een nieuwe LiPo zal de onbalans minimaal zijn. Naarmate de accu ouder wordt en vooral zwaarder wordt belast kan de onbalans steeds groter worden. Als die op een bepaald moment zo groot wordt dat het gevaarlijk wordt ben je te laat. Dan kan je één of meerdere cellen stevig aan het overladen zijn terwijl een andere nog niet vol is. De cellen die overladen worden kunnen in het ergste geval zelfs in de fik vliegen. Je kan dus een simpele (maar wel goede) lader meenemen naar het veld en daar zonder balancer je accu laden. Als je daarna thuis komt laad je de accu weer netjes op maar dan gebruik je wel een balancer.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 25 maart 2008 Locatie: - Rotterdam - Leeftijd: 17
|
Dat is duidelijk, bedankt Trouwens, nog even een kort vraagje... Ik heb dus drie 2s lipo accu's, en eentje daarvan die laad vaak maar tot de helft van zijn capaciteit (Mah). Is die kapot of kan dat gewoon en keer gebeuren?
__________________ E-Firestorm Mamba Max Pro 3700kv - BigScale FG Marder 23cc - Kyosho Pureten Alpha EP 4700kv Drift |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Wanneer je een accu maar voor de helft leeg trekt zal hij ook maar voor de helft bijgeladen worden. Dus wanneer de lader jouw verteld dat die accu maar voor de helft geladen wordt lijkt het mij dat hij ook maar voor de helft leeg was. Als dat niet zo blijkt te zijn dan is er inderdaad iets mis met de accu en zou ik hem goed in de gaten houden. Let er goed op dat de accu niet heet wordt tijdens het laden, hij mag niet bol gaan staan of andere dingen doen die je niet eerder hebt gezien. Daarom moet je accu's (dus ook LiPo's) Nooit onbeheerd ergens late laden. Blijf er altijd bij in de buurt en hou je oog erop. Als het dan fout dreigt te gaan kan je erger nog voorkomen. Zorg er ook voor dat je LiPo's in een onbrandbare bak of op een onbrandbare ondergrond liggen tijdens het laden. Ploft er dan eens één (wat gelukkig heel zeldzaam is) dan staat niet direct alles in de hens. Dan wil ik jou ook nog wijzen op de JUISTE manier van schrijven van de "grootheden". De capaciteit van een accu wordt weergegeven in Ampère uur. Meest al wordt voor uur het Engelse woord hour gebruikt. De ENIG JUISTE manier van schrijven is Ah. Je ziet ook wel aH of ah of AH, dat is allemaal fout. Omdat Ampère uur vaak een vrij grote capaciteit weergeeft wordt er ook vaak een voorvoegsel voor gezet en dat is milli. Milli is één duizendste dus één milliAmpère is één duizendste Ampère. De ENIG JUISTE manier van schrijven is mAh. Zoals jij schrijft Mah zou het Mega...iets zijn. Dus geen Mah, mAH of wat dan ook, dat is allemaal fout. Alleen als we er voor zorgen dat we allemaal de juiste manier van schrijven gebruiken kunnen we altijd berijpen wat een ander bedoeld. Alleen de kleine letter m in een hoofdletter veranderen heeft namelijk al rare gevolgen. In plaats van één duizendste Ampère staat er dan één Mega Ampère wat dus een factor 1.000.000.000 hoger is.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |