![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 juni 2007 Locatie: 50N 4E
|
Ik weet dat ik hier een risico neem om uitgejouwd te worden wegens "weer eens dezelfde vraag", maar ik (denk) dat ik een andere insteek heb... Ik ben voor mezelf een "veilige laadsetup" aan het uitwerken, maar zit nog met enkele vragen. Het gaat hier om een laadsetup binnen voor 6s1p packs van 3300mAh. Maar ik heb wat tegenstrijdige input:
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 mei 2010 Locatie: vlaams-brabant , belgie Leeftijd: 23
|
ik heb gewoon een metalen bak waar ik los een deksel over schuif, de vorige keer dat er bij mij een lipo in de hens ging kwam het deksel gewoon omhoog zodat de gassen wegkonden en eens de gassen wegwaren en da batterij alleen nog brandde zakte het deksel terug en ging het vuur meteen uit en werd de bak precies vacuum gezogen... Ik heb toen een gaatje in het deksel moeten boren om t nog open te krijgen dat was toen geloof ik een 6s 5000 mah lipo die zichzelf opblies dus ik denk dat het wel vrij veilig is zoals ik het doe... ik moest achteraf wel een nieuwe laadkabel en balancer maken/kopen want beide waren deels gesmolten maar beter dat dan je huis afbranden hé |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 2 mei 2009 Locatie: Beneden Leeuwen Leeftijd: 52
|
Is het niet zo dat de meeste mensen de eerste veiligheidsmaatregel gewoon vergeten nl. Nooit onbeheerd laden dus altijd in de buurt blijven. een lipo ontbrand echt niet in 1 tel en er zijn altijd wel voortekenen als het misgaat. Maatregelen nemen is nooit verkeerd maar je moet wel zelf alert blijven en weten wat je doet....
__________________ Hong-Nor Ultra LX-ONE BB / RB S7 |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 juni 2007 Locatie: 50N 4E
| Citaat:
Dat was net mijn tweede vraag: door de batterijen te "verbergen", kan je die voortekenen niet zien. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Bij de meeeste Li-Po's waarmee het mis gaat, is er sprake van verkeerde instellingen in de lader. Dat is het allereerste punt dat aandacht vraagt als je risico's wilt vermijden. Laderinstellingen altijd drie maal controleren en nooit even "vlug" een Li-Po laden. Dat zijn de momenten waarop het fout gaat.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2007 Locatie: Eindhoven Leeftijd: 41
|
> Bij de meeeste Li-Po's waarmee het mis gaat, is er sprake van verkeerde instellingen in de lader kijk en hier is dus over na gedacht door FMA, die hebben een full automatische laad stand, dus ook de stroom hoef je niet in te stellen. Wat ik heb begrepen is dat zij de inwendige weerstand gebruik om de laad stroom te bepalen, en lipo's laden zonder balancer doet de lader gewoon niet. Hierdoor kun je dus nooit de cell count fout hebben ,en de maxinmale stroom ook niet wat dus zeker voor de beginner een heel veilig gevoel moet geven. en die veiligheid ook geeft. De FMA laders kunnen tot 3C auto laden, zonder dat je hoeft na te denken. En dat is toch vrij rap. Bart,
__________________ MVSB , PilotRC Sbach 107" Electro , EF Extra 88" Electro, Flyfly MIG 29 (3 kW) met 2D trust vectoring. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Met dat soort automatische instelling zou ik persoonlijk heel erg voorzichtig zijn. Dat de lader aan de hand van de op de balancer aangesloten cellen het aantal kan bepalen, dat kan ik me voorstellen. Maar automatisch de laadstroom bepalen, moet er niet aan denken...
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Mijn Imax B6 (en daarvoor de B8 ) controleert ook zelf of de instellingen kloppen, dwz de cell count, en ik dacht ook de laadstroom. Maar hij laat je er ook zelf tweemaal naar kijken: je stelt alles in, drukt 1x lang op Start, dan gaat-ie meten en als alles klopt dan piept hij en moet ik nog een keer op Start drukken. Dan pas gaat hij laden. Overigens ben ik al een tijdje van plan een laadzak te kopen en het komt er maar niet van... op dit ogenblik ben ik bezig een mishandelde lipo voor afdanken te ontladen met een fietslampje, en omdat-ie weer behoorlijk bol stond heb ik 'm maar buiten gelegd. Als er sluiting ontstaat door het vochtige weer, nou ja dan gaat het ontladen maar sneller... Alles wat ik tegenkom over ontbrandende lipos zegt, dat er één felle ontbranding is, waarna de zaak snel dooft (als er tenminste niks heeft vlam gevat). Zo'n laadzak is ook op als het één keer is misgegaan, wel eens een foto van gezien. Maar dan heeft-ie zijn werk gedaan...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
In de wereld van de modelauto's is een LiPo laadzak verplicht. Omdat we daar ook met hardcased LiPo's werken zien we ze niet bollen en ik vraag mij af hoe goe je het zal opvallen met gewone LiPo's die stevig in de krimpkous of tape staan. De vraag is ook in de modelautowereld gerezen of de zak toch niet moet verdwijnen, probleem is dat als je een bolling krijgt het proces ondanks het loskoppelen toch nog door kan gaan. Voorkomen is beter dan genezen, daar gaat het gewoon om. Over LiPo zakken is al veel geschreven en helaas zijn er ook zakken die niet voldoende zijn, op youtube kan je denk ik de filmpjes van de slechte ook wel terug vinden. Een verkeerde laderstand is inderdaad veel voorkomend. Je moet gewoon dingen zien te vereenvoudigen of aan te leren om dat probleem te minimaliseren: - altijd een dubbel check op je lader - gebruik een BID chip lader oid. - gebruik 1 lader alleen voor je LiPo's - probeer zoveel mogelijk dezelfde accu's te gebruiken.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2007 Locatie: Eindhoven Leeftijd: 41
|
> Maar automatisch de laadstroom bepalen, moet er niet aan denken... En toch werkt deze optie perfect bij de FMA laders, interne weerstand zegt alles over de staat van de accu en dus ook hoe snel je die kunt laden. Deze lasers hebben zoveel bevliegingen dat ik er soms moe van wordt. Ook de voedings spanning wordt Confurius in de gaten gehouden. Ik heb niet zo goede ervaring met sailes bij FMA maar ik durf met zekerheid te zeggen dat zij de beste en veiligste laders op het moment leveren. Even voor de duidelijkheid het is een Amerikaans bedrijf, en daar moet je toch wel heel zeker van je product, zijn, want als het fout gaat kost je dat als bedrijf gewoon een hoop geld. Bart
__________________ MVSB , PilotRC Sbach 107" Electro , EF Extra 88" Electro, Flyfly MIG 29 (3 kW) met 2D trust vectoring. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 28 mei 2010 Locatie: vlaams-brabant , belgie Leeftijd: 23
|
mja bij mij staat men lader met die bak naast men pc en terwijl men batterijen aan het laden zijn speel ik toch enkele games en dergelijke, die bak dient vooral als voorzorgsmaatregel voor als ik dan toch effe vergeet dat de lader nog bezig is dat ik er effe geen omkijken naar heb ... ook heb ik nog maar 2 maal een ontbrandende lipo gehad, de eerste was een 2s 2200 mah die in een crash geknikt was, ik wou voor de fun deze nog wel eens proberen te laden en deze knalde uiteen in de bak. de 2de was een 6s 5000 die in een crash met men heli gezeten had en deze was wat bol gekomen en die dacht ik nog te gebruiken omdat die eigenlijk nog op t eerste zicht in orde was en na 5 minuten laden ging die ook in brand, wat niet door een foute instelling kwam ... dus elke batterij die een crash meegemaakt heeft kan je best de eerste volgende keren laden op een veilige plaats en bij deze een oogje in het zeil te houden... |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
| Citaat:
![]()
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
|
Na jaren gebruik van lipos (van de voorhistorische Tarrabats tot de laatste TP) nooit problemen gehad met deze batterijen. Wel eens voor de gein een defect pack kortgesloten om het resultaat te aanschouwen, spectaculair dat wel. Het komt neer op gezond verstand bij het gebruik. Ik heb verhalen van medeleden van de club waarbij hun lipo (en gelukkig niet hun hebben en houden) in de fik is gegaan. Ze wisten niet welk programma er gebruikt was om te laden..... Er is hier al heel veel over geschreven, horrorverhalen op kop. Weinig zijn te wijten aan "de lipo" pur sang. @Roelof Ik heb me laten wijsmaken dat in competitie de autolipos niet gebalanceerd worden omdat een balancer de voltage zou afvlakken naar beneden (wat de prestaties uiteraard niet ten goede komt). Stevo
__________________ |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Officieel moet men LiPo's met een balancer laden maar ik weet dat het ook niet gedaan wordt. Zolang de balancer correct met de laadvoltage uit komt zal de balancer geen verschil mogen maken. Ik weet dat men de laadvoltage nog wel eens hoger wilt schroeven en dan zal de balancer inderdaad tegen werken. Ik heb al verhalen gehoord van LiFe accu's geladen op een LiPo stand en zelfs op hogere voltages....
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
|
[QUOTE=niobos;2418771]Ik weet dat ik hier een risico neem om uitgejouwd te worden wegens "weer eens dezelfde vraag", maar ik (denk) dat ik een andere insteek heb... Ik ben voor mezelf een "veilige laadsetup" aan het uitwerken, maar zit nog met enkele vragen. Het gaat hier om een laadsetup binnen voor 6s1p packs van 3300mAh. Maar ik heb wat tegenstrijdige input:[list][*]Als ik draadjes doorzoek, zie ik mensen hun batterijen laden in LiPoSacks, brandkasten en geldkoffers, onder bloempotten of begraven in zand. Wat ik nergens vind, is hoe deze maatregelen presteren als ze echt nodig zijn, heeft iemand deze al eens "in actie" getest? Voor de LiPoSacks lees ik dat ze maar tot 3s gedesignd zijn. Vliegen brandkasten en geldkoffers niet gewoon open bij het vrijkomen van de gassen? (of andersom, worden het geen pijpbommen?)[*]Typisch zal een LiPo eerst zwellen voor ze scheurt en in brand vliegt. Alle bovenstaande methoden verbergen je batterij waardoor je, zelf al zit je er met je neus bovenop, niet kan zien dat ze op barsten staat. Is dit dan wel zo'n goed idee? [/ Je moet er inderdaad voor zorgen dat er wel druk weg kan. Al ontploffen lipo,s meestal niet maar ze zwellen op en er loopt gas uit die vaak erg heet is en soms met een vlam. Ik gebruik 2 geldkoffertjes. Die ik op een kier laat staan. Maar iets veranderd zodat de kist niet volledig open kan klappen. Voordeel mocht hij ploffen of gas ontsnappen dan kan de druk weg. Voor de rest niks brandbaars in de buurt. Ik blijf er niet bij. Gewoon gezond verstand gebruiken. Wel ben ik geen liefhebber van lipo zakken. Bij de zwaardere lipo,s kunnen die door branden.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |